י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תיק 4000 • הבעלים, המנכ"לית והמקורבים לנתניהו: אלה העצורים בפרשת בזק

הותר לפרסום: שאול אלוביץ', בעל השליטה בבזק, נעצר בחשד למתן שוחד לראש הממשלה נתניהו - סיקור אוהד באתר וואלה תמורת הטבות לבזק • החוקרים הציגו לו תכתובות וואטסאפ, בנו שנעצר גם כן נשאל על שינוי כותרות וכתבות • עוד נעצרו: אשתו של שאול אלוביץ', מנכ"לית בזק ומקורבי נתניהו, שלמה פילבר וניר חפץ

נתניהו, אלוביץ' ופילבר. צילום: פלאש 90 ואייל טואג themarker
נתניהו, אלוביץ' ופילבר. צילום: פלאש 90 ואייל טואג themarker



בזה אחר זה, ומול עשרות צלמים וכתבים, הובאו שלשום בני משפחת אלוביץ' - שאול, בנו אור ואשתו איריס - לתא המעצרים בבית משפט השלום בתל אביב בפרשה שזכתה לכינוי תיק 4000. הפרשה עוסקת בסיקור אוהד שניתן לראש הממשלה בנימין נתניהו באתר וואלה שבבעלות אלוביץ', בתמורה להטבות שניתנו לאלוביץ' על ידי משרד התקשורת. הלילה בחצות הוסר צו איסור פרסום על החשודים ועל פרטי הפרשה.

הציר המרכזי בעלילה הוא בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', שנחשב מקרוב לנתניהו, החשוד בביצוע עבירות חמורות של מתן שוחד וקבלת דבר במרמה. אין זה מעצרו הראשון של אלוביץ'. ביוני 2017 נעצר בחשד שפעל בניגוד עניינים בכובעו כבעלים של יורוקום, וכבעל השליטה בבזק. החקירה הקודמת נוהלה בידי רשות ניירות ערך, והיא הסתיימה בנובמבר 2017 עם המלצות של הרשות להגיש נגדו כתב אישום. חשודים נוספים בפרשת בזק הראשונה הופיעו שלשום גם במערכה השנייה של פרשת בזק-וואלה.

החקירה הראשונה וההשלמות שבוצעו בעקבותיה הולידו ראיות חדשות והעלו חשדות נוספים שנוגעים לסיקור של נתניהו ומשפחתו בוואלה. כתוצאה מכך, צורפה לתמונה יחידת להב 433 של המשטרה, ונפתחה חקירה מחודשת וגדולה יותר. החקירה מתנהלת בשבועות האחרונים תחת מעטה של סודיות, בידי צוות משותף של רשות ניירות ערך והמשטרה.

המעצרים תוכננו מבעוד מועד

מועד ה"פרוץ", כלומר מעצרי החשודים, נקבע מבעוד מועד ליום ראשון בשעות הבוקר המוקדמות. אז פשטו החוקרים על ביתו של אלוביץ' בצהלה ועצרו אתו גם את אשתו איריס. החוקרים עצרו גם את בנו אור (מנישואיו הראשונים). שני עצורים נוספים הם מקורבים של נתניהו: לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, ויועץ התקשורת של נתניהו לשעבר, ניר חפץ.

מלבד חמשת החשודים האלה, עשרות מעורבים מסרו עדות שלשום, ובהם הראל לוקר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר; דוד שרן, לשעבר ראש לשכתו של נתניהו; ינון מגל, העורך הראשי של וואלה לשעבר; ואילן ישועה, מנכ"ל וואלה.

בערוץ 10 פורסם אתמול כי ישועה העיד במשטרה שבני הזוג נתניהו דרשו לפטר את עורך האתר, אבירם אלעד, ב–2016, לאחר שפורסמה בו ידיעה על פרשת הצוללות שלפיה היועץ המשפטי לממשלה קיבל פנייה בבקשה שיפתח בחקירה נגד עו"ד דוד שמרון.

"התפתחות משמעותית"

שלשום, עם התקדמות החקירות, הוחלט במשטרה וברשות לבקש להאריך גם את מעצרם של סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק, והדירקטור עמיקם שורר, שעוכבו אף הם בבוקר לחקירה.

אחר הצהריים הגיעו החוקרים לבית המשפט והציגו לשופטת המעצרים רונית פוזננסקי כץ שני דו"חות סודיים, שכללו בין היתר את חומרי החקירה שאספו עד כה, ואת תמלול חקירתו של אלוביץ' משעות הבוקר. החוקרים ביקשו להאריך את מעצרם של המעורבים בשמונה ימים, והדגישו כי בכוונתם לבצע בימים הקרובים 48 פעולות חקירה.

לאחר שעיינה בדו"חות אלה, ציינה השופטת כי התמונה המסתמנת מהם היא של חשד סביר מבוסס לשלב ראשוני זה. השופטת ציינה כי אף שמדובר בתיק שהוא גלגול לפרשה הקודמת, התמונה הראייתית שמונחת בפני בית המשפט היא "תמונה שונה וחמורה יותר".

"מדובר בחקירה מורכבת שנוגעת למספר רב של מעורבים, ובעלת רגישות גבוהה על כל המשתמע מכך", אמרה השופטת. "מאז החקירה הקודמת, שאף הסתיימה ותיק החקירה הועבר לעיון הפרקליטות, חלה התפתחות חקירתית משמעותית שמעלה את החשד לשורת העבירות שבוצעו", הדגישה.

השופטת הורתה על מעצרם של בני משפחת אלוביץ' — שאול, איריס ואור — בחמישה ימים.

סנגורו של אלוביץ' עסק בייעוץ לנתניהו

אלוביץ' נחקר שלשום במשך שעות ארוכות, ובחקירתו הציגו החוקרים לאלוביץ' תכתובות ווטסאפ והודעות SMS שמהן עולה, לפי המשטרה ורשות ניירות ערך, כי הוא פעל להטיית הסיקור בוואלה. סנגורו, עו"ד ז'ק חן, ציין בדיון בבית המשפט כי אלוביץ' מכחיש מכל וכל שביצע עבירה כלשהי מאלה שמיוחסות לו. הוא גם מתח ביקורת על התנהלות החוקרים, וטען כי תשובותיו של אלוביץ' לראיות שהוצגו לו לא נרשמו במלואן ולא הובאו בפני השופטת במסגרת הדו"ח הסודי שהוגש לה. חן טען גם: "החשש מפני שיבוש הליכי חקירה אינו קיים, לא רק בגלל הפרופיל של אלוביץ', אלא גם משום שהוא נמצא תחת זכוכית מגדלת, וכל אדם הגון יוכל לומר שאין סיכוי שהוא ישבש חקירה".

עד אתמול, ייעץ חן לראש הממשלה בתיקים 1000 ו–2000, אך לנוכח ההתפתחות החדשה, הודיע אתמול כי החליט לעזוב תפקיד זה.

"לפני כמה חודשים נעתרתי לבקשת נתניהו לסיוע בייעוץ לחקירה בתיקים 1000 ו–2000. באותה עת, הבהיר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שנתניהו אינו חשוד בתיק 3000, ואילו תיק 4000, שנפתח אתמול, עדיין לא בא לאוויר העולם", כתב חן בהודעה לתקשורת. "עתה, עם פתיחת החקירה בתיק 4000, ואף שאין כל מניעה חוקית או חשש לניגוד עניינים בין הייעוץ בתיקי 1000 ו–2000 לבין חקירה זו, החלטתי על דעת נתניהו כי כדי למנוע לזות שפתיים, לא אמשיך לייעץ לו באף עניין, לפחות עד שהדברים יתבהרו".

נתניהו: "מסע ציד תקשורתי"

בכל מקרה, נתניהו כבר הספיק לשגר לכלי התקשורת תגובה מטעמו שבה טען כי מדובר במסע ציד שמתנהל נגדו: "עוד חקירת סרק בלחץ התקשורת. מסע הציד התקשורתי נמשך במלא עוזו. אחרי שיצא האוויר מ–1000 ו–2000, ואחרי שמתברר שאין בכלל אוויר ב–3000, התקשורת יצרה לחץ כביר ליצור בלון חדש — 4000. גם ממנו ייצא כל האוויר. כל ההחלטות שהתקבלו בעניין בזק היו בהתאם להמלצות של ועדות מקצועיות ושל גורמים מקצועיים. זאת הסיבה שמשרד המשפטים הבהיר בדו״ח מבקר המדינה ביחס לבזק: 'נתניהו לא קיבל החלטות שנויות במחלוקת. לא היתה החלטה שהיטיבה עם בזק באופן ספציפי שהיה ניתן להצביע עליה כהחלטה שעשויה להיות שנויה במחלוקת, וככזו שעשויה להיות נעוצה בפגם של ניגוד עניינים'. לכן, מדובר בבועה מלאכותית שגם היא תתפוצץ".

אור אלוביץ' כבר נחקר בפרשת בזק

אור אלוביץ' גם הוא כבר מכיר את חדרי החקירה מבפנים, שכן הוא מגיבורי פרשת בזק בגלגולה הקודם. באותה פרשה, הרשות חושדת כי כשהיה אחראי על המשא ומתן מטעם יורוקום בעסקות בעלי העניין, יחד עם אביו ועם עמיקם שורר, הם קיבלו מלינור יוכלמן, מזכירת בזק, ומסטלה הנדלר, המנכ"לית, מסמכים ופרטים שנדונו בוועדות הבלתי־תלויות לצורך בדיקת כדאיות עסקות בעלי העניין של רכישת yes וחלל תקשורת.

כעת חשוד אור אלוביץ' במעורבות בסיקור אוהד שניתן בוואלה לנתניהו, ונשאל על שינוי כותרות וכתבות לבקשת מקורבים לראש הממשלה.

עורכת דינה של איריס אלוביץ', מיכל רוזן עוזר, טענה בבית המשפט כי למרשתה אין שום תפקיד בבזק. היא התייחסה לכך שגם בעלה נתון במעצר, וביקשה מהשופטת לשחרר אותה לחלופה של מעצר בית שתאפשר לה להיות עם בנם המשותף, אך השופטת סירבה לכך והאריכה גם את מעצרה בחמישה ימים.

גם מעצרו של פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, הוארך בחמישה ימים. הוא חשוד בין היתר בלקיחת שוחד ושיבוש הליכי משפט. סנגורו, עו"ד יובל נחמני, טען בדיון כי פילבר כבר נחקר בנוגע לחשדות אלה בעבר: "פילבר הוא עובד הציבור היחיד שנחקר בפרשה בגלגולה הראשון. הטענה היתה שהוא סטה מהשורה בכך שנתן הקלות לבזק, אבל פילבר טען שכשבוחנים את ההחלטות שלו באופן מהותי, הרשות אינה מצליחה להצביע על חוסר התאמה או ענייניות".

ממצאי חקירת בזק ברשות ניירות ערך העלו חשד ממשי שפילבר פעל בצורה שיטתית, מכוונת ומתמשכת כדי להעביר לבזק מסמכים מסווגים וניירות עמדה פנימיים, תכתובות ומסמכים מדיונים פנימיים. פילבר, על פי החשד, הסתיר זאת מהגורמים המקצועיים והמשפטיים של משרד התקשורת. עוד עלה בחקירת בזק הראשונה כי אנשי בזק נהגו להעביר לפילבר את עמדתם על גבי המסמכים שהדליף להם והוסיפו עליהם תיקונים. גם במקרה של פילבר פסקה השופטת כי חומר הראיות מעלה חשד סביר והאריכה גם את מעצרו בחמישה ימים. מאז סוף אוקטובר פילבר מושעה ממשרד התקשורת. באחרונה פנו עורכי דינו בהסכמה להאריך את ההשעיה עד לסוף מארס.

"לא נאמר לחפץ שהוא יהיה חשוד"

חשוד מרכזי נוסף בפרשה, ששמו לא נקשר בפרשה הקודמת, הוא יועץ התקשורת ניר חפץ. הוא חשוד בביצוע עבירות של שיבוש הליכי חקירה ומשפט ולקיחת שוחד. סנגורו, עו"ד ירון קוסטליץ, ציין כי חפץ זומן למסור עדות (שלא כחשוד) ב–27 לדצמבר, אחרי שרשות ניירות ערך מסרה את המלצותיה לפרקליטות.

"כשקראו לו לא היה חשד, והיום מחליטים להאריך את מעצרו וגם מבקשים לחקור אותו באזהרה", אמר. "אני מתקשה לראות מצב שב–27 בדצמבר הוא היה עד ולא היה שום חשד וזה השתנה". לדבריו, מדובר בפגם של היחידה החוקרת. "לי נראה שהרשות החוקרת מציגה מצג בפני הנחקר שהוא עד, וכאן לא נאמר לחפץ שהוא יהיה חשוד". השופטת ציינה כי החומר שהוצג לה נותן מענה לטענה זו. היא קבעה כי יש חשד סביר שמבסס את הארכת מעצרו של חפץ והורתה על הארכת מעצרו בחמישה ימים.

הנדלר: "לא היה לי קשר לתכנים בוואלה"

בדיון בעניינה של המנכ"לית הנדלר, טען סנגורה, עו"ד נתי שמחוני, כי הנדלר מכחישה את החשדות נגדה. "ככל שמדובר על אתר וואלה ותכנים וגורמים באתר זה, לגברת הנדלר לא היה שום קשר ישיר או עקיף לדברים האלה". השופטת לא השתכנעה, והורתה על הארכת מעצרה עד ליום רביעי.

סנגורו של שורר, עו"ד איתן מעוז, טען בבית המשפט כי יש לערוך הבחנה בין עניינו של שורר לעניינם של יתר המעורבים בפרשה. ההבחנה הזאת מתבטאת גם בכך שבניגוד ליתר המעורבים, שהמשטרה והרשות ביקשו להאריך את מעצרם בשמונה ימים, במקרה של שורר התבקשו חמישה ימים. אחת הסיבות לכך נוגעת למספר פעולות החקירה שנדרשים הגופים החוקרים לבצע במקרה שלו. השופטת הורתה על הארכת מעצרו בארבעה ימים.

גם אלוביץ' ושורר מכחישים את החשדות

סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, מסר בתגובה: "שאול אלוביץ' מכחיש בכל תוקף את החשדות נגדו. אנו מציעים להתאזר בסבלנות ולא למהר להסיק מסקנות. אנו סמוכים ובטוחים שכשהדברים יתבהרו, יהיה ניתן להיווכח שלא עבר כל עבירה".

סנגורו של חפץ, עו"ד ירון קוסטליץ, מסר בתגובה: "חפץ זומן למתן עדות פתוחה (שלא באזהרה) רק לפני כחודש וחצי ברשות לניירות ערך, והשיב על כל השאלות שנשאל. לפי ההלכה הפסוקה, גם כשאין ודאות ביחס לסטטוס הנחקר, מן הראוי להבהיר לנחקר כי האפשרות שייהפך לחשוד קיימת. כך לא נעשה בענייננו על ידי הרשות החוקרת, ולעניין זה יש משמעות רבה לעניין המשך חקירתו של חפץ. מכל מקום, אני משוכנע כי בסיומה של החקירה יתברר כי חפץ אינו חשוד, והוא ישוב לעיסוקיו".

סנגורו של שורר, עו"ד איתן מעוז, מסר בתגובה: "שורר פעל בתפקידיו השונים באמות מידה מקצועיות לחלוטין כמתבקש מהנושאים שבהם טיפל מעת לעת. הניסיון לחבר בדיעבד בינו לבין אירועים אחרים שעליהם אנו שומעים ביומיים האחרונים מאולץ מאוד ואינו מתיישב עם העובדות".

סנגוריה של הנדלר, עוה"ד נתי שמחוני ואסף קליין ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מסרו בתגובה: "סנדלר משתפת פעולה באופן מלא בחקירתה וכופרת בחשדות המיוחסים לה כלל ועיקר. אנו סבורים כי ניתן והיה צריך להימנע ממעצרה, ואנו תקווה שחירותה לא תישלל מעבר לכך. הנדלר בטוחה בחפותה המלאה, וכי בוא העת יוחלט על סגירת התיק נגדה".

מטעמה של איריס אלוביץ' נמסר כי : "אין שחר לטענות נגד גב' אלוביץ ואנו משוכנעים שכך יתברר".

מטעמו של אור אלוביץ' נמסר כי: "קיימות טענות עובדתיות ומשפטיות כבדות משקל שיש בהן כדי לשמוט כל בסיס לחשד בעניינו של אור אלוביץ. אין לנו ספק שזאת צריכה להיות מסקנת רשויות החקירה בהקדם".
תיק 4000 פרשת בזק שאול אלוביץ' ניר חפץ שלמה פילבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד