י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תיק 4000 עבר למשטרה: בעלי תפקידים בסביבת נתניהו דאגו לבזק

על פניו, תיק 4000 שמועבר כעת מרשות ניירות ערך למשטרה קל לטיפול החשדות בפרשת בזק הם בגידה באינטרס הציבורי על ידי שר התקשורת וראש הממשלה. מדובר בנזק כפול לכיס הציבורי

בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ושלמה פילבר. צילום: פלאש 90 ואייל טואג themarker
בנימין נתניהו, שאול אלוביץ' ושלמה פילבר. צילום: פלאש 90 ואייל טואג themarker



תיק בזק עובר מרשות ניירות ערך לידי המשטרה - כך דווח בחדשות ערוץ 2 בערב שבת. ככל שהדיווח מדויק, הוא מצביע על כך שהחשדות בתיק אינם מצויים רק בעולם ניירות הערך (משטר תאגידי, דיווח, מידע פנים), אלא שהם מצביעים לכיוון של שוחד, מרמה והפרת אמונים, כפי שנחקר בתיקים 1000 (מתנות) ו-2000 (שיחות ביבי־נוני), ושהתגבשה תשתית ראייתית נגד ראש הממשלה.

גם הפעם, החשדות מגיעים עד לבנימין נתניהו, שעד כה לא היה חשוד בתיק בזק ולא נחקר בו. אמנון אברמוביץ' מסר בשידור ש"זהו התיק החזק ביותר מכל התיקים, עם הפוטנציאל הנפיץ ביותר", וב"הארץ" דווח על התעבות הראיות.

1. מהו תיק בזק, או בשמו האחר - תיק 4000? הוא עוסק בחשדות כי נתניהו, כשר תקשורת, היטה את הרגולציה לטובתה של קבוצת בזק, שבבעלות שאול אלוביץ', בתמורה לסיקור אוהד שלו ושל רעייתו באתר וואלה - שבבעלות בזק ואלוביץ'.

התמורות לשני הצדדים בעסקה הוכחו, ברמה הנסיבתית. בתקופתו של נתניהו כשר תקשורת קיבלה בזק הקלות רגולטוריות בשורה של החלטות: הפעלת הרפורמה בטלפוניה, פתיחת התשתיות למתחרות ואישור המיזוג של yes עם בזק - בלוח הזמנים שהיה מתאים לבזק ובניגוד לעמדה המקצועית במשרד התקשורת. כל המהלכים האלה תועדו ודווחו בזמן אמת ב-TheMarker בקביעות.

גם הצד השני בעסקה אינו מוטל בספק. אתר וואלה סיקר באופן אוהד את נתניהו ופועלו, וכפי שחשף גידי וייץ ב"הארץ", ההנחיות לעורכים ולכתבים באתר היו עקביות והגיעו מבכירי האתר והחברה. הנושא אפילו לא הוכחש על ידי מנכ"ל וואלה דאז, אילן ישועה.

נזכיר כי עם כניסתו לתפקיד שר התקשורת ב-2015 חתם נתניהו על מסמך ניגוד עניינים, שבו לא דיווח על יחסי החברות עם אלוביץ', ועשה זאת רק אחרי חשיפת "הארץ" בנושא, עתירה לבג"ץ והנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.

2. החשדות האלה לא צריכים להפתיע איש. הם דומים להפליא לתיק 2000, שבו הבטיח נתניהו לארנון (נוני) מוזס, מול "ידיעות אחרונות", לקדם את חוק "ישראל היום" תמורת סיקור אוהד ב"ידיעות אחרונות" ובאתר ynet. עולם התקשורת קרוב ללבו של נתניהו, והוא מוכן ללכת רחוק כדי להשפיע על הסיקור. מלבד פרשה זו ראינו זאת גם בהתנהלות סביב תאגיד השידור הציבורי.

3. איננו יודעים מהן הראיות שעומדות בפני השוטרים, אבל במובנים מסוימים תיק 4000 הוא קל לטיפול מבחינתם. בניגוד למקרים אחרים, כמו פרשת הצוללות, נתניהו לא יוכל לטעון שלא ידע ולא שמע - הוא השר, הוא האחראי, הוא חתום על המסמכים.

4. לידי TheMarker הגיעו לפחות שני שמות של בעלי תפקידים מסביבתו של נתניהו שדאגו מאחורי הקלעים לרגולציה מיטיבה עם בזק. השניים גם לחצו על אנשי המקצוע במשרד לקדם בין היתר את אישור עסקת yes. הם מצטרפים לחשוד שלמה פילבר, איש אמונו של נתניהו שכיהן כמנכ"ל משרד התקשורת וקידם את ענייניה של בזק במשרד. מהצד של וואלה, יש כמה רמזים לכך ששרה נתניהו היתה מעורבת בהשפעה על הסיקור באתר, וייתכן שכך היה גם עם רעייתו של אלוביץ', איריס.

5. אנחנו כותבים שנתניהו קידם את ענייניה של בזק במשרד התקשורת, אבל למען הדיוק יש לומר, כפי שנחשף בחקירה של רשות ניירות ערך, שבחלק גדול מהמקרים מה שקודם הוא עניינו של בעל השליטה בחברה עצמו, גם אם היה זה על חשבון בזק ובעלי מניותיה.

6. החשדות בפרשת בזק הם בגידה באינטרס הציבורי על ידי שר התקשורת וראש הממשלה. מדובר בנזק כפול לכיס הציבורי: דרך פגיעה בתחרות בשוק התקשורת וכן פגיעה בבזק כחברה ציבורית שיותר מ-70% ממניותיה מוחזקות בידי הציבור. זוהי פרשה חמורה שטופלה תחילה על ידי מבקר המדינה, אחר כך ברשות ניירות ערך, וכעת עוברת למשטרה.
פרשת בזק בנימין נתניהו שאול אלוביץ הרשות לניירות ערך אמנון אברמוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד