ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

למרות החוק - נוסעים בנתב"ג יכולים לבקש נהג מונית שאינו ערבי

נהגי מוניות ערבים בנתב"ג טוענים כי הם מופלים לרעה, וברשות שדות התעופה משיבים כי זכותו של כל נוסע לבחור את השירות - ולא מכחישים כי הסדרן מאפשר את ה"בחירה" • התנהלות זו מהווה, לכאורה, עבירה על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



באחרונה נשמעו טענות רבות של נהגי מוניות ערבים, הטוענים לאפליה על רקע לאומי בשדה התעופה בן גוריון. לדבריהם, סדרני רשות שדות התעופה מאפשרים לנוסעים להתעלם מהתור המכתיב את סדר הנהגים המספקים שירות לנוסעים מהשדה. טענות אלו צריכות להיות מופנות, לכאורה, לנוסעים - המבקשים לנסוע דווקא עם נהג זה או אחר. אלא ששיחה עם רשות שדות התעופה מבהירה כי גם לה חלק בעניין, גם אם לא רשמי, בשל מעורבות יתר של הסדרנים בהקצאת הנסיעות.

לדברי בכיר ברשות שדות התעופה, לא קיימות הוראות רשמיות המורות לסדרנים להכניס נוסעים למונית זו או אחרת, ובקשת TheMarker להעברת התקנון או ההנחיות המסדירים את פעילות הסדרנים לא נענתה. עם זאת, לדברי הבכיר "החיים יותר חזקים", כך שייתכן שההסדרנים אכן פועלים בכפוף לסדרי עדיפויות מוכתבים או להנחיות כלשהן - אף אם אינם רשמיים.

נוסע המבקש לנסוע במונית עובר דרך סדרן - שתפקידו כולל שני רכיבים: שמירה על התור של הנהגים והנוסעים, ודאגה לקדם את מלחמתה של רשות שדות התעופה בחאפרים - נהגי המוניות העצמאיים שאין עליהם בקרה ושדורשים סכומים מופקעים מהנוסעים.

אף כי אלה הם תפקידיו הרשמיים של הסדרן, הרי שבפועל הפכו הסדרנים - שנמצאים מתוקף תפקידם פיזית בשטח - למספקי המענה לבקשות שונות ומגוונות מצד הנוסעים. בין היתר דואגים הסדרנים להתאים את הנהגים לדרישות הנוסעים, למשל כאשר אישה חרדית מבקשת לנסוע עם נהגת אישה, או במקרים אחרים - כאשר נוסעים מבקשים שלא לנסוע עם נהג ערבי.

הסדרן, באופן לא רשמי כאמור, מסייע ללקוח למצוא את המונית המתאימה לדרישותיו, ובכך פוגע, לעיתים קרובות, בפרנסתו של נהג "לא מתאים" שתורו הגיע. זאת, אף כי תפקידם היחיד של הסדרנים הוא, כאמור, לסייע לאנשים להיכנס למונית הבאה בתור. בפני נוסעים שאינם מעוניינים במונית שמגיעה על פי התור קיימת אפשרות לצאת מהתור או להשתמש בכלי תחבורה חלופי - כמו אוטובוס או רכבת - הזמינים בשדה התעופה.

ברשות שדות התעופה מתייחסים, כך נראה, לנושא בסלחנות, אף כי מדובר בעבירה על החוק שויון הזדמנויות בעבודה, האוסר על אפליה על רקע מוצא, מגדר לאום וכדומה בשל בקשת הלקוח. על פי החוק – העדפתו של הלקוח אינה יכולה להוות הגנה על נותן השירות - כאשר הוא פועל באופן מפלה. כך למשל, אסור לבעל מסעדה להחליף מלצר שאינו מוצא חן בעיני לקוח על רקע מוצא, מגדר, או לאום, ואיסור דומה חל על מעניק שירותים רפואיים בהתבסס על בקשת המטופלים. הבקשה להיות מטופל על ידי רופא יהודי, לדוגמה, אינה חוקית, ובמקרה שחולה מתעקש על כך על בית החולים להציע לו לקבל שירות מבית חולים אחר. מסיבה זו, טענתה של רשות שדות התעופה כי "זכותו של כל נוסע לבחור את נותן השרות", מתנגשת בדרישות החוק - והיא למעשה מפירה את החוק כל עוד עובדיה הם אלה המעורבים בתהליך הבחירה.

לרשותם של בעלי מקצוע - מכל תחום - החשים כי הם מופלים - עומדת האפשרות לפנות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה שבמשרד העבודה. הנציבות כבר תבעה בעבר גופים גדולים - דוגמת התעשייה האווירית - בשל פגיעה בחוק שויון הזדמנויות בעבודה, ואף ניצחה בלא מעט הליכים בעניין בבתי הדין לעבודה. אם סדרני המוניות בנמל התעופה ימשיכו לייצר סלקציה על רקע לאום עבור הלקוחות, רשות שדות התעופה עלולה למצוא את עצמה חשופה לתביעות.

מרשות שדות התעופה נמסר: "מדיניות רשות שדות התעופה מאפשרת לכלל נהגי המוניות לתת שרות מנמל התעופה ללא הבדל דת, גזע או מין, וזכותו של כל נוסע לבחור את נותן השרות".
מוניות הפליה ערבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד