כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

אחרי שהותקף - המפכ"ל מגיב בכנסת: "אשתי שאלה, איפה הכסף?"

המפכ"ל אלשיך הגיע היום לועדת הפנים של הכנסת והאזין להתקפות עליו מצד ח"כי הקואליציה שטענו כי הראיון שלו ב'עובדה' היה "תאונת דרכים קשה", וכי "למשטרה יש יצר נקמנות" • כצפוי, חכ"י האופוזיציה גיבו את אלשיך והביעו אמון במשטרה צפו

אלשיך הבוקר בועדת הפנים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אלשיך הבוקר בועדת הפנים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



דקות ארוכות, ישב מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך והאזין להתקפות חברי הכנסת מהקואליציה על התנהלותו, בעיקר בראיון שהעניק לתוכנית 'עובדה' שבו אמר כי גורמים שלחו חוקרים שיבלשו סביב חוקרי המשטרה שחקרו את ראש הממשלה.

בדיון שהתקיים הבוקר בועדת הפנים של הכנסת, המפכ"ל השיב על הטענות ששוגרו לעברו: "יכולים לבוא להגיד שהמפכ"ל שייך לשמאל קיצוני ולקרן החדשה לישראל - אשתי התקשרה ושאלה אותי 'איפה הכסף?', זה לא משפיע עלי", אמר בהומור. על הראיון ב'עובדה' אמר אלשיך: "נאמרו בראיון עוד הרבה דברים אחרים שלא שודרו. אני מצר שכל הדברים הטובים של המשטרה לא שודרו".

המפכ"ל התייחס לפרסומים סביב תיק 3000 - פרשת הצוללות: "בוודאי שראש הממשלה ימסור עדות, לא כנחקר ולא כחשוד. לא יכולה להגמר חקירה אם לא כולם מסרו את גרסתם".



בהתייחסו לשאלות הח"כים סביב אמירתו כי גורמים מסויימים "רחרחו" בסביבת חוקרי פרשת נתניהו אמר המפכ"ל: "סיטואציה שחקירה כזו מזדהמת בגלל גחמה של גורם כל שהוא לא קיימת. החקירות האלה מלוות בצורה הדוקה, הכל מתנהל על השולחנות הגבוהים ביותר. היכולת להשפיע על חקירה אפס, היכולת להשפיע על חוקר נמוכה. אבל כאשר זה מסתובב סביב הבית שלהם חשבתי שזה לא נכון ויש לתת להם גיבוי. זה שיצאתי ציבורית לא משליך כלל על מצב החקירה".

על ההדלפות אמר: "אני גם לפעמים קופץ ששומע בתקשורת מידע מחקירה ואז אני לוקח את הפרוטוקול ומשווה ורואה שאין קשר. מישהו רוצה להגחיך את חקירת המשטרה. יש שיח של עורכי הדין באמצעות התקשורת".

דברי הח"כים בוועדה

יו"ר ועדת הפנים קיש אמר קודם לכן כי "בראיון ב'עובדה' פגע המפכ"ל קשות באמון הציבור במשטרה". ח"כ אחמד טיבי אמר בדיון: "היה למפכ"ל ראיון עוד פחות מוצלח מ'עובדה' כאשר קבע שאבו אלקיאען הוא מחבל".

ח"כ דודי אמסלם אמר כי "בכל יום אזרחים אומרים לי 'תיזהר מהמשטרה' - אמר כבר אמנון אברמוביץ' כי למשטרה יש יצר נקמנות". סמוטריץ' פנה לאלשיך ואמר: "אדוני המפכ"ל? אתה לא אמור לחלק ציונים לראש הממשלה; הראיון הזה היה תאונת דרכים קשה".

ח"כ יעקב אשר פתח את דבריו בוועדה ואמר: "אנו נותנים חשיבות גדולה לעשיית המשטרה בכל תחומים, כשבתחומים רבים מאוד אני באופן אישי שותף לכך כשניתן לציין את תחום הבטיחות בדרכים, אולם יש דבר אחד שיש לגביו הסכמה משותפת, חייב להיות אמון ציבורי מורגש במשטרה שכולם יידעו שיש חוק וסדר".

בדבריו ביקש ח"כ אשר לערוך "מבחן בוזגלו" לפיו היחס כלפי נחקר יהיה זהה בין אם הוא אזרח רגיל או אדם שנושא תפקיד, לו הנחקר היה אזרח רגיל לא הייתה משודרת תחקיר "עובדה" והמפכ"ל לא היה מבזבז עליו שעה של תשדיר, בתשדיר ההמלצות היה חסר את הכותרת "מהפך", הדרך שבה המשטרה הגישה את ההמלצות הייתה בצורה של משדר בחירות, ולא באופן שהיינו מצפים לראות הגשת תוצאות חקירה, פומביות החקירה לא הייתה עוברת "מבחן בוזגלו" יש כאן שפיטה של הרחוב ואיתגור שמצפים לראות מי צודק המשטרה או הנחקר, "חייבים ליצור נוהל שוויוני שייקבע כיצד על המשטרה לנהל חקירה במקרים מיוחדים".

ח"כ רויטל סוויד תקפה את יו"ר הוועדה קיש ואמרה כי "הדיון הוא שימוש ציני ולא ראוי בכוח הפרלמנטרי; נעשה כאן משפט שדה למפכ"ל".

ח"כ מיקי זוהר אמר: "המשטרה כושלת פעם אחר פעם כשנחקרים מפורסמים ונבחרי ציבור". לטענתו, "אשתי קיבלה הבוקר איומים שאם אמשיך בדבריי, אחקר בעבירות מע"מ".

ח"כ ציפי לבני אמר בדיון כי הוא "נועד להזכיר שמה שהמשטרה עושה לא מוצא חן. מה שיש כאן זה ניסיון להלך אימים אבל אי אפשר להלך אימים על המשטרה. המפכ"ל באתי לומר שיש לנו אמון במשטרה ואנחנו גאים במה שהיא עושה, כולל ניקוי השחיתות השלטונית".
חקירות נתניהו המפכ רוני אלשיך הכנסת ועדת הפנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד