ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

והשבוע: הרב נורדמן מפרגן לחזן וגם מבקר אותו

חזן הוא אכן גימיקאי מעולה, אבל הפעם הוא עבר את הגדר. פוליטיקה היא לא מעל הכול. יש מחיצות שאותם לא עוברים, יהיה מה שיהיה

והשבוע: הרב נורדמן מפרגן לחזן וגם מבקר אותו
ד



מיד לאחר מעמד הר סיני וקבלת התורה היה צורך לתחום את התורה לגדרים ומחיצות ברורות. במראית עין אלו נראים כחוקים יבשים וכמשפטים ברורים, אבל אלו יסודות התורה, וכפי שאמרו חז"ל "מה הם מסיני אף אלו מסיני".

חברה, כל חברה צריכה סייגים וגדרות. שאם לא כן, תאבד את חיונה וייחודיתה. תחום הוא מסגרת לכל חברה תקינה. כשבני ישראל קיבלו את התורה הם קיבלו יחד עמה את ספר החוקים, שייתן להם הוראות דבר יום ביומו. "תורה מלשון הוראה", כדברי חז"ל הנודעים.

לפעמים נוח לו לאדם להיתלות במעמד הגדול ולהתרגש, אבל כשזה מגיע למעשה, לחיי היום יום, הוא שוכח מי נתן את התורה ואת ההוראה. החיים שלאחר הירידה מההר תמיד קשים יותר.

היומיום, הרדיפה אחר הפרנסה והעיסוקים האינטנסיביים משכיחים מהאדם את מהותו ומאין הוא בא.

בפרשתנו פרשת משפטים "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם", דורש רש"י מחז"ל: "כשולחן ערוך". את התורה יש להנגיש ולהאיר, כאותו שולחן ערוך ומוכן לאכילה. כשאתה, הורה או מחנך, מעביר מסר הלכתי ערכי או יהודי לבניך, תלמידיך, אל תשאיר להם פתח לספיקות, תהיות ולבטים, התפקיד שלנו הוא להאיר בפניהם ולפתוח להם הכול, כשולחן ערוך.

והעיקר זה הסדר. כשמפילים על הנער אינספור משפטים /אימרות/ ציטוטים/ מובאות – הוא מאבד את הריכוז והיכולת. האתגר שלנו הוא להנגיש לפניו בצורה ראויה ובסדר מופתי. כך ייקל עליו להתחבר לדברים ולזכור אותם.

חכמינו זכרונם לברכה כבר אמרו לנו "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה" וביארו המפרשים כי הכוונה היא לדיבורים קצרים, שמהם יוכל התלמיד להבין כל הפרטים. כשרוצים שהדברים ייקלטו ויישארו יש להביא אותם באופן מסודר ומחושב.

פרגון לחזן

בעבר כמה פעמים שפרגנתי בטוריי לח"כ אורן חזן על ייחודיותו ושונותו. הוא באמת לא בזרם אבל על פי רוב הוא מכוון למיינסטרים הישראלי. דומה שהשבוע הוא שבר את השיאים של עצמו וחבל. לא נותרה ברירה אלא להרחיקו ממליאת הכנסת לחצי שנה. זה עונש כבד לח"כ, אבל גם זה לא הרתיע אותו.

בנאומו האחרון במליאה, לאחר שקיבל אישור מיוחד מיו"ר הכנסת מר יולי (יואל) אדלשטיין, הוא כינה את המארח בשם סטאלין. נכון שהוא התנצל אחר כך, אבל זו כלימה וחרפה שאין עליה מחילה.

זהו פופוליזם זול ונחות ביותר. לקרוא "סטאלין" לכל יהודי זו חרפה, ובוודאי למי שנרדף בגלל סטאלין והוגלה לגולאג הסיבירי כי התנגד לדברי המרצה שלו באוניברסיטה שכינה את "סטאלין" גיבור.

חזן הוא אכן גימיקאי מעולה, אבל הפעם הוא עבר את הגדר. פוליטיקה היא לא מעל הכול. יש מחיצות שאותם לא עוברים, יהיה מה שיהיה.

יו"ר הכנסת מר אדלשטיין הצליח בשנים האחרונות להכניס מעט מכובדות למקום הזה שנקרא כנסת. דומני וגם יריביו שאין לו - יעידו כי הוא עושה עבודה נפלאה בהתחשב לכל המורכבות שיש בכנסת. אדם יקר השומר על מסורת ישראל ומכבד אותה למעלה מהמשוער. חבל להיווכח כי אין גבול לציניות.

השבוע השתתפתי במפגש מיוחד שנערך עם רופאים מתמחים צעירים מאזור השרון. סיפרתי לנוכחים כי בפרשתנו, אנו קוראים על דברי ההבטחה שהעניק השם לבני ישראל על כניסתם לארץ ישראל. "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ מַלְאָךְ לְפָנֶיךָ לִשְׁמָרְךָ בַּדָּרֶךְ וְלַהֲבִיאֲךָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הֲכִנֹתִי... וַעֲבַדְתֶּם אֵת ה' אֱלֹקֵיכֶם וּבֵרַךְ אֶת לַחְמְךָ וְאֶת מֵימֶיךָ וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה מִקִּרְבֶּךָ".

נמצינו למדים כי הקב"ה העניק לנו מתכון נפלא לחיים בארץ ישראל, עם הבטחה לכלכלה טובה ולבריאות איתנה. בד בבד יש לזכור כי ניתנה רשות לרופא לרפא, וזכות ואף חובה לרופא לרפא. זאת גם אנו למדים בפרשה, דרשו הקדמונים בפרשתנו "ורפוא ירפא, מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא", אבל צריך רשות של הקב"ה, הוא ממית ומחיה, מרפא ומציל.

זאת ועוד נפסק בפוסקים שהרופא חייב להיות מלומד ומוסמך "ומיהו אסור להתעסק ברפואה אלא אם כן הוא בקי ויש לו רשות מבית הדין, והאידנא צריך להיות מוסמך מהממשלה, שיש לו רשות ליתן רפואות לחולים וגם לא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן כשהזיק הריהו שופך דמים". ערוך השולחן
ולאחר כל זה כשיודעים נאמנה מיהו הרופא כל בשר, סיימתי, הרי שאז ניתן להצליח ולהגשים את השליחות ולרפא אנשים.

יחד שבטי ישראל

שבת שלום וחודש טוב ומבורך
אורן חזן יולי אדלשטיין רופא סטאלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד