י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

העברת השגרירות לי-ם: כבר באייר הקרוב

כפי הנראה: העברת שגרירות ארה"ב לירושלים תתבצע כבר ביום העצמאות הקרוב • בשלב הראשוני תעבוד השגרירות מקונסוליית ארה"ב בירושלים • עדיין לא נקבע סופית מקום השגרירות

קונסוליית ארה"ב בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
קונסוליית ארה"ב בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



שגרירות ארה"ב תעבור לירושלים ב-14 במאי – יום הכרזת המדינה והיום בו הכירה ארה"ב במדינת ישראל, כך דווח לראשונה ברק רביד ב'חדשות עשר', זמן קצר לפני כניסת השבת.

אם זה אכן יקרה מדובר במועד קרוב הרבה יותר מההצהרות הרשמיות של הממשל האמריקני, לפיהן השגרירות תעבור עד סוף 2019.

על פי הדיווח, השגרירות תפעל בשלב הראשון באופן זמני מהמבנה הקונסולרי בשכונת ארנונה בירושלים, שם נמצאת כיום המחלקה שמטפלת בהוצאת ויזות ודרכונים.

כזכור, אחד ההבטחות של הנשיא טראמפ לפני הבחירות בארה"ב בסוף 2016 הייתה שהשגרירות תועבר לירושלים, אנשים בממשל האמריקני ובממשלה הישראלית פיקפקו בהבטחות טראמפ, אך טראמפ הוכיח שהוא מקיים את ההבטחה.

כזכור, ב-6 לדצמבר בסוף השנה הקודמת, הכריז טראמפ על העברת השגרירות לירושלים, ונשא נאום בבית הלבן, הנאום עורר זעם אצל הפלסטינים שאיימו באינתיפדה חדשה, אך לא הצליחו לסחוף את ההמון, מלבד פיגועי יחידים.

ביום שישי האחרון, דיווחה סוכנות הידיעות AP כי ממשל טראמפ שוקל את הצעתו של הפלינטרופ המיליארדר הרפובליקני, שלדון אדלסון, לשלם חלק מהוצאות העברת השגרירות מתל אביב לירושלים.

האמריקנים דיווחו כי עורכי הדין במחלקת המדינה האמריקנית בודקים את חוקיות קבלת תרומות פרטיות כדי לכסות חלק או את כל עלויות העברת השגרירות, והם קיימו דיונים אינטסיביים סביב המשוכות הביורוקרטיות האחרונות של העברת השגרירות.

ביום חמישי האחרון סיים מזכיר המדינה רקס טילרסון שבועות של עיכובים של חתימה על תוכנית ביטחונית להעברת השגרירות מתל אביב לירושלים, כך מסרו גורמים רשמיים שלא הזדהו בשמם ל-AP.

הממשל יכול לבקש תרומות לא רק מאדלסון, אלא גם מתורמים אחרים בקהילות האוונגליסטיות האמריקאיות הנוצריות שתומכות בישראל, אחד הפקידים בממשל אמר כי אדלסון תומך נלהב של ישראל הציע לשלם את ההפרש בין העלות המתוכננת לבין העלות הסופית, סכום שיכול להגיע למאות מיליוני דולרים.

ברק רביד דיווח על השתלשלות העניינים: ב-14 במאי הקרוב, תפעל השגרירות בשלב ראשון באופן זמני מהמתקן הקונסולרי בשכונת ארנונה שם נמצאת כיום המחלקה שמטפלת בהוצאת ויזות ודרכונים.

‏השגריר יעבור לירושלים יחד עם צוות עובדים מצומצם. בניין הקונסוליה ישנה את שמו לשגרירות ארה"ב בירושלים, עדיין לא נקבע היכן יהיה המיקום הסופי של השגרירות בירושלים.

‏רביד מפרסם עוד, כי עובדי המחלקה הקונסולרית שעובדים במקום קיבלו הודעה ביום שישי כי החל מה-14 במאי הם הופכים להיות עובדי שגרירות ארה"ב בירושלים.

‏מיקום בית השגריר יישאר בשלב זה בהרצליה. השגריר דיוויד פרידמן ימשיך לעבוד במקביל גם בתל-אביב וגם מירושלים, בנין שגרירות ארה"ב בתל-אביב יהפוך להיות אגף של שגרירות ארה"ב בירושלים.

‏בשלב השני המבנה הזמני בירושלים וחלק מהדיפלומטים האמריקנים יועברו במהלך הזמן מת"א לירושלים, בהמשך יוחלט על מיקום המבנה הקבוע של השגרירות בירושלים שבנייתו תהיה תהליך ארוך יותר ואחרי השלמת המבנה הקבוע יועברו כל העובדים מתל-אביב לירושלים.



צילום: רויטרסצילום: צילום: רויטרס
צילום: רויטרס


אנו מביאים בפניכם את נאומו ההיסטורי של טראמפ לפני כחודשיים:

"ב-1995 אימץ הקונגרס את ההחלטה להעברת השגרירות והכרה בירושלים כבירת ישראל", אמר טראמפ. "החוק הזה עבר בקונגרס באותם ימים ואושר על ידי הצבעה בקול אחד בסנאט, אבל במשך עשרים השנים האחרונות כל נשיא דחה את העברת השגרירות וסירב להכיר בירושלים כבירת ישראל. נשיאים שדחו חשבו שזה יקדם את השלום, הם עשו כך כשהתבססו על עובדות שהתאימו לאותם ימים, אבל לאחר עשורים של דחיות, אנחנו לא קרובים יותר להסכם מלפני עשרים שנה.

"לכן קבעתי כי עכשיו הזמן להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל", אמר טראמפ. "נשיאים קודמים הבטיחו זאת והם נכשלו, אני היום עושה את הצעד הזה, זה צעד שהיה צריך לעשות מזמן בשביל לקדם את תהליך השלום, שראל היא מדינה ריבונית עם זכות כמו כל מדינה ריבונית אחרת בשביל להכריע מהי בירתה.

"ירושלים לא רק הלב של שלוש הדתות אלא גם של אחת הדמוקרטיות המוצלחות בעולם. במשך 70 שנה בנו הישראלים מדינה שבה יהודים, מולסמים ונוצרים חופשיים לחיות לפי איזה אמונה שהם רוצים, ירושלים חייבת להיות המקום שבו יהודים מתפללים בכותל המערבי, נוצרים הולכים בתחנות שבהן עבר אותו האיש, והמקום שבו מוסלמים יכולים להתפלל במסגדים.

"זה הדבר הנכון לעשות, ואני מורה להתכונן להעברת השגרירות לירושלים, אנחנו לא עושים החלטה על נושאים סופיים כמו השליטה הישראלית בירושלים והגבולות, ארה"ב נשארת מחויבת לסייע להשיג הסכם שלום שהוא מקובל על שני הצדדים".
שרירות ארהב ירושלים טראמפ מדינת ישראל קונסוליית ארהב בישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד