ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

בעקבות חוק השואה: קריאות לבטל את המסעות למחנות ההשמדה בפולין

לאחר דבריו המקוממים של ראש ממשלת פולין שאמר כי "אכן היו גם משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, כפי שהיו גם יהודים משתפי פעולה", נשמעות קריאות לבטל את מסעות התלמידים למחנות בפולין • שר החינוך בנט: "המסעות לפולין יימשכו כרגיל"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



מתחדשות הקריאות לבטל את מסעות בני הנוער לאתרי המחנות בפולין, בעקבות אישור החוק שם, האוסר לטעון כי העם הפולני היה מעורב בפשעי הנאצים.

כזכור לפני כשלושה שבועות, לאחר דיון ממושך בבית העליון של הסנאט הפולני, הצעת החוק לאיסור אזכור חלקה של המדינה בפשעי הנאצים ואיסור הזכרת המונח "מחנות השמדה פולניים" - אושרה ברוב של 57 תומכים מול 23 מתנגדים. שניים נוספים נמנעו בהצבעה.

החוק עבר למרות שיחת ההבהרה שהתקיימה עם סגן השגריר הפולני במשרד החוץ בירושלים, ולאחריה הסיכום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי, לפיו; יתקיים דיאלוג בין המדינות כדי לנסות ולהגיע להבנות, אך כאמור, החוק התקדם שלב נוסף וחקיקתו לא הוקפאה.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', החוק הפולני החדש אוסר לומר את המונח "מחנה השמדה פולני", או להאשים את פולין בשואה. וכי מי שיעבור על החוק יוטל עליו עונש מאסר של עד שלוש שנים.

משרד החוץ פרסם הודעת גינוי בה נכתב כי "ישראל מתנגדת להצעת החוק ומבקשת מממשלת פולין לתקנה, שום חוק לא יכול לשנות את האמת ההיסטורית ואין שום מקום לחנך את משפחות ניצולי השואה, שחיות כל יום את זכרון יקיריהם שנספו בתופת".

בנוסף, לפני יומיים, בתתשובה לשאלת הישראלי רונן ברגמן בועידת הביטחון במינכן אמר ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי, "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים", השיב ראש הממשלה הפולני לשאלת העיתונאי, "אכן היו כאלה, כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה. אנחנו לא נהפוך את הפושעים לקורבנות", הוסיף.

ברגמן, שאמו שרדה את השואה בפולין, שאל את ראש הממשלה הפולני, "אם אספר את סיפור ההישרדות של אמי בפולין - האם אני ייענש?", ברגמן הוסיף לתמוה: "מדוע אתה עושה את זה? אתה מושך יותר אש לעבר המעורבות הפולנית בשואה". הקהל מחה כפיים.

ראש הממשלה הפולני המשיך להכחיש את מעורבות ארצו בשואה ואמר כי "פולין היא המקום היחיד בכל רחבי אירופה בו שכנים, אזרחים, חברים וכפרים הושמדו לחלוטין בגלל שעזרו ליהודים".

למרות זאת, שר החינוך, נפתלי בנט, הזדרז להודיע כי מסעות התלמידים מישראל לפולין יימשכו כרגיל, אף שבשנים האחרונות גברה הביקורת על התכנים המועברים בהם, על עלותם, ועל התנהגות בלתי־הולמת של תלמידים. זאת, בנוסף להמלצות המשטרה להגיש כתבי אישום נגד חלק מחברות התיירות המארגנות את המסעות, בחשד לתיאום מחירים.

עם זאת, לא ידוע מדוע המסעות מתמקדים רק בפולין ולא במדינות אחרות באירופה, כמו גרמניה. לפי חוזר המנכ"ל של משרד החינוך המסדיר את המסעות, המסעות מתוכננים לפולין בלבד. ב–2009 מבקר המדינה דן בנושא בדו"ח מיוחד שבו נכתב כי משרד החינוך אינו מאפשר ביקור במדינות נוספות ותהה "מדוע הם מתקיימים רק בפולין ולא בגרמניה או במדינות אחרות שגם באדמתן התרחשה השואה".

"ראוי היה לבחון אפשרות לקיים מסעות ליעדים אחרים", אומר ד"ר עידן ירון, מרצה במכללה האקדמית אשקלון, שהשתתף בשנים האחרונות בחמישה מסעות של בני נוער לפולין, כחלק ממחקר אנתרופולוגי שצפוי להתפרסם בקרוב בספרו בהוצאת הקיבוץ המאוחד. "אם הסערה האחרונה בעקבות החוק הפולני תקדם יציאה של מסעות אלטרנטיביים ליעדים נוספים או תביא לפתיחת בהבנה של המסע לפולין — יהיה לה אפקט חיובי.

"בין כה וכה המסע לפולין הוא לא באמת מסע לפולין, אלא מסע שנועד בעיקר כדי לחזק תפישות ערכים מסוימות, בעיקר לאומיות, ופולין המודרנית אינה חלק מהמסע כלל וכלל. ברוב המקרים, במהלך המסע — כשהתלמידים נוסעים באוטובוסים מאתר אחד לשני — אפילו מסיטים את הווילונות באוטובוסים ומקרינים להם סרטים".

תקציב המסעות לפולין - גדל

השנה יגיע מספר המשתתפים במסעות לפולין לשיא של 40 אלף תלמידים, לפי הערכות משרד החינוך. לפני 30 שנה, כשיצא המסע הראשון לפולין, השתתפו בו 200 תלמידים בלבד — מספר שגדל עד 2012 לכ–25 אלף תלמידים בשנה. לפי נתוני המשרד, ב–2013–2016 מספר המשתתפים היה 31–32 אלף תלמידים בשנה. ב–2017 זינק מספר המשתתפים ל–39 אלף תלמידים וב–2018 צפויים להשתתף בו, לפי הערכות משרד החינוך, 40 אלף בני נוער. מדובר בגידול של כ–30% בחמש השנים האחרונות, הנובע גם מסבסוד המסעות בשנתיים האחרונות על ידי המשרד.

נראה כי שיעורי ההשתתפות לא קטנו, למרות פרשת קרטל המסעות לפולין שנחשפה ב–2016, שבה חקרה המשטרה חשד לתיאום מחירים של חלק מחברות התיירות המפעילות ומארגנות את המסע.

כמחצית מההורים לתלמידי י"ב בישראל צפויים לשאת בתשלומים האלה השנה, הנגבים בנוסף לשאר תשלומי ההורים בתיכונים. חלק גדול מהתקציב מועבר לגופי תיירות בפולין, לתשלומים על בתי מלון, ספקי מזון, מדריכים, ערבי פולקלור, דמי כניסה לאתרים והסעות. מנתוני המשרד עולה כי למרות הפחתת מחירי המסעות בשנים האחרונות, כמחצית מהתלמידים המשתתפים בהם הם מאזור תל אביב והמרכז.

ב–2016 יצאו למסע לפולין 32.7 אלף בני נוער מכיתות י"ב, רובם מאזור תל אביב והמרכז — כך עולה מנתוני משרד החינוך. רבע מהמשתתפים במסע היו מאזור תל אביב (8,305 משתתפים), וכ–28% מאזור המרכז (9,282 משתתפים). לעומת זאת, רק 3,746 תלמידים מאזור הדרום השתתפו במסע (כ–11% מכלל היוצאים), ומספר המשתתפים מאזור הצפון היה נמוך עוד יותר — 3,406 תלמידים, שהם 10.5% מכלל המשתתפים.
פולין חוק השואה תלמידים נפתלי בנט בתי ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד