י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סגן השר מזכיר: כשהרב שך הורה להמשיך את ההטבות ליוצאי צבא

סגן שר האוצר מזכיר את הוראת מרן הרב שך בשעתו, שלא לפעול לביטול הקצבה המיוחדת ליוצאי צבא: "במקביל לשינוי חוק הגיוס והעברה של חוק יסוד שיכיר בערך לימוד התורה, אנחנו צריכים להכריז שאנו תומכים בהטבות למתגייסים. גם נוכל לגייס את תמיכת יתר מרכיבי הקואליציה וגם נוכל להגיע לבג"ץ בעמדה משופרת בהרבה

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר



כמו נהג עם צמיג מנוקב, שעצר בשול הדרך, החליף את הצמיג הפגום בגלגל ספייר רק כדי לגלות שהצומת שלפניו זרועה במסמרים – מצא עצמו נתניהו השבוע כשגם הגלגל הרזרבי עליו תכנן לנסוע, מנוקר רגע לאחר היציאה לדרך.

בטיסה מצ'כיה לישראל, כשבידיו גיליון ה'טיים מגזין' שהכתיר אותו כ'קינג ביבי', אמר לי נתניהו בשעתו בהקשר לחוק הגיוס שהיה הווה ויהיה רלוונטי, כי הוא מוכיח שוב ושוב שהוא יודע להפתיע. מאז ועד היום הצליח הקוסם לשלוף שפן מהכובע פעם אחר פעם, כולל מול אשף הקסמים ליאור סושרד רק לאחרונה.

אלא שהפעם נדמה כי נתניהו מתמודד מול קוסם מסוג אחר. לא לוליין חסר מנוחה אלא קוסם בחשיכה. הטיימינג של המעצרים המתוקשרים בתיק 4000 בא לנתניהו ברגע הגרוע מכל. המפכ"ל אלשיך כבר העיד על עצמו באותה כתבה מחוללת סערה ב'עובדה' כי הוא מלווה כל חקירה ועוקב אחר כל מילה שנאמרה. ואכן, הסגנון ודפוס הפעולה – מזכירים יותר חקירת שב"כ מחקירת משטרה.
אלשיך הבטיח להפתיע – וקיים בגדול. לא בהמלצות של תיקי 1000 ו-2000 אליהן התכונן נתניהו כראוי, כשביצר מראש את החומה בהתחייבות שניתנה לו מראש על ידי כל ראשי סיעות הקואליציה וגם לא בתיק 3000 שבו שולי הגלימה נחרכו אך לא העלו באש את הלובש. תיק 4000 הוא שמצטייר כזה שמספק למפכ"ל את מלוא תאוותו.

בתיק וואלה-בזק יש את כל מה שאין בתיקי 1000 ו-2000. המנטרה של הפלת ראש ממשלה בגין חופן סיגרים וגביעי שמפניה, לא רלוונטית לפרשייה החדשה שבגינה נעצרו מקורבי ראש הממשלה. גם התיאור התואם למציאות של שני אויבים מרים שיושבים ארוכות כדי להוסיף ולרמות זה את זה – לא תקף לתיק 4000 שבו התמורה נראתה לעיני כל האומה. לכאורה, לכאורה.

אם יש ממש בחשדות לכאורה שמגובות בעדויות והקלטות – הרי שהמסחרה הפעם נעשתה על חשבון כל אחד ואחד מאזרחי המדינה, שמשלם בשנים האחרונות על חשבון הנייח יותר מאשר על חשבון הסלולרי, בהיפוך יוצרות של העשור הקודם.

גדול הרפורמטורים בנימין נתניהו לא המציא את השיטה. הוא עשה בה שימוש פחות מכל קודמיו שידעו לחבק מקורבים, לחבר אותם לעטינים ולשמר בידיהם את המונופולים ומוקדי הכוח. האבסורד הגדול ביותר יהיה אם דווקא נתניהו שפתח את השוק לתחרות חופשית יותר מכל ראש ממשלה שכיהן לפניו, וחטף מהתקשורת הישראלית פי 1000, 2000, 3000 ו-4000 ממה שספגו כל קודמיו ביחד, ייפול לבסוף דווקא על חרב התקשורת.

המארב תוכנן כמו בחקירת שב"כ, תוך התעלמות מכל תקדימי ההתנהגות של ראשי ממשלה, שרים וראשי ערים שהתנהלו ומתנהלים בדפוסי פעולה דומים. אין מי שלא מפלרטט עם התקשורת, מבקש כתבות אוהדות תמורת פרסום, מחבק ביד שמאל תמורת כתיבה ביד ימין. רק תארו לעצמכם איך היינו נראים אם פוליטיקאים חרדים היו נחקרים על מגעים אסורים עם מו"לים ומפרסמים בעיתונים. לעיתים הפוליטיקאי הוא גם המו"ל, גם המפרסם, גם המסוקר וגם המסקר.

זוהי סדום

להתגולל דווקא על נתניהו ולהתעלם מהתנהגות יריביו שהובילו את חוק ישראל היום וזכו לחיבוק מתמשך - זוהי סדום בהתגלמותה. להתנפל על האיש שמצא מקלט באתר זניח כמו וואלה מפני מתקפות ארסיות של כל גופי התקשורת הגדולים במדינה – זוהי לא פחות מרדיפה. על כל כתבה אינטרסנטית אוהדת שנתניהו הצליח להשחיל, הוא קיבל אלף כתבות שליליות, ערוכות ומגמתיות.

אלא שכל הטיעונים הללו לא יעמדו לנתניהו ביום פקודה. ברגע שבו מתקבלת החלטה מגבוה לבחון את ההתנהלות במשקפיים משפטיות שמתעלמות מהאווירה ומהסביבה – דווקא בתיק 4000 יש את כל רכיבי העבירה, לכאורה. יש נותן ויש מקבל. יש תכנון וגם ביצוע. בזק נהנתה משימור המונופול והזוג נתניהו זכה לסיקור חיובי אצל הדודה והדוד שאול ואיריס אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה ורעייתו. זוהי הקארמה של ביבי כנראה. האישה לעולם תהיה במוקד החקירה.

התרגיל המבריק של אלשיך שהוציא לדרך את מצעד הנחקרים דווקא ברגע שבו נראה כי נתניהו מתאושש ציבורית וצולח את שבוע פרסום ההמלצות כשהוא מחוזק בסקרים, הזיק לביבי יותר מכל הפרסומים הקודמים בשלל התיקים. מי שהסתובב השבוע במסדרונות הכנסת, זיהה לראשונה תחושה של איבוד עשתונות בין ח"כי הליכוד, הרגשה של חדלות אישים. המגוננים עד תמול שלשום, הסתגרו במנזר השתקנים.

הנזק הוא לא רק פוליטית, ציבורית ותקשורתית – אלא גם משפטית. עו"ד ז'ק חן שהצטרף לפני מספר חודשים לצוות ההגנה של נתניהו ומי שנחשב על רקע מצבו הבריאותי של ד"ר וינרוט (אורך ימים ושנות חיים יוסיפו לו) לרוח החיה מאחורי הקלעים בניהול מערך ההגנה, נאלץ להתפטר השבוע מייצוגו של ראש-הממשלה עקב פתיחת החקירה נגד שאול אלוביץ', אותו הוא מייצג שנים.
אלשיך הוא זה שהפעיל לחץ פיזי מתון על הרשות לניירות ערך שניהלה את החקירה. השוטר מספר אחת ניצל את עזיבתו של יו"ר הרשות לניירות ערך שמואל האוזר הדומיננטי, כדי להשתלט על התיק ולהעביר אותו מהרשות לניירות ערך לחוקרי המשטרה.

בכירים ברשות לניירות ערך הסתובבו השבוע בתחושה שהמשטרה חטפה להם את הטרף מבין שיניהם. הם עמלו, תשאלו, חקרו ובדקו – ואת הכותרות קטפה המשטרה. את התרגילים הללו, של הערמה על גופי חקירה מקבילים והשתלטות על התיק ברגעים המכריעים – אלשיך הביא עמו מחדרי החקירות של השב"כ. לא בכדי, במסדרונות הכנסת נמצא השבוע מי שהתלוצץ ואמר, כי אלשיך הוא התימני השני עם כיפה שעומד לחסל ראש ממשלה.

מנצלי שואה

דודתו וילדיה אומנם נספו בשואה – והובלו מטריפולי לאושוויץ, אך גם אם יחליט לשלוף את הסיפור בפגישותיו הצפויות עם נציגי הממשלה הפולנית, הרי שקהל היעד שלו לא נמנה על פלח האוכלוסייה של ניצולי השואה ומשפחותיהם. למרות זאת דווקא סגן השר מש"ס הפך לאחרונה את הדאגה לניצולים לתוכנית עבודה. החל משבוע זה גם יש לו את הפנאי לעסוק בכך במשרה מלאה, לאור התפטרותו מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי וכניסתו של דני סיאדה - במקומו.

למרבה האירוניה, כהן שמונה על ידי נתניהו לעמוד בראש צוות השרים לסיוע לניצולי השואה וקיבל לידיו תקציב של מיליארדים, ממלא את החלל שהותיר שר האוצר לשעבר יאיר לפיד. בתפקידו כשר אוצר לפיד לקח על עצמו את הטיפול בנושא כמוטיב מרכזי בקמפיין שניהל. ברגע האמת זה נשמע ונראה נפלא, ורק לאחר מעשה התברר כי ביש עתיד של לפיד ערבבו בין סיוע לניצולי שואה לבין ניצולם של הניצולים לשידורי תעמולה.

הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט) במשרד המשפטים חקרה ומצאה כי המפלגה עשתה בשעתו שימוש לא ראוי במאגר מידע של ניצולי שואה והפרה את פרטיותם לצרכי תעמולה. קבצים הכוללים רשומות המכילות מידע אישי רגיש ומזוהה על ניצולי שואה הועברו ללא ידיעתם למפלגה ונעשה בהם שימוש לצרכי תעמולה ולשם פנייה בדיוור ישיר לניצולי שואה לקראת הבחירות לכנסת ה-20. בגין כך אף הוטלו בשעתו על המפלגה נקיית הכפיים שני קנסות מנהליים. רק נקל לשער, איזו חקירה הייתה נפתחת נגד נתניהו – אם דופי שכזה היה דבק בו במסגרת תפקידו.

בך, בניגוד ללפיד, איש לא יוכל לחשוד בכך שאתה מסייע לניצולים כדי לנצל אותם לאחר מכן כמצביעים, אמרתי לכהן.

"תתפלא", הוא השיב, "אבל גם בעניין הזה של סיוע לניצולי השואה אנחנו עושים צדק היסטורי עם הניצולים מעדות המזרח. הכרנו גם בניצולים מתוניס, אלג'יר, מרוקו ועיראק. זהו תיקון עוול היסטורי של שנות דור וגם הם זוכים כיום להטבות שמגיעות לניצולים. מי שעלה אחרי שנת 53' יקבל מענקים מדי שנה, ומי שעלה לפני כן יקבל קצבה חודשית. הניצולים הללו שהושמטו מהזיכרון הלאומי יזכו לכל סל השירותים שהניצולים מקבלים. תרופות חינם ועוד הרבה שירותים תומכים".

אז היעד שלך הוא גיל הזהב של הניצולים בני עדות המזרח. המאגר כבר מוכן? שאלתי.
"לא, לא, לא", הזדעק כהן כנשוך נחש, "אינני יודע מה אחרים שישבו באוצר עשו לפניי, אני לא לעולם אעשה בזה שימוש לצרכי תעמולה. כל מי שמכיר אותי יודע שדרכי היא הדרך ההפוכה. אם אתה מתכוון לכתוב על הנושא, אנא ממך, הפרד אותו מכל שאר הפוליטיקה הקטנה".
הבקשה כובדה ונעבור בהפרדה הראויה, לנושא הבא.

מגבלות הכוח

21 שנים רצופות כיהן איציק כהן בכנסת ישראל. מי שהחל את הקריירה כבן טיפוחיו של דרעי, הסתגל באלגנטיות מרשימה לשינויי הגברי בתקופתו של אלי ישי. הוא ניצל את קרבתו למרן הגר"י יוסף וידע להלך בין היו"רים מבלי לספוג אפילו ירייה אחת בגב.

החכפ"שים בסיעת ש"ס שלא עודכנו על המהלך מלכתחילה, הופתעו מהודעת כהן בישיבת הסיעה על התפטרותו. כששאלתי אותו לאחר הישיבה מדוע התפטר השבוע, פתאום עכשיו, פתאום היום, כהן הסביר שהוא בסך הכל קיים את הוראת מועצת החכמים שקבעה כי סגן השר נהרי, סגן השר כהן והשר אזולאי יתפטרו במסגרת החוק הנורווגי בזה אחר זה, לתקופה של שנה, כדי לאפשר לבא בתור ברשימה לשרת בכנסת.

בדיקה קטנה בארכיון העלתה שהמכתב המורה לחברים להתפטר בהפרש של שנה, נחתם על ידי חברי מועצת החכמים במוצאי שבת קודש פרשת בא התשע"ו. בהתחשב בזמן ההתפטרות בפועל, הביצוע אפוא הוא בגבולות הסביר – שוטף פלוס שלושים.

ייאמר לזכותו של כהן, שהוא שידר מאז ומתמיד משהו אחר. התדרים החרדיים הקלאסיים צורמים לאוזניו. הוא לעולם יקפיד בכבודה של מלכות, ידבר בממלכתיות, ישים עצמו בפוזיציה של מי שדואג לכלל אזרחי המדינה. יש הטוענים כלפיו שממלכתיותו אומנותו וטובת המדינה עדיפה בעיניו על טובת המגזר והמפלגה. יש האומרים עליו שהוא מחויב לשר כחלון, יותר מאשר לראש מפלגתו דרעי.

כהן דוחה את הטענות וכמנהג המקום, תומך את דבריו בעדי מדינה: "תשאלו את הפקידים באוצר, את מנהלי רשתות החינוך, הישיבות והסמינרים. דברו עם ראשי הערים ומנהלי המוסדות. דלתי פתוחה ואוזני כרויה לכל בקשה. אין מי שפונה ולא מקבל עזרה". אלו לא העיניים והאוזניים, אלא הפה הנצור. כהן תמיד ייזהר מלספר, יישמר מלדבר. אולי גם הפן הזה באישיותו – עומד בעוכריו ופועל תקשורתית לרעתו.

למה לא שומעים אותך בנושאים העומדים ברומו של עולם, כמו חוק הגיוס? שאלתי השבוע את סגן השר, רגע לאחר התפטרותו מהכנסת.

התשובה של כהן מפתיעה במקוריותה. "אני מדבר אבל בתוך החדר הסגור", הוא אומר ומגבה בעקיפין דווקא את הנמסיס מוועדת הכספים משה גפני. "אני לא חושב שהיה צריך לשים דגש על פסקת ההתגברות. לתקוע אצבע בעין לבית המשפט העליון ודווקא בנושא שהציבור מזדהה עם עמדת הבג"ץ – זהו צעד לא חכם. גם לחוקק חוק שיתייחס רק לעולם התורה, זהו מתכון לכישלון".

כהן מציע להרכין ראש, לנהוג בתבונה ולחתור בחכמה להשגת המטרה: "במקביל לשינוי חוק הגיוס והעברה של חוק יסוד שיכיר בערך לימוד התורה, אנחנו צריכים להכריז שאנו תומכים בהטבות למתגייסים. במימון לימודים באקדמיה, בהטבות לדיור, בהטבות שכר למשרתים ובכל מה שיכול להביע את הכרת התודה למי ששירת למען המדינה. אם נלך במסלול הזה של חקיקה במקשה אחת גם של הסדרת מעמד בני הישיבות וגם של הטבות לחיילים, גם נוכל לגייס את תמיכת יתר מרכיבי הקואליציה ואולי אפילו את איווט, גם נרגיע את התסיסה הציבורית וגם נוכל להגיע לבג"ץ בעמדה משופרת בהרבה. בכביש הפוליטי צריך להיות חכמים ולא רק צודקים".

סגן שר האוצר מזכיר את הוראת מרן הרב שך בשעתו, שלא לפעול לביטול הקצבה המיוחדת ליוצאי צבא – קצבה שבוטלה לבסוף דווקא על-ידי הבג"ץ בגין טענת אפליה נגד הערבים. "אי אפשר לנצל סיטואציה פוליטית של ישיבה בממשלה בלי לשים לב למה שקורה מסביב", אומר סגן שר האוצר, "את הטעות הזאת כבר עשינו וסיימנו באופוזיציה עם יאיר לפיד באוצר. את מגבלות הכוח צריך להכיר, דווקא בשעה כשמחזיקים בעמדות הכוח".

אמת מה נהדר היה כהן בצאתו. "ביטוח אברכים" ממשי נשיג אם חברי הכנסת והשרים ינהגו בהתאם לעצת אותו זקן שאיציק כהן הזכיר: הבנת מגבלות כוחנו, התנהלות בצניעות והכרה בכך שאנחנו כאן מיעוט.
חוק הגיוס איציק כהן בנימין נתניהו ניצולי שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד