כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ממתווה הגז עד ערוץ עשר: ידם הארוכה של ניר חפץ ואלי קמיר

אלי קמיר וניר חפץ, שנעצרו במסגרת תיק 4000, הם יועצי תקשורת - אבל היתה להם השפעה רבה וישירה על מהלכים ציבוריים משמעותיים

חפץ. צילום: Roni Schutzer, פלאש 90
חפץ. צילום: Roni Schutzer, פלאש 90



אלי קמיר וניר חפץ מועסקים שניהם כיועצי תקשורת, אך מהחקירות האחרונות עולה כי מאחורי הקלעים היתה להם השפעה רבה על מהלכים משמעותיים שעלו לסדר היום הציבורי בשנים האחרונות. סימני השאלה נוגעים לאפשרות שהיה ביניהם שיתוף פעולה הדוק, עסקי או אחר, ולטיבו של מעשה השוחד שבו חשודים שניהם — וכיצד הוא קשור לראש הממשלה, בנימין נתניהו.

קמיר מכיר מקרוב את המילייה המשפטי. הוא נחשב למקורב ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר, עו"ד יהודה וינשטיין, ושימש בשנות ה–90 עיתונאי ב"מעריב", בין השאר בתחומי הספורט והמשפט. כשכיהן ככתב משפט הכיר את וינשטיין, לימים היועץ המשפטי לממשלה. בין השניים נוצר חיבור קרוב, שבמסגרתו אף העביר וינשטיין את אחזקותיו לידי קמיר בנאמנות כשכיהן כיועץ המשפטי לממשלה.

בעבר גם כיהן קמיר כראש מטהו ויועצו של שאול מופז, ולאחר מכן העניק שירותי ייעוץ לשורה של חברות ממשלתיות — ובהן דואר ישראל ומעצ — במסגרת משרד הייעוץ שלו. לקמיר קשרים רבים במערכת הפוליטית, בגופי התקשורת ובזירה הפוליטית.

בשנים האחרונות ייצג קמיר גם לא מעט חברות ממשלתיות — ובהן נתיבי ישראל, מקורות, החברה להגנת ים המלח, דואר ישראל, קק"ל והמטרונית בחיפה. ב–2014 העניק קמיר שירותים למשרד הביטחון במאבק שניהל המשרד מול האוצר בנושא תקציב הביטחון. בשנים האחרונות מייעץ משרד קמיר־בכר למשרד התרבות בראשות מירי רגב, ולקרן למורשת הכותל.

קמיר קשור בעקיפין גם לנתניהו. שותפו בחברת הייעוץ הוא היועץ ישראל בכר, שהיה מקורב מאוד לנתניהו. בכר עבד עם נתניהו במשך כחמש שנים כיועץ סקרים ועזב את תפקידו ב–2011. בהמשך העניק בכר שירותי ייעוץ גם ליו"ר ש"ס, אריה דרעי, וליו"ר כולנו, משה כחלון. בכר העיד אתמול בפרשה.

גם חפץ מקורב מאוד לנתניהו בעשור האחרון. הוא מונה ב–2009 לכהן כראש מערך ההסברה הלאומי, ואחר כך עבר לשמש יועצו של בעל השליטה לשעבר בקבוצת אי.די.בי, נוחי דנקנר. בהמשך מונה מטעם דנקנר לשמש עורך עיתון "מעריב", ובתקופת כהונתו שם, נטען כלפיו כי היטה את הסיקור העיתונאי לא רק לטובת האינטרסים של דנקנר, אלא גם למען משפחת נתניהו. לאחר קריסת "מעריב" ב–2012, עבר חפץ לשמש יועץ תקשורת, כולל למשפחת נתניהו. הוא ייצג שורה של לקוחות שיש ביניהם לבין גורמי ממשל ממשק משמעותי, וחלקם היו זקוקים לפעילות משמעותית מול דרגי ממשל שונים. כך למשל, ייצג חפץ ב–2015 ארבעה ארגונים בתחום הבריאות — רשת בתי החולים הפרטיים אסותא, איגוד חברות תיירות המרפא, חברת שראל וחברת צמל.

אסותא, למשל, התמודדה באותה תקופה עם מסקנות ועדת גרמן, שכללו גזירות בתחומי תיירות המרפא והרפואה הפרטית. לפי פרסום בחדשות עשר, חפץ שוחח עם פוליטיקאים מהקואליציה ומהליכוד בנושאים הנוגעים לחברות אלה. חפץ גם ייעץ לאחים נקש, בעלי השליטה בחברת ארקיע. החברה פעלה בשנים האחרונות נגד סגירת שדה התעופה שדה דב, וגם התנגדה למיזוג בין אל על לישראייר — מיזוג שאכן נדחה על ידי רשות ההגבלים. חפץ מייעץ גם ליבואנית הרכב קרסו, ולענקית התשתיות הסינית צ'יינה הארבור, שמקימה את הנמל הפרטי הראשון באשדוד (נמל הדרום). הוא גם ייצג את קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים.

ניסיונות השפעה על גופי תקשורת

אלי קמיר, צילום: שוקי שדה, דה מרקרצילום: אלי קמיר, צילום: שוקי שדה, דה מרקר
אלי קמיר, צילום: שוקי שדה, דה מרקר


השאלה הגדולה ביותר היא מי שילם את משכורתו של חפץ כדובר משפחת נתניהו, עד פרישתו מהתפקיד באוקטובר 2017. אבנר הופשטיין חשף בגלי צה"ל כי חפץ שימש בתפקיד דובר מטעם מפלגת הליכוד ויועץ מיוחד ליו"ר הליכוד נתניהו. הליכוד שילם לחפץ 32,760 שקל בחודש. במאי 2016, לאחר התערבות מבקר הפנים של הליכוד, הופסקה עבודתו של חפץ על ידי מזכירות הליכוד. חפץ המשיך לייעץ באופן אישי לנתניהו. דובר משפחת נתניהו אמר אתמול כי משפחת נתניהו היא זו ששילמה את שכרו של חפץ.

במהלך השנים היה חפץ פעיל מאוד בניסיונות ההשפעה על גופי תקשורת. הוא היה דמות מרכזית בלחץ שהופעל על גופי שידור מרכזיים — בעיקר רשת וערוץ עשר — להימנע מלשדר תכנים הפוגעים בראש הממשלה ורעייתו.

כך למשל, חפץ זעם כשערוץ עשר העביר אליו את התוכנית "גב האומה", ששודרה עד אז ברשת, וכללה תוכני סאטירה חריפים נגד נתניהו. חפץ העביר מסרים מאיימים לראשי הערוץ, ובנוסף הפעיל לחצים על גורמי רגולציה ברשות השנייה בנוגע לערוץ עשר, בזמן שהערוץ היה במשבר קיומי ועלה חשש לסגירתו.

דרכיהם של קמיר וחפץ הצטלבו לא פעם. צומת מרכזי שנוצר רק באחרונה נגע לבית החולים אסותא. משרדו של קמיר, באמצעות שותפו בכר, התחיל לטפל בפרויקט מיוחד בבית החולים אסותא, שאיתו עובד חפץ. באסותא אישרו אתמול כי בכר נשכר באחרונה בהסכם קצר טווח לקידום פעילות קהילתית, אך טענו כי לא היתה להנהלה כל פעילות ישירה מול קמיר.

בין חפץ לבין קמיר היו ממשקים נוספים. קמיר מייצג בישראל את חברת נובל אנרג'י השותפה בקידוחי הגז. בנובל אנרג'י נחשב קמיר כמי שאמון על ההידברות מול הממשלה בנושא מתווה הגז השנוי במחלוקת. המתווה שהוביל נתניהו, סייע לחברה להגדיל את רווחיה מהפעילות בישראל. חפץ עמד לצידו של נתניהו גם בסוגיה זאת.

קמיר גם מייצג את המיליארדר לן בלווטניק, המחזיק בישראל בחברת כלל תעשיות. בלווטניק הוא חבר מרכזי בחברת המדיה RGE, שרכשה את השליטה בערוץ עשר ב–2015. במסגרת חקירת תיק 1000 נאלץ בלווטניק למסור עדות בנוגע לחשדות שלפיהם נתניהו פעל לסייע לידידו ארנון מילצ'ן סביב מכירת ערוץ עשר ל–RGE.

קמיר קשור גם לתיק 3000. הוא הוזמן להעיד לפני כמה חודשים בפרשה. ככל הנראה, מכיוון שהיה רשום ביומנו של עד המדינה בפרשה, מיקי גנור, כמי שהיה לו פגישה עמו. המשמעות היא שמערכת קשריו של קמיר ענפה, ונוגעת לעסקות גדולות.

בשנים האחרונות הרבה חפץ להופיע בעצמו בתקשורת כשהוא מייצג את משפחת נתניהו. מהלך שספג ביקורת חריפה במיוחד היה ההחלטה של ערוץ קשת 12 לכלול את חפץ כחבר פאנל מן המניין בתוכנית הבוקר של הערוץ עם ניב רסקין. חפץ יושב בתוכנית כחבר פאנל, ולא כדובר משפחת נתניהו ויועץ תקשורת — וכך קיבל במה נרחבת להעביר את מסריו, מבלי שהצופים יהיו מודעים לרשת האינטרסים שלו.
ניר חפץ אלי קמיר יועץ תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד