י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

ח"כ גפני במתקפה על החילונים: "אתם לא ליברלים, אתם פנאטים"

בוועדת החוקה נידונה הבוקר, הצעת החוק של גפני להעניק סמכות לבתי הדין הרבניים לדון כבורר בענייני ממונות - המציע תקף בחריפות את מתנגדי החוק: "אתם לא אנשים ליברלים, אתם פנאטים" • 'ישראל ביתנו': "מנוגד להסכם הקואליציוני" צפו בוידאו

גפני. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90
גפני. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90



יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני תקף הבוקר (רביעי) בחריפות את המתנגדים להצעת החוק שהוא מוביל, המבקשת להעניק סמכות לבתי הדין הרבניים לדון כבורר בענייני ממונות כששני הצדדים מסכימים לכך. בדיון שהתקיים בוועדת החוקה הבוקר הוא אמר ש"החילונים פרימיטיביים".

בראשית דבריו אמר גפני כי "באתי לכנסת לפני שלושים שנה, הרבה זמן, באתי מהכולל, הסבירו כי חברי כנסת ותיקים שהיעד שלי שאני צריך להיות ממלכתי, שאתרגל לעניין הזה של שילוב הציבור החרדי בתוך המערכת הממלכתית ולא לכפות דעות, אמרו לי הרבה דברים ולאט לאט התחלתי להבין מה התכוונו".



גפני המשיך: "חברי ח"כ מקלב ואני בעקבות מה שהיה, הגענו למסקנה, אחרי שנים שהיתה אפשרות לדון בדין תורה בדיני ממונות, מבחינת בתי הדין הרבניים עד שהגיע בית המשפט בעקבות עתירה, והוא אמר שאי אפשר לעשות את זה אם הכנסת לא מחוקקת, זה צריך להתבסס על איזהו שהוא דבר מבחינת החוק".

"הייתי באירוע ביום שני בקונגרס היהודי, היה ברק (אהרון ברק י.ג) ואני דיברתי אחריו, והיה שבעים פנים לבית המשפט או שבעים אלף, אבל לא חשוב... באים שני אנשים, הציבור החילוני הוא ציבור מאוד ליברלי, אני מקנא בהם, אני גם רוצה להיות ליברלי, למה שלא אהיה ליברלי, מה זה ליברלי, למדתי עם השנים, שני אנשים בגירים באים ואומרים 'אנחנו בדיני ממונות רוצים לדון בדיון תורה, לא רוצים לדון על פי דין חילוני'".

"אני חלק מהמדינה. אני ב'משבר', כל מה שאמרו לי - שקר"

"אני רוצה שתזכרו גם את הכלל הנוסף, אני לא רוצה ללכת לבית דין פרטי, אני חלק מהמדינה, שכנעו אותי שאני צריך להשתלב ולהיות ממלכתי, אז ח"כ מקלב ואני הגשנו חוק ופתאום אני מתחיל לשמוע מילים ואני רוצה להגיד לך אדוני היו"ר, אני ב'משבר', כל מה שאמרו לי עד היום זה שקר. אל תהיה ממלכתי, תלך לבית דין פרטי, תעשה בוררות, אני רוצה את סמל המדינה, אני רוצה שזה יהיה על פי הכללים של החוק".

"אני רוצה שתזכרו גם את הכלל הנוסף, אני לא רוצה ללכת לבית דין פרטי, אני חלק מהמדינה, שכנעו אותי שאני צריך להשתלב ולהיות ממלכתי, אז ח"כ מקלב ואני הגשנו חוק ופתאום אני מתחיל לשמוע מילים ואני רוצה להגיד לך אדוני היו"ר, אני ב'משבר', כל מה שאמרו לי עד היום זה שקר. אל תהיה ממלכתי, תלך לבית שדין פרטי, תעשה בוררות, אני רוצה את סמל המדינה, אני רוצה שזה יהיה על פי הכללים של החוק".

"אני ב'משבר', הייתי בטוח שיישאו אותי על כפיים, הייתי בטוח שתהיה פה חגיגה, אני חרדי, אורי מקלב חרדי, פתאום אנחנו לא רוצים ללכת לבית הדין של רבי ניסים קרליץ או ללכת לבית דין בירושלים - אני רוצה ללכת למדינה אם היא תאפשר לי, אם אנחנו, שני אנשים רוצים ויוזמים".

גפני תקף את 'ישראל ביתנו' ואמר "לא אמרתי ל'ישראל ביתנו', כי הבנתי שזו הנחייה מפלגתית. לא הבנתי איך חמישה אנשים יש להם בדיוק את אותם נימוקים על אותו דבר מבלי שאחד חושב על משהו אחר".

"תקראי את שלושת העיתונים החרדים, יש מגוון דעות"

מרב מיכאלי מ'המחנה הציוני' התפרצה לדבריו ועקצה: "לא, כי ב'יהדות התורה', חבל על הזמן, יש מגוון דעות". גפני לא נשאר חייב והשיב לה: "אני מציע שתקראי את שלושת העיתונים ותגידי אם יש מגוון דעות, הרבה יותר מאשר אצלכם". גפני הוסיף בהומור: "תלמדו מאתנו איך מנהלים חיים ציבוריים, לא בוחרים יו"ר ומדיחים אותו, אצלינו הוא נשאר להרבה שנים". היו"ר ניסן סלומיאנסקי הוסיף: "זה לא הרבה שנים, זה עד מאה וארבע, ברוך ה'".

"דיברו איתי, אמרתי אני מוותר על הכל. אני מודיע לוועדה, שלא ידברו בשמי, אני מוותר על הכל, אני רוצה רק את העיקרון. אני רוצה שאם אנשים בגירים יוזמים, ואומרים אנחנו רוצים לדון בהסכמה בדיני ממונות על פי דין תורה בבית דין רבני של המדינה".

"אתם לא אנשים ליברלים, אתם פנאטים"

ח"כ רוויטל סוויד התעמתה עם גפני: "גפני, הילדים שלך נרשמו לנישואין ברבנות?". גפני: "אני לא יכול לזכור את זה, זה היה לפני שלושים שנה". גפני העלה הילוך ותקף: "אתם לא אנשים ליברלים, אתם פנאטים". בהמשך לשאלותיהם של הח"כים השיב גפני בזעם: "אני לא רוצה לענות, מה אני במסיבת עיתונאים?, אני לא שומר על זכות השתיקה, אני מדבר על החוק הזה".

לסיום גפני תקף בחריפות: "אם מישהו מתנגד לעניין הזה, אני צריך ללמוד מחדש את העניין של הליברליות של החילונים, לא הבנתי מה זה להיות ליברלי מול שני אנשים או שתי נשים שבאים ביוזמתם, אנשים דתיים". גפני תקף את ח"כ מיכאלי ואמר: "לא נעים לך לשמוע שאני אומר לך שאת פנאטית, יש לך בעיות".

'ישראל ביתנו': "מנוגד להסכם הקואליציוני"

קודם לכן, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב שלח מכתב לשר התיירות יריב לוין בעקבות "אי העמידה בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו מול סיעת ישראל ביתנו".

במכתבו ח"כ אילטוב מבקש לכנס את הוועדה בראשותו של השר לוין אשר אמורה לדון בחוקים בנושאי דת ומדינה טרם קידומם, זאת על רקע קידומה של הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים אשר נידונה היום בוועדת החוקה על אף שלא הועלתה לדיון בפורום שאמור לדון בחקיקה בנושאי דת ומדינה, כפי שכתוב במפורש בהסכמים הקואליציוניים.

כמו כן, ח"כ אילטוב "הביע את דאגתו מהדיל המפוקפק שנרקם בין גורמים בקואליציה לבין הרשימה הערבית המשותפת, דיל שתכליתו לסייע בקידום החוק, תוך הפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים ופגיעה חמורה באינטרס הציבורי הרחב".

משה גפני בתי הדין הרבניים חילונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד