י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

תיעוד: מורי ההוראה והדיינים התכנסו בבית הגר"ד לנדו

גדולי מורי ההוראה והדיינים התכנסו בברכתם של גדולי ישראל במעונו של הגר"ד לנדו לדון על איסורי ריבית המצויים בהשקעות בשוק ההון • בפתח הכינוס הוקרא מכתב הגרי"ג אדלשטיין עליו גם חתם הגר"ח קנייבסקי: "זכות גדולה נפלה בחלקכם "

תיעוד: מורי ההוראה והדיינים התכנסו בבית הגר"ד לנדו



גדולי מורי ההוראה והדיינים התכנסו אמש בברכתם של מרנן ורבנן גדולי ישראל במעונו של הגר"ד לנדו לדון על איסורי ריבית המצויים בהשקעות בשוק ההון לאור הישג מיוחד מול הבורסה במציאת פיתרון לאיסורי רבית החמורים שקיימים בהשקעות ללא היתר עיסקא פרטני מול החברות.

בדיון נכחו הרבנים הגאונים דייני בית הדין של הגר"נ קרליץ והגר"ש וואזנר בבני ברק, הגר"ש רוזנברג, הגרש"צ רוזנבלט, הגר"י סילמן, הגרמ"ש קליין, הגר"נ קופשיץ והגר"צ וובר, והגר"מ שטיין.

בפתח הכינוס הוקרא מכתב ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין עליו גם חתם שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שביקשו לעודד את נחיצות העיסוק במציאת פתרונות לאיסורי רבית החמורים המצויים בהשקעות ללא היתר עיסקא פרטני.

במכתב נכתב: "לכבוד הרבנים הגאונים המתכנסים לטכס עצה להציל מאיסורי רבית בהשקעות, בראשות הדרת גאונו ידידי הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א שלום וברכה עד בלי די".

"זכות גדולה נפלה בחלקכם בהיותכם נמנים לדבר מצווה, להציל אחב"י ממכשול בעוון רבית החמור מאוד, כאשר כל הפעולות בזה נעשים ע"פ דעת תורה בהדרכתו של הגאון הגדול רבי דב לנדו שליט"א.

"יהי רצון שחפץ ה' בידכם יצלח, ויהי נועם ה' עליכם ותשרה שכינה במעשה ידיכם".

את דבר ועד ההלכה הביא הגאון רבי משה שאול קליין שעמד על ההכרח ההלכתי והחובה שמוטלת על ציבור יראי ה' לדאוג שכל השקעה תעשה אך ורק לאחר היתר עיסקא פרטני שיסודו בתקנת גדולי הדורות, בדבריו הדגיש את חומרת האיסורים שעלולים להימצא בהשקעות ללא היתר עיסקא שזה כ'אכילת דבר איסור רח"ל' כמבואר בפוסקים.

במהלך הכינוס הוצג פיתרון מהפכני למשקיעים בשוק ההון שחוששים להיכשל באיסורי ריבית ומעוניינים לחתום על היתר עיסקא מהודר שנקרא 'היתר עיסקא פרטני' מול כלל החברות בבורסה ההיתר עיסקא נוסח על ידי הרבנים הגאונים של וועד ההלכה לענייני רבית שבנשיאות בי"ד של הגר"נ קרליץ שהתייעצו עם הגר"ד לנדו ובהתאם לנייר עמדה של הבורסה שמקנה להיתר עיסקא גם מעמד ותוקף משפטי.

כמו כן הרבנים ציינו שנעשו מאמצים מיוחדים בכדי להנגיש את אפשרות החתימה על ההיתר עיסקא לכלל הציבור ויהיה ניתן להצטרף אליו בעמדות הדיגיטליות הממוקמות בבתי הכנסיות.

בסיום הכינוס חתמו הרבנים על מכתב המבהיר את חשיבות הנושא וקריאה לציבור להצטרף לכך. על המכתב הוסיף הגר"ד לנדו וכתב: "הנני מצטרף לכל הדברים הנ"ל להציל בני עם קדוש להשם מאיסור רבית החמור, וכפי שהורו בזה מרנן ורבנן הרבנים הגאונים שליט"א ותבוא ברכה על כל המתעסקים בענין קדוש ונשגב זה".























הרב דב לנדו היתר עיסקא רבנים דיינים ריבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד