י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

הלקח ממשה רבנו: הבטחות - מקיימים // מאיר תורג'מן

מכך נלמד כמה גדולה וחמורה כוחה של אמירה, שאפילו נאמרה על תנאי, חלה היא על אומרה, ואף על אמירה קלה ויתירה יבוא הוא במשפט בבא יומו • הבטחות צריך לקיים // המועמד לראשות עיריית ירושלים בטור לשבת

צילום: מטה הבחירות של מאיר תורג'מן
צילום: מטה הבחירות של מאיר תורג'מן צילום: יח"צ



"מגיד לאדם מה שיחו" (עמוס ד', י"ג). אמר רב אפילו שיחה יתירה שבין איש לאשתו מגידים לו לאדם בשעת מיתה (מסכת חגיגה ה', ע"ב) - על כל אמירה קלה יבוא האדם למשפט בבא יומו - לאחר 120 שנותיו.

מובא בזוהר הקדוש (פנחס חלק ג'): בכל פרשת תצוה לא מוזכר שמו של משה רבינו וזאת בעקבות אמירתו: "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין מחני נא בספרך אשר כתבת" (שמות ל"ב, ל"ב). ולמרות תשובתו של הקב"ה למשה "מי אשר חטא לי אמחנו מספרי" (שמות ל"ב, ל"ג) בה ביאר הקב"ה שאין כוונתו למשה, שהרי משה לא חטא בחטא העגל, לא הוזכר שמו של משה בפרשתנו.

על כך אמרו חז"ל: "קללת חכם אפילו על תנאי היא באה". אמר הקב"ה אעשה לך לפנים משורת הדין, אמחה אותך מן הספר אשר כתבתי, כלומר מסדר ואתה תצוה שכתבתי לפני כי תשא, וזו היא הקללה שעשתה רושם שלא נקרא שם שמו, ובשביל כך לא נזכר משה בזה הסדר". (הרא"ש בפירושו על התורה).

משה רבינו למרות מסירות נפשו למען כלל ישראל, ואולי יש לומר דווקא בגלל מסירות נפשו זו, שאמר "מחני נא מספרך" לא הוזכר שמו בפרשת תצוה.

מכך נלמד כמה גדולה וחמורה כוחה של אמירה, שאפילו נאמרה על תנאי, חלה היא על אומרה, ואף על אמירה קלה ויתירה יבוא הוא במשפט בבא יומו.

מקובל בצבור שאדם מבטיח הבטחה אך לא תמיד הוא מקיימה, ובדרך הלצה אמרו: "הבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים". הדבר מקובל כפליים כאשר מדובר בהבטחות פוליטיקאים, ושבעתיים בהבטחות פוליטיקאים ערב בחירות.

במשך כל שנות חיי, ובפרט מעת החילותי לשרת את הציבור הרחב, אם בשנות כהונתי כחבר ויו"ר המנהל הקהילתי בגילה ואם במשך 15 שנות כהונתי כחבר מועצה וכמ"מ וסגן ראשות עיריית ירושלים, חרטתי על דגלי: "הבטחות מקיימים".

וזו היא אמירתי והבטחתי אף לעתיד. אמשיך לשרת את ציבור תושבי העיר ירושלים, אשתדל לאחד בין כל האוכלוסיות המתגוררות בעיר, לתת לכל חוג ואוכלוסיה את המגיע והנצרך לה, והכל מתוך אהבה גדולה לכל אחד ואחת מתושבי ותושבות העיר ירושלים.
מאיר תורגמן פרשת שבוע ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד