כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

ח"כי 'דגל' במתקפה על 'הפלג': "איך הם מעזים?"

במאמר ארוך ומנומק בעיתון 'יתד' תוקפים חברי הכנסת של 'דגל התורה' את 'הפלג הירושלמי': "אין שום גזירת גיוס בנות"

הח"כים גפני, מקלב ואשר אצל ראש הישיבה
הח"כים גפני, מקלב ואשר אצל ראש הישיבה



השבוע אישרה הוועדה המשותפת את תקנות הפטור לבנות מטעמי הכרה דתית שגררו סערה רבה שסוקרה בהרחבה כאן ב'בחדרי חרדים'. הח"כים החרדים אורי מקלב ויואב בן צור הצביעו נגד התקנות לטענתם "כל בת שהולכת לצבא - זה 'יהרג ובל יעבור', ככה פסקה הרבנות הראשית".

מנגד, קמה צעקה ומחאה מקרב תלמידיו של הגר"ש אוירבאך ואנשי היישוב הישן - שמלאו פיהם בטענות נגד הנציגות החרדית. הבוקר, מפרסם העיתון 'יתד נאמן' מאמר ארוך ומנומק שבו הוא מבקש להפריך את הטענות.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שהיה נתון השבוע להפגנות סמוך לביתו - אומר ל'יתד' כי "עכשיו חייבים להודות: כל הניסיונות לפגוע בעולם התורה נכשלו. עולם התורה פורח, לא מוכרות לנו תקופות כאלה. אז איך מעזים לומר שיש גזירת גיוס, ועוד גיוס בנות?".

באשר לחוק הגיוס שבוטל ע"י בג"ץ אומר גפני כי "יימצא פתרון בע"ה לחוק הגיוס, אין סיבה לדאגה. עולם התורה פורח, ב"ה עינינו הרואות שאין שום גזירות ולמרות הדיבורים על "מכסות" כביכול, אין שום הפרעות לעמלי התורה. אבל היו כאלה שגילו שאין להם כבר שום נשק להילחם בעולם התורה ולכן עברו עכשיו לגיוס בנות. אני אומר זאת באחריות: אם במקום השמיני ברשימת יהדות התורה היה מוצב מישהו מטעמם, באורח פלא לא הייתם שומעים היום על שום גזירה".

גפני גם מדגיש כי "נשאלתי ע"י גדולי ישראל והשבתי בבירור: לא קיימת כל סכנה לבנות דתיות וחרדיות, לא נעשה שום שינוי לא בחוק ולא במצב בשטח בעניינן. ואני חוזר ואומר תמיד גם למשלחיי: ביום שבו חלילה יחול שינוי לרעה במעמד הבנות החרדיות, ביום שבו נזהה אפילו בת אחת שהצבא סיבך אותה, אני קם ומתפטר. אין שום פשרות בנושא הזה".

ח"כ אורי מקלב, חבר בוועדה המשותפת אמר גם הוא כי "בג"ץ מחייב כעת את המדינה לסיים הליך חוקתי שנגרר כבר שמונה שנים. אם לא המצב שהתהווה עכשיו – למרות התנגדותנו, אז הבג"ץ יעשה לבד את התקנות וההמשך מובן".

"אנו היינו במציאות בלתי אפשרית בה כל פוקד עושה דין לעצמו בחסות בג"ץ. אני שומע על בנות ששואלים אותן שאלות כמו למה צמים ביום כיפור, או למשל, בת אחת שזימנו אותה לבירור משום שגילו שהיא עבדה כמלצרית בבית מלון בשבת ולטענתם היא חיללה שבת. הסברתי להם שמלצריות חרדיות מגישות בשמחות ואירועים גם בשבת קודש בהתאם להלכה והדבר לא מעיד על אי שמירת מצוות".

מקלב מדגיש כי "לא מיצינו את ההידברות עם הצבא. הדרישה שלנו היום היא להמשיך עד כמה שניתן את המאמץ להקל גם על הבנות החילוניות ולשמור מכל משמר על המצב הקיים עם הבנות החרדיות והדתיות. אנו ממשיכים באותה עשייה. אבל אין לנו 'שיניים' לחוקק חוק נגד בג"ץ, אף אחד לא יתמוך בנו בכך - למרות שהתנגדנו נחרצות".

ח"כ יעקב אשר, אמר כי "היו גורמים שהצליחו בעבר לעורר מהומות בדבר גזירה כביכול המרחפת על בני הישיבות. אבל מאז שהחל הדיון בגיוס הבנות, נעלם באורח פלא המאבק הקודם וירד מסדר היום. האם קיים שינוי כלשהו בחוק שאיננו יודעים עליו? או שקיימת תשובה אחרת לשאלה זו?!".

אשר מוסיף וחושף פרטים נוספים מתוך השיחות שקיימו הח"כים החרדים עם ראש אכ"א מוטי אלמוז ובכירים נוספים בצבא ואומר כי גם לבנות הנמצאות בתהליכי חזרה בתשובה, קיים פתרון שיסייע להן לקבל את הפטור ואף ימנע מהן טרטור מיותר ע"י הצבא. לדבריו, אחת הבעיות הגדולות במציאות החדשה היא שיש בנות המתחילות תהליך של התקרבות לדת אך בסביבתן הקרובה וברשתות החברתיות הן עדיין מוכרות כחילוניות. הצבא דורש מהן הוכחות לשמירת מצוות בעוד הן נמצאות עדיין בשלבים ראשונים של התקרבות לדת ושמירת מצוות ורצונן שלא לשרת בצבא מטעמי דת הוא אמיתי וכנה. 

אשר מסיים ומסביר כי "הצבא מצהיר שאין לו ענין לגייס בנות שומרות  מצוות ואף לא בעלות תשובה. בגלל מקרים שצפו בתקשורת החילונית וגרמו לסערה, הצבא, מבחינתו, רוצה למנוע הצהרות כזב. אנו פועלים מול מערכת הבטחון למנוע את הבעיות שמתהוות בעקבות חוסר ההבנה של הצבא על כך שישנן בנות מבתים חילונים ומבתי ספר חילונים – ואף נראות כחילוניות, אבל הן שומרות מצוות. בעיות אלו הן טכניות עבור הצבא אך עבורנו זה "יהרג ואל יעבור" – כמו גיוס בנות בכלל".
גיוס בנות יתד משה גפני אורי מקלב יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד