י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מנכ"ל הרבנות: "אין אצלנו רשימות שחורות"

למרות הפרסומים על כך שהרבנות הראשית לישראל מחזיקה ברשימה שחורה של רבנים בחו"ל, מנכ"ל הרבנות הזים הבוקר את השמועות והבהיר באופן נחרץ כי אין לרבנות הראשית כל רשימה שחורה • "אין ולא הייתה רשימה שחורה ברבנות הראשית", אמר

ישיבת מועצת הרבנות הראשית. צילום ארכיון: פלאש 90
ישיבת מועצת הרבנות הראשית. צילום ארכיון: פלאש 90 צילום: פלאש 90



למרות הפרסומים על כך שהרבנות הראשית לישראל מחזיקה ברשימה שחורה של רבנים בחו"ל, מנכ"ל הרבנות משה דגן הזים הבוקר (שני) את השמועות והבהיר באופן נחרץ כי אין לרבנות הראשית כל רשימה שחורה, "אין ולא הייתה רשימה שחורה ברבנות הראשית", אמר.

דגן התייחס לסוגייה בדיון שהתקיים היום בועדת העלייה והקליטה בכנסת והוסיף כי "ברשימה שפורסמה יצאה מהקשרה. אין בהם שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם".

לדבריו של מנכ"ל הרבמות: "אני מצר בשם הרבנות ומתנצל בפני הרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה. אני יכול להביא דוגמאות של בקשות שנשאו תאריך לאחר פטירת הרב החתום, בקשות מחוקות בטיפקס, בקשות של זוגות שהיו רשומים כנשואים במדינתם ועוד מספר מקרים.

"אין ברשימה שפורסמה לפסול שם של רב או לפגוע במעמדו והיא פורסמה בהקשר של חוק חופש המידע בהתאם לבקשה של מהם התעודות שנפסלו בשנת 2016, אני מצר מפה ומתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה".

בנוגע לקביעת הקרטריונים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל אמר מנכ"ל הרבנות דגן: "מועצת הרבנות קיימה דיון בנושא ההכרה ברבנים ובה"ד בעולם והקימה צוות שיגבש תבחינים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל לצורך אשורי יהדות, גיור, נישואין וגיטין".

לדבריו, "הצוות קיים התייעצויות ובדיקות ואף התקיימו בנושא הזה מס ישיבות במועצת הרבנות הראשית. הצוות הגיש את התבחינים והם נשלחו להתייחסותם של ארגוני הרבנים בעולם בחו"ל ולאחר קבלת התייחסותם הם יאושרו במועצת הרבנות הראשית ויפורסמו".

קודם לכן, הרב אדם שאייר, רבה של הקהילה היהודית האורתודוקסית הגדולה ביותר בצפון אמריקה, מקורבו של רה"מ קנדה ג'סטין טרודו ומי שנודע כבכיר הרבנים שנכללו ב"רשימה השחורה" של הרבנות הראשית, הגיע ארצה ליום אחד בשביל להשתתף בדיון. במהלך הדיון פנה שאייר למנכ"ל הרבנות הראשית, משה דגן, שנכח בדיון וסיפר כיצד "בכל שנה, בסיומו של יום כיפור – כאשר כולם כבר רעבים, להוטים 'לשבור' את הצום, ומלאים באנרגיות לאחר שעברנו בשלום את השעות הארוכות של התפילות – 2,000 המתפללים שממלאים את ספסלי בית הכנסת שלנו נעמדים יחד ושרים את 'התקווה' (...) כמה עוצמתי זה שדווקא את הרגע הטעון ביותר מבחינה רוחנית אנו מנצלים בשביל להביע את אהבתנו לישראל. אנחנו אוהבים את ישראל משום שאנחנו מאמינים מעומק ליבנו שמדינת ישראל היא ביטוי ל'קידוש השם' בעולם (...) לכן כה מכאיב לי לראות כיצד הפעולות האחרונות של הרבנות הראשית גורמות ל'חילול השם' בעולם".

שאייר הוסיף ותיאר כיצד העובדה ששמו נכלל ב"רשימה השחורה" של הרבנות פגעה בו מול חברי קהילתו ופגעה באנשי הקהילה עצמם. לדבריו, שמו נכלל ברשימה לאור העובדה שמסמך אישור יהדות עליו חתם אובחן על ידי נציגי הרבנות כ"מזוייף" – זאת ללא שטרחו לשוחח איתו על כך או לבדוק איתו את הנושא. "לפני מספר שבועות, רב מקומי בעירנו אמר לחבר בקהילה שלי שלא יזמין אותם לחתן את ילדיו. מדוע? מאחר ואני לא מאושר על ידי הרבנות הראשית לישראל (...) הרבנות שחקה את הלגיטימיות שלי בעיני בני קהילתי" סיפר שאייר. הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, אשר חשף את "הרשימה השחורה" של הרבנות ויזם את הדיון בוועדה, אמר כי "מה שהרבנות עושה הוא, בראש ובראשונה, נוגד את ההלכה. במשך הדורות התקיימו קהילות יהודיות במקומות שונים בעולם, שהכירו האחת בלגיטימיות של השנייה וכיבדו זו את זו. מעבר לזה, מדובר פה גם במעשה לא אנושי (...) הגיע הזמן שהרבנות תתעשת ותשים לכך סוף בפרסומם של קריטריונים שקופים, שוויוניים והגיוניים להכרה ברבנים בחו"ל, כפי שהיא עצמה התחייבה".



כזכור, בקיץ תשע"ז פורסם ב'בחדרי', כי ארגון ‎"עיתים - מרכז סיוע והכוונה לנתקלים בקשיים מול שירותי הדת" - פרסם רשימה של 160 רבנים בחו"ל שהרבנות לא מכירה בהם, ואשר לדבריה קיבלה מידי הרבנות.

לפי הפרסום, הרשימה השחורה כוללת 160 רבנים מ-24 מדינות שונות ובהן ארצות הברית, קנדה, דרום אפריקה ואנגליה. מספר לא מבוטל של הרבנים מן הרשימה הינם רבנים אורתודוקסיים מזרמים מרכזיים ביהדות החרדית, כגון חסידות חב"ד.

בין הרבנים, הרב יהושע פאס, שהיה ממייסדי ארגון 'נפש בנפש', הרב אדם שאייר, מבכירי הרבנים האורתודוקסיים בקנדה ומי שנחשב למקורבו ולרבו של רה"מ קנדה ג'אסטין טרודו, הרב ברוך גודמן המשתייך לחב"ד ומשמש כרב הקמפוס של אוניברסיטת 'ראטגרס', וכן הרב דניאל קראוס, רבה של 'קהילת ישורון' אליה השתייכו עד לא מזמן בני הזוג ג'ארד ואיוונקה קושנר ומי שנחשב לסגנו של רבם, הרב יחזקאל לוקשטיין.

בעקבות פרסום הרשימה שלח הרב רפאל פרנק, מזכירו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו מכתב זועם למנכ"ל הרבנות משה דגן.

במכתב נאמר אז כי, היות ובימים אלו פרסם מנהל מחלקת אישות וגיור ברבנות הראשית הרב איתמר טובול, רשימת תעודות שלא אושרו ע"י הרבנות הראשית. הרב לאו נדהם לגלות רשימה זו, וכי הדברים נעשו לא על דעת הרב וללא הסכמתו.

"איך קורה שיוצאת רשימה לאור עולם מבלי לעדכן את הרב לא ברשימה ולא בעצם פרסומה", זעם.

"להזכירך" כותב הרב לדגן, "הרב הקים צוות מטעם מועצת הרבנות הראשית בשיתוף עם חבר דייני ביה"ד הגדול שדן בתבחינים להכרה ברבני חו"ל לגבי גיור, מעמד אישי, גיטין וכו'. מסקנות הועדה אמורות לעלות לדיון בפני מועצת הרבנות הראשית לאישורה. מי אם כן הרכיב ואישר רשימה שלא על פי החלטת המועצה".

"תוצאת המעשה הינה חמורה ביותר. ראשית, לא יתכן שפקיד ברבנות הראשית יחליט על דעת עצמו לפרסם איזה רבנות מאושרת ואיזה לא. שנית, אין צורך להכביר במילים על ההשלכה החמורה והפגיעה הקשה ברבנים מסויימים, ובעיקר ברבנות הראשית לישראל".

לסיום נכתב כי כבוד הרב הראשי מבקש ממך לזמנו לבירור יסודי, לבדוק כיצד הוא עשה דבר כזה על דעת עצמו, לנזוף בו, ולטפל בתופעה זו בכל חומרתה. הרב מבקש לעדכנו עוד השבוע בתוצאות הבירור.

אלא שברבנות הראשית הגיבו כי אין 'רשימה שחורה' של רבנים. הרשימה שהועברה לארגון היא רשימה של מקרים בהם לא הוכרו תעודות מסיבות שונות על ידי מחלקת האישות ברבנות הראשית. ואין זה מן הנמנע כי לענין אישורים אחרים שינפיק הרב החתום על התעודה, תגיע הרבנות למסקנה שונה. הרשימה הוכנה והועברה במסגרת בקשת חופש מידע לעמותת "עתים" ואינה מסמך עבודה כלשהו.

"הרשימה מייצגת תעודות שלא הוכרו על ידי המחלקה ואינה מתייחסת לרבנים. בבואה לבחון בקשות להכרה באישורי נישואין הרבנות הראשית אינה נסמכת על רשימה זו ואין בה כדי להשפיע על עבודת המחלקה", לשון ההודעה. איך הרשימה הזו הפכה ל'רשימה שחורה'? לארגון עיתים הפתרונים.
רשימות שחורות הרבנות הראשית משה דגן הרב דוד לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד