כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פרשת הרב פינטו: הניצב הורשע במסגרת הסכם טיעון

הקצוות בפרשת פינטו-ארביב הולכות ונסגרים; לאחר שהרב פינטו סיים לרצות את עונשו והוא כבר מסתובב כאחד האדם, הבוקר הורשע ניצב בדימוס מנשה ארביב לאחר הסדר טיעון שחתם עם מח"ש

מנשה ארביב. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90
מנשה ארביב. צילום: גדעון מרקוביץ, פלאש 90



מפקד להב 433 לשעבר, ניצב בדימוס מנשה ארביב, הגיע להסדר טיעון עם מח"ש והורשע בעבירה של אי דיווח.

בית משפט השלום בראשון לציון, בפני כבוד השופטת עינת רון, הרשיע את ניצב בדימוס מנשה ארביב, לשעבר ראש לה"ב 433 במשטרת ישראל, בעבירת אי-מילוי חובה רשמית.

ניצב בדימוס ארביב, ששימש גם כנציג משטרת ישראל בארה"ב וכסגן מפקד מחוז ת"א, הודה בעובדות כתב האישום המתוקן והורשע במסגרת הסדר טיעון שהוגש באישור פרקליט המדינה. יחד עם זאת, הסדר הטיעון אינו כולל הסכמה לעניין העונש ובשלב זה אין הסכמה בנושא.

הרב פינטו עצמו, ריצה עונש מאסר מפברואר 2016 ועד לינואר 2017 על מתן שוחד לראש יאח"ה ניתב אפרים ברכה ז"ל. כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' לראשונה, בבקשתו של הרב פינטו לוועדת השיחרורים לנכות שליש ממאסרו, אמר "אני מרגיש את עצמי פושע וכמה אנשים ירדו מהדת כי ראו רב נותן שוחד. אני פרשתי מהחיים הציבוריים ואני לא רב ולא כלום". עוד אמר "אין הרב פינטו אני יותר לא נמצא בעולם. אני עשיתי חרטה מעומק הלב והחרטה שלי יותר עמוקה והחרטה שלי עמוקה אני רוצה לחזור בתשובה".

על פי כתב האישום המתוקן, בתחילת שנת 2010 בעת שארביב שימש כסגן מפקד מחוז תל אביב במשטרה, פנה לרב פינטו בבקשה שיסייע לבנו צחי במציאת עבודה בארה"ב בתחום היהלומים. בעקבות הבקשה, נעשו מספר פעולות על ידי הרב פינטו ואנשיו, ובכלל זה פעולות הקשורות להשגת ויזה עבור דנה, אשתו של צחי, פעולות הכרוכות באיתור מעסיק בקרב אנשי החצר של הרב ושכירת עורך דין להשגת ויזת עבודה.

בתמורה לכך, בין התאריכים במהלך חודש אוקטובר 2010, אנשי הרב פינטו שילמו לעו"ד רוקסן, שמתמחה בנושא אשרות עבודה, סך של 2650$ מכספי המוסדות.

במסגרת הקשר בין ארביב לרב יאשיהו פינטו, בשנת 2010, במהלך אירוע בביתו של יוסי עמוס במושב גמזו, הרב פינטו הציע לארביב סיוע כספי בסך של עשרת אלפים דולר, על רקע המשבר בזוגיות אליו נקלע ארביב - אולם הוא דחה את ההצעה.

באוגוסט 2011, ארביב עבר להתגורר בארצות הברית במסגרת תפקידו כנספח משטרת ישראל בוושינגטון. בספטמבר פנה ארביב לעוזרו של הרב, סוקי, וביקש ממנו סיוע במציאת מלון הארחה וסוקי הציע לו להתארח במלון "מטרו" במנהטן, המצוי בבעלותו - ללא תשלום. בפועל, ארביב שילם 200$ במזומן ללילה. בהמשך, בנובמבר 2011, ארביב פנה שוב לסוקי והזמין חדרים במלון עבור אשתו ובני משפחתה, למשך 2 לילות. גם במועד זה, הוצע האירוח בחינם, אך הם שילמו בין 200$ ל-250$ במזומן.

חקירת "חזון ישעיה": באפריל 2012, מפקדת היחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל בלה"ב 433 תנ"צ זיוה אגמי, התקשרה לארביב במסגרת תפקידו כנספח ישראל בוושינגטון, ודיווחה לו על חקירה בפרשת עמותת "חזון ישעיה" שהתנהלה ביאח"ה, בה עלה חשד בעניינם של הרב פינטו ואברהם ישראל.

אגמי עדכנה את ארביב שעל פי החשד הרב פינטו הינו "מנהל סתרים" בעמותה וכי הוא פועל לשבש את החקירה. אגמי גם ביקשה את הסיוע של ארביב בקידום חיקור דין בארה"ב של הרב פינטו בנושא זה. על פי כתב האישום, בשלב זה, ארביב לא סיפר לאגמי או לכל גורם משטרתי אחר על היכרותו עם הרב פינטו ואנשיו.

במסגרת תפקידו של ארביב בוושינגטון, התקיימה ביוני 2012 פגישת היכרות ועבודה בינו לבין נציג ה-FBI, מריו פיזאנו. בפגישה עלה בין היתר, נושא חקירת תלונות של הרב פינטו נגד עופר ביטון. במהלך הפגישה ארביב התבקש לקדם את מסירת החומרים מהמשטרה, לקידום חקירת פרשת הסחיטה. מיד לאחר מכן, להפתעתו ארביב, הרב פינטו התקשר אליו ובשיחת הטלפון הרב פינטו התעניין בתוכן הפגישה בין ארביב לנציג ה-FBI ובפרט בחקירת עופר ביטון והחמיא לארביב על התרשמות חוקרי FBI ממנו.

למחרת הפגישה, ביום שישי ה-15.6.12, לאחר כניסת השבת, הגיע ארביב ומשפחתו יחד עם נציב שב"ס דאז, אהרון פרנקו, כדי להתארח בסעודת שבת שאמורה הייתה להתקיים בישיבה של הרב פינטו. זמן קצר לאחר הגעתו, אחד מעוזרי הרב מסר לארביב כי הרב פינטו ממתין לו ברחוב הסמוך לישיבה.

ארביב נפגש עם הרב פינטו שהיה נסער, בשל חקירה משטרתית נגדו. בפגישה, הרב פינטו אחז בחוזקה בידו של ארביב, תוך שהוא כאמור נסער מאוד והתלונן בפני ארביב שהמשטרה רוצה לפגוע בו וביקש מארביב לשוחח בדחיפות עם ראש אגף החקירות יואב סגלוביץ', בקשר לחקירה המתנהלת בעניינו.

במקביל לכך, הרב פינטו הציע לארביב סכום של 60,000ִ$. ארביב הגיב כי הוא קצין משטרה ודחה את הצעתו לקבל את הכסף. לאחר הפגישה, נמשך הקשר הטלפוני בין ארביב למקורבי הרב, וביניהם יוסי עמוס. על פי כתב האישום, ארביב לא דיווח על הצעת השוחד לאיש ממפקדיו, וכן לא דיווח על אודות כל המפורט, וזאת בניגוד לחובתו על פי דין.

גם לאחר שנודע לארביב על מעצרו של הרב פינטו ומהות החשדות נגדו, הוא לא דווח על אודות הצעת שוחד שהוצעה לו ע"י הרב פינטו כ-4 חודשים קודם לכן. ארביב לא מסר דיווח, על אף שיכול והיה בדיווח מעין זה כדי לסייע לחקירה בפרשיית השוחד לתנ"צ ברכה.

במסגרת חקירתו של הרב פינטו בפרשיית השוחד לתנ"צ ברכה, הרב מסר פרטים מסוימים אודות הקשר בינו לבין ארביב, וביניהם על כך שסייע לצחי במציאת עבודה. וכן על כך שארביב מנע מצחי מלסייע לרב פינטו באיסוף ראיות בפרשת הסחיטה.

בעקבות זאת, בשנת 2013 לאחר קידומו לדרגת ניצב, נגבו גרסאותיו של ארביב, בין היתר, ע"י ראש להב דאז, ניצב מני יצחקי, וזאת במסגרת חקירת פרשיית מתן השוחד לתנ"צ ברכה. במהלך החקירה, ארביב התבקש לספר על ההיכרות בינו לבין הרב פינטו, על טיב הקשר בין צחי לרב פינטו ועל הסיוע שניתן לצחי ע"י הרב פינטו ומקורביו.

ארביב אישר שפנה לרב פינטו כדי שיסייע לצחי במציאת עבודה בניו יורק. עם זאת, לא סיפר, כמתחייב על פי דין מקצין משטרה בכיר, אודות האירוח במלון "מטרו" בניו יורק; ואודות הצעת הרב פינטו לתת לו עשרת אלפים דולר בשנת 2010. הנאשם נמנע גם כעת מלספר על הצעת השוחד שהוצעה לו על ידי הרב פינטו ביוני 2012 ועל כך שהרב פינטו היה מודע לחקירה משטרתית שמתנהלת נגדו.

בנוסף, ארביב נמנע מלמסור פרטים מהותיים אודות הקשר בינו לבין הרב פינטו. ארביב אף נמנע מלדווח על הצעת השוחד שניתנה לו וזאת למרות החובה שלו כנחקר למסור את כל הידוע לו אודות הנושא לגביו נחקר. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנחקר שהינו איש משטרה בכיר ביותר המצוי היטב בעולם החקירות. הנאשם נמנע מדיווח זה למרות שהיה מודע להשלכות הנובעות מאי מסירת מידע מעין זה, מידע שיכול והיה בכוחו כדי לסייע כפי שמתואר בסעיף 32 שלעיל.
מנשה ארביב יאשיהו פינטו הסדר טיעון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד