י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

תיק 5,000? הבדיקה החדשה של היועמ"ש על קשרי נתניהו-אלוביץ'

היועמ"ש בודק אם לשכת נתניהו התגייסה להעתקת המכון הוולקני לצפון כדי לעזור לאלוביץ' • במכון טוענים כי שר החקלאות קיצץ 22% מתקציבו כנקמה על מאבקם בהעתקתו • גורם מעורה: השר אריאל לא מעורב • משרד רוה"מ: "הטענות לנקמה - שקריות"

נתניהו ומנדלבליט. צילום: פלאש 90
נתניהו ומנדלבליט. צילום: פלאש 90



היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה לבחון את חוקיות היוזמה להעברת מינהל המחקר החקלאי (מכון וולקני) ממיקומו הנוכחי באזור בית דגן לצפון הארץ, ואת אופן התנהלות משרדי הממשלה בעניין זה.

בדיקת היועץ כוללת גם את המעורבות האינטנסיבית של לשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בקידום היוזמה, בעת שחברו של נתניהו, איש העסקים שאול אלוביץ', החזיק בקרקע סמוכה לשטח המכון. בשלב זה מתקיימת הבדיקה שעליה הנחה היועץ על ידי גורמים בתוך משרד המשפטים בלבד.

החלטת מנדלבליט לבחון את הנושא התקבלה בימים האחרונים, והיא מושתתת על מכתב ששלח ליועץ ועד החוקרים במכון וולקני לפני כחודש וחצי. החוקרים ביקשו מהיועץ לעצור, או לכל הפחות לעכב, את עבודת הצוות לבחינת העתקת מכון וולקני לצפון הארץ.

במכתב, שעליו חתומה נציגת הוועד, מסתמכים החוקרים גם על תחקיר TheMarker, שחשף באוקטובר 2017 כי משרד ראש הממשלה פעל לקידום העתקת מכון וולקני לצפון, בין היתר בתקופה שבה החזיק אלוביץ' בבעלות (עם אחרים) בנדל"ן הסמוך למכון וולקני.

לפי התחקיר, העתקת המכון היתה עשויה לקדם באופן משמעותי יוזמה לשינוי ייעוד של הקרקע הסמוכה למכון. פינוי מכון וולקני ושינוי ייעוד הקרקע מקרקע חקלאית לקרקע שייעודה תעשייה ומסחר היה מניב לבעליה, ובהם אלוביץ', רווח של מאות מיליוני שקלים. בספטמבר 2017 נאלץ אלוביץ' למכור את הקרקע ללא רווח, לאחר שנקלע למצוקת מזומנים, בעקבות חקירת הרשות לניירות ערך ולחצי הנושים.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בעת פרסום התחקיר כי "איננו יודעים דבר על נכסיו של אלוביץ'" וכי הניסיון לקשור בין עבודת צוות מקצועי לבין אלוביץ' הוא "מופרך וחסר כל שחר, וכל מטרתו היא להכפיש את ראש הממשלה בעוד האשמת שווא".

יורוקום נדל"ן אף היא טענה כי "הניסיון לקשור בין הדברים מופרך לחלוטין" והוסיפה כי כל הניסיונות למכור את הקרקע "נעשו בתקופה שבה דובר על העברת מכון וולקני, כך שכל ניסיון לתאר מציאות אחרת הוא מלאכותי".

"מעבר מהיר לצפון מסכן את המחקר"

לטענת הוועד, לשכת ראש הממשלה נרתמה ליוזמה לאחר ההכרזה הראשונית על הכוונה להעביר את המכון לצפון, שניתנה על ידי שר החקלאות, אורי אריאל. "המועצה הלאומית לכלכלה, בראשות אבי שמחון, שעובדת כידוע בשליחות ובכפיפות לראש הממשלה, נטלה את בדיקת היוזמה לידיה", כתבו חוקרי המכון.

לפי החוק, העתקת מכון המחקר לצפון חייבת להיעשות לאחר התייעצות עם המועצה הלאומית למחקר ופיתוח (המולמו"פ). חוות דעת של המולמו"פ נמסרה לשמחון, אך נקבע בה כי "מעבר מהיר לצפון טומן בתוכו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות, ולכן יש להימנע ממנו". המולמו"פ קבעה כי נדרשת השקעה משמעותית בתשתיות כדי שיהיה אפשר להעביר את המכון לצפון המדינה.

חוקרי מכון וולקני טוענים במכתב כי "משרד ראש הממשלה לא מש מעמדתו והמשיך לקדם את העתקת מכון וולקני לצפון, וזאת למרות חוות הדעת המקצועית שנמסרה לראש המועצה הלאומית לכלכלה. בניסיון לקבור את חוות הדעת המקצועית, הקימו במשרד ראש הממשלה צוות אחר שהוטל עליו לבחון את היוזמה להעתקת מכון וולקני לצפון, ושעל הקמתו היה חתום נתניהו".

בצוות שהקים משרד ראש הממשלה נכללו בעיקר עובדי מדינה מתחומי התכנון והבנייה והכלכלה, שקידומם תלוי בדרג הפוליטי. לא היה בו מומחה למחקר חקלאי.

החוקרים ציינו כי "ראש הממשלה העדיף צוות שבהגדרה אינו מקצועי לנושא הבדיקה, על פני צוות מקצועי, אובייקטיבי ובלתי־תלוי שקבע כי אין להעתיק את מכון וולקני לצפון".

על רקע זה הגישו חוקרי מכון וולקני עתירה לבג"ץ. עתירה זו הובילה לכך שהמדינה נאלצה לצרף לצוות את פרופ' שמואל וולף, הדקאן היוצא של הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית.

"כך לא אמורה להתקבל המלצה"

השר אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90צילום: השר אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר אריאל. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


החוקרים טוענים כי צוות הבדיקה להעתקת המכון ממשיך את פעילותו באופן לא תקין. לדבריהם, רוב חברי הצוות התחלפו ורבים מתוכם לא נכחו במספר רב של ישיבות, כך שרק שלושה מתוכם מכירים את הנושא מתחילתו. "כך לא אמורה להתקבל המלצה, ובייחוד המלצה הרסנית כמו העתקת מכון מחקר מפואר בעל מוניטין עולמי", טוענים החוקרים.

באחרונה חשף TheMarker כי מבקר המדינה קיים בדיקה ראשונית של פעילות מכון וולקני ובוחן גם את נושא העברת המכון לצפון. במכתבם דרשו חוקרי וולקני מהיועץ "לכל הפחות לעכב את עבודת הצוות עד לסיום הליך הבדיקה", שמקיים מבקר המדינה.

במכון וולקני כ–800 עובדים, מתוכם כ–200 חוקרים בעלי תואר דוקטור. פעילותו של המכון מרוכזת בבית דגן, אך יש לו גם שלוחות בצפון הארץ ובדרומה וכן שלוש חוות ניסוי חקלאיות.

חוקרי המכון טוענים כי בהצעת תקציב המדינה ל–2019, יזם משרד החקלאות קיצוץ דרסטי בתקציב המכון, שעתיד לפגוע פגיעה אנושה במחקר.

גורם במכון וולקני אמר ל–TheMarker כי "ראש הממשלה כועס על מכתב החוקרים ליועץ המשפטי לממשלה, ופועל לנקום בפעילות המכון. לכן שלח את אריאל לקצץ באופן עמוק בתקציבו של המכון".

לפי הצעת התקציב של שר החקלאות, יצטמצם תקציב השכר ופעולות של מכון המחקר ב–2019 מכ–255 מיליון שקל כיום לכ–199 מיליון שקל — קיצוץ של 22% בתקציב המכון. לשם השוואה, תקציב השכר והפעולות של משרד החקלאות יעלה בכ–6% ב–2019, ותקציב המשרד כולו, הכולל גם את מנהלת תנופה ופעילויות אחרות, יירד בכ–4% בלבד.

גורם במכון אומר כי המשמעות של קיצוץ כה עמוק בתקציב היא "חיסול הלכה למעשה של התפתחות המחקר במכון וולקני, שיותיר כסף רק לתשלום הוצאות קשיחות, שייפגעו גם הן".

לדבריו, "בכל שנה מושקעים תקציבים לא מבוטלים בפיתוח המחקר, הכולל בתוכו שיפוץ מעבדות לחוקרים חדשים, תקציב פעילות לחוקרים חדשים, מלגות לסטודנטים, רכישת ציוד מדעי ועוד. לפיכך, קיצוץ כה עמוק יביא לעצירת התפתחות המחקר במכון ואף לפגיעה בתחזוקת המכון".

"טענות מגוחכות ופופוליסטיות"

חוקרי מכון וולקני חשים כי הקיצוץ התקציבי הוא פעולת תגמול על מאבקם נגד העתקת המכון לצפון הארץ. ראש מכון וולקני, פרופ' אלי פיינרמן, אמר בשבוע שעבר בדיון שקיימה המועצה המדעית של המכון: "מייבשים תקציבית את מכון וולקני. הקיצוץ המוצע עלול לחסל את המחקר החקלאי במדינת ישראל". פיינרמן הוסיף כי ביקש להיפגש עם שר החקלאות ואמר, "לא אעמוד מנגד לנוכח הקיצוץ התקציבי של המכון, שעלול לחסל את המחקר".

משרד החקלאות מסר: "מאחר שבשנים הקודמות הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה לא חל על מכון וולקני, ומשרד החקלאות ספג קיצוץ זה, התבצע איזון בתקציב 2019".

גורמים המעורים בנושא דחו בתוקף את טענות החוקרים ואמרו כי תקציבי המחקר ושכר החוקרים לא ייפגעו בקיצוץ. הגורמים אמרו כי הטענה על התנכלות שר החקלאות מגוחכת ופופוליסטית שכן הוא לא עסק בדבר כלל, ואם היה בדעתו להתנכל למכון בדרך זו, יכול היה לקצץ בתקציבו כבר השנה.

לדברי גורמים אלה, החוקרים מעלים את הטענות בגלל מאבקם נגד העתקת המכון. הוועדה שדנה בנושא זה עתידה לשמוע את טענות החוקרים בשבוע הבא וממשיכה בינתיים בדיוניה.

במשרד החקלאות פועלים תחת ההנחה שהעתקת המכון צפויה להתממש. לדברי הגורמים, משרד החקלאות הנחה את המכון שלא להתחייב בפני מועסקים חדשים כי מקום העסקתם יהיה דווקא בבית דגן והנחה שלא לבצע רכש חדש שלא ניתן לנייידו למקומות אחרים בארץ.

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי הטענות שלפיהן נתניהו "מתנקם" במכון "הזויות ושקריות".

מהמועצה הלאומית לכלכלה נמסר כי "טענות החוקרים לא נכונות. אין כל מניעה להמשך עבודת הצוות שפועל לפי כל הנחיות בית המשפט. בשבועות הקרובים יערוך הצוות שימוע מסודר כל המתנגדים להעתקת המכון".
המכון הוולקני בנימין נתניהו חקירות נתניהו אביחי מנדלבליט שאול אלוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד