כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אנחנו רוצים שהשאיפות שיש לילדים בקרית ספר יהיו לילדים במקסיקו

אם רוצים לראות מהפכה מהי, צריך להמריא למקסיקו; לקראת מעמד היסטורי שייערך הערב, מספרים מחוללי המהפכה בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים', איך נוצרה ההצלחה, מהן השאיפות לעתיד, וגם; על הצורך להקים מוסד "אשכנזי" ומה המטרה בכך • צפו

בראיון
בראיון



"כשתגיע למקסיקו תבין את המהפכה שעשה ר' אהרן לייב לא רק בישראל - בעולם". אמר לי מכר בניו יורק. חשבתי לעצמי שזה עוד סופרלטיב שחוק. התבדתי.

להצליח להביא את קרית ספר "כפשוטו של מקום" לעיר בת ה-23 מיליון תושבים, צריך להיות מנהיג אמיתי וברמה עולמית. כזו היא הקהילה החרדית במקום.

מאות אברכים שיושבים ולומדים תורה כל היום וכאלפיים אנשים עובדים, שיושבים ולומדים בכל ערב, בין השעות 18:00 ל-21:00 בערב בחברותות. כללי לבוש חרדים בסטנדרט החרדי של ישראל, לנשים וגברים. כזו היא מקסיקו החרדית.

את הזרעים שתלו דווקא האשכנזים לפני מאה ועשר שנים, אבל גדולי תורה ספרדים הם אלו שקוממו ויסדו את הקהילות החרדיות לפני כשישים שנה. האשכנזים בחרו ברובם לערוק לארה"ב שם תנאי החינוך לילדים קיימים. הספרדים הקימו פה, את המוסדות.

לא פחות מ-15 בתי ספר יהודים קיימים בעיר, בכל רמות היהדות - מלבד רפורמים וקונסרבטיבים. חילונים, דתיים, מודרן, אורתודוכס, חרדים לייט וחרדים שמרנים. כל יהודי העיר, כ-60 אלף איש שולחים את ילדיהם לבתי ספר יהודיים.

וזו הנקודה המעניינת.

כיצד הצליחה יהדות מקסיקו לשמור על קשר ליהדות, ולא להתבולל או להתערות בחיי הגויים. לעומת מה שקורה בארה"ב או בקנדה. אחת הסיבות הקלות להבנה הוא הבדל המעמדות. בעוד היהודים נחשבים למשכילים מצליחים חכמים וכמובן עשירים, הרוב המקסיקני רחוק מכך.

אך במבט עמוק יותר, נראה שההנהגה הספרדית המכילה, החמה והמקבלת - היא זו שהנהיגה את היהדות בעיר, הביאה לכך שלכלל היהודים נשמר קשר אל מייצגי היהדות האורתודוכסית.

ההצלחה של קהילות מגן דוד ומונטה (הר) סיני, בהם, הכוללים והמוסדות 'כתר תורה' ו'ארם צובא', היא לאין שיעור. בכל מימד. גם מקרבים יהודים. וגם מצליחים להוציא בוגרים תלמידי חכמים ואברכים. אחד הכוללים הוא על שם הגרא"מ שך זצ"ל 'אבי עזרי'. זאת במוסד ספרדי כאמור.

את המהפכה החרדית בכלל, החלה ישיבת 'כתר תורה' על 1,000 ילדיה ו'עטרת יוסף' של חכם שוואקי.

ואז הגיע "תוירס"

לפני 12 שנה אירע השלב הבא בהתקדמות התורנית בעיר. הקהילה האשכנזית גייסה שלושה פילנטרופים שעמדו מאחורי הקמת מוסד ראשון, חרדי, לשומרי התורה והמצוות.

תורת אמת שמו. "תוירס" בסלנג המקומי שהפך לשם ההיכר השגור בפי המקומיים. את בית הספר הקימו שלוש משפחות חזקות מהקהילה האשכנזית, מרקוביץ, דוידסון וגולדברג.

מי שדחף, שיגר שליחים תורניים לעיר, והגיע בעצמו לביקור היה מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל. הוא ביקר במקומות נוספים בעולם, אבל על מקסיקו התבטא פעם בדברי הערכה, על הקהילה ועל מעמד התורה בקרב אנשיה. הכבוד לתורה, שמירתה, ולימודה.

היום, שלישי יתקיים בעיר מעמד שהעיר טרם ראתה מעודה. 1,300 מוזמנים לדינר עם שורת ענקי תורה מכל העולם, שיציינו את המהפכה ש"תוירס" - 'תורת אמת 'המוסד הזה חולל עד כה ועל דרכו הלאה בהקמת ישיבה קטנה, סמינר, וגולת הכותרת כולל לאברכים.

ישבתי לשיחה עם רבני 'ועד החינוך' של מוסדות 'דרך אמת', וגם עם ראש המוסדות. התובנות שיצאו מהשיחות הללו מרתקות. כשגולת הכותרת בעיני היא איך ניתן לשכפל את ההצלחה הגדולה, לקהילות חרדיות נוספות בעולם - בכך שכמחצית מבני הקהילה החרדית בעיר קובעים עיתים לתורה ברמת מחויבות שכזו.

דיברנו גם על הצורך בהקמת מוסד "אשכנזי". בניגוד לרושם שישראלי מצוי כמוני עשוי לקבל, על היבדלות ואולי חלילה אפלייה או גזענות. המציאות במקסיקו, טופחת על פני בעוצמה - פה אין הבדל או פערים בין ספרדים לאשכנזים.

אז מה המטרה? צפו בראיונות עם הרבנים; הרה"ג יצחק זאב דוידסון ראש מוסדות 'דרך אמת', הרב הגאון יוחנן גרילק ראש כולל 'אר"ם צובה' וחבר וועד החינוך 'דרך אמת' וכן הרב הגאון יהושע גרצולין מראשי ישיבת 'לב אליהו' וחבר וועד החינוך דרך אמת'.

































מקסיקו תורת אמת תוירס מהפכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד