כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מקרה חמור: בגלל הפלת המטוס - בישלו אוכל בשבת

מקרה חמור שחורג מהוראות המטכ"ל, נחשף הבוקר ב'קול ברמה'; לפיו, האוכל שבושל לשבת בבסיס רמת דוד, לא הספיק בשל ההסלמה הבטחונית בגבול הצפוני ולכן, הטבחים בישלו אוכל בעצם יום השבת לכוחות המתוגברים שהגיעו לבסיס, במקום לחפש פתרון אחר

אילוסטרציה. צילום: pixabay
אילוסטרציה. צילום: pixabay צילום: pixabay



חילול שבת, בניגוד לפקודות מטכ"ל, בבסיס חיל-האוויר רמת דוד; חיילים המשרתים בבסיס טוענים כי המטבח בבסיס בישל אוכל בשבת – כך חשף הבוקר הכתב הצבאי של 'קול ברמה', מנדי ריזל.

הדבר אירע בשבת האחרונה, שבה נרשמה מתיחות ביטחונית גבוהה מאוד בצפון, על רקע הפלת מטוס הקרב של חיל-האוויר בידי טיל ששוגר מסוריה.

אל הבסיס הוקפצו כוחות גדולים, והאוכל שבושל לשבת לא הספיק. אך במקום לפתוח מנות קרב או לאלתר פתרונות אחרים, המטבח פעל כביום חול – כאמור, בניגוד לפקודות.

גורם צבאי לא הכחיש את הדיווח ואמר כי הדבר נעשה באישורו של מפקד הבסיס, אלוף משנה אמיר לזר.

בפקודות מטכ"ל בנושאי דת אמנם נכתב כי "קצין בדרגת אל"ם ומעלה מוסמך לאשר ביחידות הכפופות לו חריגה מהוראות פקודה", אך לא לגבי בישול בשבת. בנוסף, האישור לאל"מ מותנה באישור רב צבאי: "לא יעשה קצין שימוש בסמכויותיו לפי סעיף 32 (חריגה מהפקודות) אלא כשהדבר דרוש עקב פעילות מבצעית, ולאחר שהתייעץ עם הרב הצבאי הפיקודי, הזרועי או האגפי הרלוונטי".

במקרה הנוכחי, ככל הידוע, לא הייתה התייעצות עם רב הבסיס וכל שכן שלא עם חיל-האוויר.

חיילים בבסיס אמרו: "זו הפרה גסה של הכללים. זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים על כך שמפקד בסיס מאשר לעבור לכאורה על הפקודות".

רב חיל-האוויר לשעבר, רמי ראב"ד, אמר: "אסור בכל מקרה לבשל בשבת. במקרה שהכוננות עולה במהלך השבת, צוות המטבח אמור לאלתר פתרון".

שאלה נוספת שאין לה תשובה לפי שעה: האם היה משגיח במטבח, בזמן הבישול? על-פי פקודות מטכ"ל "בכל מטבח צבאי יועסקו לפחות שני עובדים, טבחים או עובדי מטבח קבועים אחרים, חיילים או אזרחים, אחד לכל משמרת, שיאושרו ע"י הרבנות הצבאית הראשית כמוסמכים לכשרות. מתפקידם של עובדים אלה - לפקח על שמירת הכשרות במטבח".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "לאור המצב הביטחוני וההערכות המוגברת של חיל-האוויר, התקבלה החלטה לתמוך את כל ההערכות המבצעית, תוך שמירה על פגיעה מינימלית בשבת. הנושא ייבדק".

השאלה הגדולה היא: בידי מי הנושא ייבדק – אם הסמכות הגבוהה ביותר בבסיס, מפקד רמת דוד, אישר זאת.
בישול בשבת ההסלמה בצפון בסיס צבאי משגיח כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד