ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מעשים חמורים: רב מבני ברק נשלח ל-8 שנות מאסר

שמונה שנות מאסר נגזרו על הרב ישעיהו ריזקאן, שהורשע בביצוע עבירות קשות וחמורות • במשך תקופה תקף ריזקאן באכזריות נערה, תוך שהוא מנצל את מעמדו הרוחני ואומר לה כי על ראשה מרחפת גזירת מוות ורק אם תישמע לו - תינצל

צילום אילוסטרציה: פלאש 90
צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

וביערת הרע מקרבך: שמונה שנות מאסר נגזרו על הרב ישעיהו ריזקאן, שהורשע בעבירות קשות וחמורות.

הרב ישעיהו ריזקאן (64) אב ל-14 ילדים, שימש כרב בבית הכנסת "אהבת התורה" בבני ברק ואף נודע כ'מקובל' הבקיא ברזי הקבלה, יועץ ומנחה רוחני והלכתי. כפי שדווח בעת מעצרו ב'בחדרי חרדים', צעירה כבת 17 המשתייכת לקהילת הרב, הועסקה בבית משפחת הרב בעבודות ניקיון, שם הרב נתן לה מכתב אותו כינה "מכתב משמים" שם כתב לה כי בחלומו נגלה לו שהיא האישה המיועדת לו ועליה להיטהר עבורו.

היא, רק בת 17, לא הבינה עד תום את משמעות הדברים ופעלה כהוראת הרב. על פי הוראתו, נפגשה עימו בבית הכנסת, במחסן, שם הרב נתן לה צמיד זהב, לאחר שטבלה, ותקף אותה בניגוד לדין תורה, בניגוד להלכה ובניגוד להגיון האנושי, תוך כדי שהוא מכאיב לה.

אם לא די בתקיפה זו, הרב הורה לה לשוב לאחר מספר ימים לביתו, שם הוביל אותה לחדר השינה ותקף אותה שוב באכזריות, תוך שהוא מנצל את מעמדו הרוחני בקרב בני משפחת הקטינה וחוסר מודעות שלה בשל גילה הצעיר. בהמשך הרב תקף אותה בעזרת הנשים בבית הכנסת.

הרב אף החתים אותה על מסמך בו כתב כי הכל נעשה בהסכמה מלאה ומרצונה, וכל זאת למרות שהיא קטינה. "מתוך אמונה עיוורת שמעשי הנאשם הם בעלי משמעות רוחנית והשלכות דתיות ורוחניות, נשמעה הקטינה ל'צו הגורל' והלכה עם הנאשם לחדר השינה" שם תקף אותה שוב באכזריות.

ריזקאן לא הסתפק ביראת הקטינה ובכבוד שרכשה לו מעצם היותו סמכות רוחנית עליונה עבודה ועבור בני משפחתה. כדי להגביר את התלות והפחד שלה ובניסיון לשוות למעשיו ממד מסתורי ואולי אף הרואי, אמר לה שחלם עליה, ובחלומו היא הופיעה בשמלת כלה אך ערופת ראש. הוא הוסיף והדגיש כי משמעות החלום היא, שמעל ראשה מרחפת "גזירה של מוות" ורק "החיבור" ביניהם יכול להושיעה ממר גורלה.

שלוש בנותיו של הרב ריזקאן, וכן מכרים וחברים, העידו בבית המשפט לטובתו של הרב על אישיותו ומידותיו הטובות. בנגד, הדגישו את הפגיעה הקשה ברב ומשפחתו כתוצאה מהגשת כתב האישום ופרסומו בציבור. הרב ריזקאן בעצמו ביקש את רחמי בית המשפט בשל מצבו הרפואי והנפשי.

גם כאשר הנערה בת ה-17 ניסתה, בדחילו ורחימו, לומר לו שהיא אינה מעוניינת בהמשך הקשר, הוא חזר שוב על החלום בו היא הופיעה ככלה ערופת ראש ואף הוסיף והתרה בה שאין שום ברירה משום שזו הדרך היחידה להציל אותה מגזירת מוות.

בית המשפט קבע את רף הענישה בין שש לעשר שנות מאסר. ביהמ"ש התחשב בגילו המבוגר, היעדר עבר פלילי, פגיעת העונש במשפחתו, התנהגותו החיובית ותרומתו לקהילה. מנגד, ריזקאן כלל לא נטל אחריות על מעשיו, לא פעל בשום דרך לתיקון תוצאות מעשיו החמורים והאסורים ולפיצוי על הנזק שנגרם כתוצאה ממעשיו.

"ניכר שלא היה בקיומו של הליך זה, כמו גם במעצר הבית בו היה נתון, כדי לעורר בנאשם מחשבה נוספת אודות דרכו, או ליצור אצלו אמפטיה כלפי המתלוננת" כתבו השופטים. "כך, שבסופו של יום, בשים לב למכלול כולו, החלטנו לא למצות איתו את הדין" והרכב השופטים רענן בן יוסף, שלומית יעקובוביץ' ובראשותו של אב בית הדין השופטת מרים דיסקין, גזרו עליו שמונה שמות מאסר בפועל בניכוי ימי מעצרו, שלוש שנות מאסר על תנאי ובנוסף גם פיצוי של 100 אלף ש"ח לנפגעת העבירה אותה תקף.

עו״ד אילנית נאמן, המלווה ומייצגת את הנערה מטעם ארגון מן המיצר, אומרת כי העונש חשוב. אך לא זה מה שיעזור לנערה.

עו"ד נאמן מתנדבת בארגון שמעניק סיוע ללא תשלום לנפגעים חרדים, והיא אומרת ל'בחדרי חרדים': "אין עונש שיוכל לרפא את הנזק האדיר שגרם האיש לנערה.

"מאז ועד היום מצבה הנפשי הולך ומדרדר. מה הם 8 שנים בכלא לעומת חיים שלמים מלווים בצער, עוגמת נפש, טיפולים ועוד. הגיע הזמן שנאמר די ונחנך את ילדינו כיצד להיזהר".

מעשים חמורים ישעיהו ריזקאן וביערת הרע מקרבך עונש מאסר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד