י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הקואליציה שותקת, אך הח"כים נערכים לבחירות

ההערכה בכנסת היא שהבחירות יוקדמו לסוף 2018 - במהלך יזום של נתניהו, או בעקבות הסרת התמיכה של אחת מסיעות הקואליציה בממשלה • הממשלה הנוכחית צפויה להעביר את התקציב וחוק ההסדרים ל-2019, אך לא להוביל מהלכים משמעותיים נוספים

הקואליציה שותקת, אך הח"כים נערכים לבחירות



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה לשדר אתמול "עסקים כרגיל" לאחר שנודע כי מקורבו, שלמה פילבר, חתם עם הסכם עד מדינה עם הפרקליטות. ראש הממשלה כתב בעמוד הפייסבוק שלו "וכאשר יענו אותו, כן ירבה וכן יפרוץ", ולא שכח לצרף סקר שנערך על ידי העיתון "ישראל היום", שלפיו הליכוד בראשותו זוכה ל–34 מנדטים.

גם יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד אמסלם, ויו"ר ועדת הכנסת, ח"כ מיקי זוהר, ניסו לשדר יציבות. אמסלם אמנם לא כינה את פילבר "מלשן", כפי שקרא בשבוע שעבר ליו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אך בראיון לכאן אמר: "עד מדינה הוא העבריין הכי נחות, כי הוא מלשין על חבריו". זוהר, שטען לפני כמה ימים כי מה שעושים לנתניהו "זה כמו רצח רבין", הבהיר כי "במקרה של נתניהו זה קצת שונה, כי רוצחים אותו פעמיים".

למרות הדברים הללו, המצב בכנסת אינו בגדר עסקים כרגיל. ועדות הכנסת אמנם המשיכו אתמול בדיונים על סעיפים מחוק ההסדרים וחוק התקציב, אך חברי המשכן כבר התחילו לספור את הימים לאחור.

הקדמת הבחירות יכולה להתרחש עקב מהלך יזום של נתניהו עצמו, שעשוי להחליט שבחירות יכולות לסייע לו; או עקב היעדר רוב לממשלה, בעקבות הסרת התמיכה מצד אחת מהסיעות החברות בקואליציה — שראשיהן אינם ששים להקדמת הבחירות, אך עלולים להיגרר אליהן בשל המצב.

היממה האחרונה לא השפיעה על עמדתו של שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, שפועל במרץ להעברת התקציב ל–2019 וחוק ההסדרים במשק בעוד שלושה שבועות — בתקווה להמשיך לכהן כשר האוצר גם בממשלה הבאה. לאחר אישור התקציב הממשלה החדשה תתחיל את דרכה עם תקציב מאושר ל–2019, שיהיה כפוף לשינויים.

נכון לפרסום הכתבה, לא נשמעו אתמול קולותיהם של שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט; שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן; שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי; וראשי יהדות התורה, סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים, משה גפני.

מקורות פוליטיים מזכירים אפשרות נוספת, שלפיה נתניהו ייאלץ לפרוש, ואחד מבכירי הליכוד יחליף אותו. המועמדים שעליהם דובר הם שר התחבורה, ישראל כ"ץ, ויו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ואולם אפשרות זו נראית פחות ריאלית.

כך או כך, קשה להאמין שהממשלה הזאת תוכל לפעול באופן אפקטיבי. למעט העברת התקציב ל–2019, היא כבר לא תוביל רפורמות משמעותיות להנעת המשק.
קואליציה בחירות כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד