ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הדיל: נמנה אותך ליועמ"ש - אם תסגרי תיק לשרה נתניהו

החשד: ניר חפץ רצה להציע להילה גרסטל את תפקיד היועמ"ש - תמורת סגירת תיק המעונות. המשטרה תבקש הבוקר להאריך פעם נוספת את מעצרו של חפץ, מקורבו של ראש הממשלה

חפץ. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90
חפץ. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90



הסתעפות דרמטית בחקירה החדשה שהחלה בתיק בזק: חשד חדש שלפיו ב-2015, בעיצומו של המרוץ לאיוש תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, נפגש מקורב ראש הממשלה, ניר חפץ, עם אחד ממקורביה של השופטת לשעבר הילה גרסטל, שהיתה בין המועמדים לתפקיד. על פי החשד חפץ שאל את מקורבה של גרסטל, אלי קמיר (שנעצר הבוקר) אם תמורת המינוי היא תהיה מוכנה להתחייב לסגור את החקירה נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו בתיק המעונות.

במסגרת החקירה, נגבו גרסאות מהמעורבים, וגם גרסטל עצמה מסרה עדות פתוחה לגבי השתלשלות הדברים. חפץ חשוד בעבירות מתחום טוהר המידות ושחיתות ציבורית. על אף בקשת המשטרה והפרקליטות, בית המשפט לא האריך הבוקר מעצרו של חפץ.

בשעות הבוקר הובאו חפץ וקמיר לדיון בהארכת מעצרם בבית המשפט השלום בתל אביב. עורכי דינו של קמיר ציינו כי הוא נחקר אתמול בלהב 433 בנושא נקודתי ומצומצם. "על אף הטענה שהוטחה בפניו שנראית חמורה, נבקש מבית המשפט לעיין בתשובת החשוד שיש בה מענה הולם לדעתנו".

בכל הנוגע לקמיר, השופט עלאא מסארווה שדן בבקשה קבע בנודע לעילת המעצר כי מדובר בחקירה ממוקדת בנושא מסוים, ביחס לאירוע לא חדש. "דעתי היא שאין הצדקה להמשך מעצרו של החשוד בתיק זה", קבע. הוא התייחס למעורבותו של קמיר וציין כי "ניתן לומר שהוא אינו מצוי במדרג חומרה או מעורבות גבוהה". עם זאת הוא הדגיש כי "התשתית הראייתית קושרת את החשוד למעורבות באירוע במעגל השני".

השופט הוסיף כי אף שבעבירות מסוג זה קיים חשש מובנה לשיבוש הליכי חקירה, החשש משיבוש הליכי חקירה בתיק הזה מצדיק השמה במעצר. "ניתן להסתפק בחלופת מעצר שתבטיח שפעולות החקירה יתבצעו באין מפריע". השופט הורה על שחרורו של קמיר למעצר בית מוחלט בביתו בסביון עד ליום ראשון, בנוסף נאסר עליו ליצור קשר עם המעורבים הנוספים בפרשה למשך חודש.

בדיון בבית המשפט אמר עו"ד ירון קוסטליץ, סנגורו של חפץ, כי "הטענה היא עלילה". קוסטליץ ציין כי חפץ נתון בכל מקרה במעצר שצפוי להימשך עד ליום חמישי, באופן שמייתר בשלב זה הארכת מעצר נוספת. אולם נציגי המשטרה הדגישו כי הם עומדים על הארכת מעצר נוספת. "מדובר באירוע חמור ויש חשש לשיבוש הליכי חקירה" הדגישו.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ניר חפץ מעולם לא הציע את ההצעה ההזויה הזאת בפני ראש הממשלה ורעייתו, הוא מעולם לא נתבקש על ידם להציע הצעה כזאת, ואיננו מאמינים שחפץ אפילו העלה דבר כזה על דעתו. תכף יאשימו את הזוג נתניהו גם ברצח ארלוזורוב".

עו"ד קוסטליץ, המייצג את חפץ, מסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם".

פרשת המעונות החלה בפברואר 2015 באישור היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, והתמקדה בכמה נושאים. במאי 2016 הודיעה המשטרה על המלצתה להעמיד לדין את שרה נתניהו בגין קבלת דבר במרמה. בתחילת ספטמבר הודיע היועמ"ש על הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע נגד שרה נתניהו בגין קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מרמה והפרת אימונים. נתניהו תואשם בקבלת דבר במרמה בהיקף 359 אלף שקל - על חלקה בהזמנת ארוחות ממסעדות ושפים למעון ראש הממשלה, תוך יצירת מצג שווא כי אין מבשלת במעון. בינואר נערך לשרה נתניהו שימוע בו נכחו פרקליטיה.

בספטמבר 2015 גובשה רשימת המועמדים לתפקיד היועמ"ש במקומו של יהודה וינשטיין. הרשימה כללה מלבד מזכיר הממשלה והפצ"ר לשעבר אביחי מנדלבליט גם את גרסטל, שהיתה באותה העת נציבת הביקורת על הפרקליטות, את היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים פיסקאליים, אבי ליכט, פרופסור ישי בר שכיהן כדקאן הפקולטה למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה, פרופסור סוזי נבות — מומחית למשפט חוקתי במכללה למינהל, מנכ"ל משרד המשפטים לשעבר ד"ר גיא רוטקופף וד"ר יורם טורבוביץ. בינואר 2016 נבחר פה אחד מנדלבליט לתפקיד.

במשטרה מגדירים זאת כפרשה חדשה, לה ניתן השם תיק 1270. במשטרה אומרים עוד כי במסגרת החקירה הנוכחית הצטברו חשדות ביחס לעבירות שהתבצעו בשלהי 2015, עת נעשתה פנייה לעובדת ציבור בכירה בהצעה לסייע לקדם את מינויה למשרת היועמ"ש לממשלה, ובכך להטות את הליך הבחירה לטובת המועמדת, לכאורה בתמורה להבטחה עתידית מצד המועמדת לגבי החלטה עתידית שלה בפרשה פלילית מסוימת, שבה היה לחשודים עניין. עוד אומרים במשטרה כי על פי הראיות שנאספו עד כה, פנייה זו למועמדת לא צלחה בסופו של דבר.
ניר חפץ הילה גרסטל היועץ המשפטי לממשלה שרה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד