י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הסנקציות על רוסיה גרמו להפסד של 680 מיליון דולר לישראל

על פי מחקר חדש, לסנקציות כלכליות יש השלכות רחבות גם על כלכלות שאינן נתונות תחת סנקציות

נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה נתניהו במוסקבה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
נשיא רוסיה פוטין וראש הממשלה נתניהו במוסקבה. צילום: קובי גדעון, לע"מ



מחקר חדש של צוות החשיבה האירופי הלא מפלגתי European Centre for Entrepreneurship and Policy Reform (ECEPR) חושף את ההיקף של ההשפעה על הסחר של הסנקציות שמוטלות על רוסיה בידי ארה"ב. על פי המחקר, ההשפעה של הסנקציות על כלכלתן של שתי בנות ברית של ארה"ב, ישראל ושווייץ, היא של הפסדים בסך 680 מיליון דולר ושל 2.38 מיליארד דולר בהתאמה.

המחקר החדש, שנקרא Disrupting Global Value Chains “Friendly fire” and Unintentional Consequences of the Sanctions on the Russian Federation, מראה כי הסנקציות של ארה"ב ושל האיחוד האירופי על רוסיה גורמות לירידה בהכנסות מסחר אפילו למדינות שאינן נתונות תחת סנקציות בעצמן.

בדו"ח נותחו הנתונים החודשיים של מאגר UN Comtrade מתחילת 2014 ועד סוף 2016. הסברה הרווחת היא שהסנקציות הספציפיות מגבילות את הנזק הכולל לצד שלישי, אך מהדו"ח עולה כי מבחינת יצוא, הפסדי הסחר של מדינות שאינן נתונות תחת סנקציות הם ברמה דומה לזאת של המדינות שנתונות תחת סנקציות.

"יש ספרות רחבה על ההלכות הבלתי-מכוונות של סנקציות המוטלות על מדינות מסוימות. השלכות אלה נעות מענישה בלתי-הולמת ולא יעילה על אוכלוסיות אזרחים גדולות ועד להתגברות של אלימות מקומית ומחיקה של זכויות פוליטיות", אמרה ג'וית לוי ממרכז בגין-סדאת ללימודים אסטרטגיים בירושלים, שלקחה חלק בחיבור המחקר.

"המחקר הזה ייחודי כי הוא ממפה טריטוריה בלתי-מוכרת, מדגיש סיכון לא מוכר שהוא חלק מהותי מסנקציות כלכליות. העולם כיום מקושר מאוד, יותר מתמיד. החיבור הזה מחזק את הסיכון", הוסיפה לוי.

המחקר ניתח את הסחר החודשי עם רוסיה של ישראל ושווייץ. ECEPR העריכה כי הפסדי הסחר של ישראל ושווייץ משקפים היקף יצוא ישראלי של 75% והיקף יצוא שווייצי של 74%. רמת היצוא הממוצעת של ארבע המדינות הגדולות (ארה"ב, בריטניה, יפן וגרמניה) במהלך אותה תקופה שכלולה במחקר היתה 70%.

"הוכח כי מדיניות הסנקציות משפיעה גם על מוצרים שאינם נתונים תחת סנקציות השלאה היא האם היא משפיעה גם על מדינות מערביות שאינן חלק מהסנקציות? מצאנו שהיצוא של שתי הכלכלות נפל בכמעט אותו שיעור כמו זה של ארבע הכלכלות הגדולות שמטילות כיום סנקציות. ממצא זה תומך בסברה שלסנקציות, שאמורות להיות מאוד ספציפיות וממוקדות, יש השפעות רחבות בלתי-מכוונות", אמר נימה סננדאג'י, נשיא ECEPR.

"הדו"ח מראה כי המחוקקים צריכים לקחת בחשבון כי סחר יוצר יציבות לטווח ארוך בעולם, וכי התחמושת של סנקציות כלכליות תתרוקן כשרוסיה תתנתק לחלוטין מהמערב. כפי שכתב הכלכלן בן המאה ה-19, אוטו ט. מאלרי: 'אם המוצרים אינם חוצים גבולות, החיילים יחצו אותם'", הוסיף סננדאג'י.
סנקציות כלכליות ולדימיר פוטין בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד