ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024

אלכוהול זה לא משחק ילדים: הורים, אל תרשו להם לשתות

שתיית אלכוהול אצל ילדים ונוער הפכה לתופעה בימי הפורים, אך לא כל ההורים יודעים מה אלכוהול עושה למוח שלנו והאם יש הבדל בין ילד למבוגר, מה היקף התופעה, והכי חשוב: מה ניתן לעשות בכדי לגרום לילד לא לשתות יין בפורים למרות שכול חבריו שתויים • יצחק יונה, יועץ חינוכי מוסמך, בטור מיוחד ונחוץ לקראת חג פורים

אלכוהול זה לא משחק ילדים: הורים, אל תרשו להם לשתות



שתיית אלכוהול בפורים היא, כידוע, חלק ממצוות החג. למבוגרים - זה מותר ואפילו רצוי, אבל בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר ילדים קטנים ששותים יין ודווקא בערים החרדיות רואים לא אחת, ילדים קטנים (או קטינים, לפי לשון החוק) במצב של שכרות. זו עדיין איננה מגיפה, אבל זו תופעה ואנו כהורים חייבים לחשוב על הדרך להתמודד עימה ולמנוע מילדינו לשתות ולהשתכר. בשלב הראשון עלינו כהורים להבין את חומרת הבעיה ועל כן עלינו לשאול את עצמנו מהו החומר האלכוהולי ומהן הסכנות כתוצאה מצריכה לא מותאמת.

מה בעצם קורה לגוף שלנו לאחר שתיית האלכוהול?

אלכוהול מדכא את הפעילות הרגשית בגוף ועל ידי כך מגביר את ה'ווליום' של הרגשות שאנו חווים טרם השתיה. אדם עצוב יהפוך לעצוב יותר ואילו אדם שמח יהיה שמח ומשוחרר. האלכוהול מורכב ממולקולות קטנות החודרות בקלות את המחסום במוח שנועד להגן עלינו בדיוק מחומרים מזיקים.

מה קורה כאשר ילד קטן שותה אלכוהול? התופעות הפיזיולוגיות די דומות לאלה המתרחשות בגופו של המבוגר אך בהבדל אחד בולט: ילד שיטעם יין במנות קטנות ובזמנים שונים חשוף הרבה יותר להתמכרות של הגוף לאכוהול. אצל ילדים ובני נוער עוד לא הבשילו כל המערכות, מערכת הוויסות הפועלת על ידי למידה עוד לא התפתחה דיי צורכה, לעומת זאת המערכת שזוכרת פעולות מהנות כבר פועלת ועל כן הגוף ירצה שוב לחוות את ההנאה שבאלכוהול מבלי שיש מערכת המווסתת את הפעולה ועל ידי כך נוצרת התמכרות


ילדים מועדים להתמכרות. אלכוהול (אילוסטרציה)

כמה נפוצה תופעת צריכת אלכוהול בקרב קטינים? תתפלאו לשמוע, 33 אחוזים מהקטינים דיווחו על שימוש באלכוהול, כך לפי סקר שהוצג בוועדה בכנסת. מדובר בנתון נמוך ביחס למדינות אירופה ואולי זו הסיבה שאין חוק האוסר על קטינים לשתות אלכוהול, אלא רק אוסר על מכירת אלכוהול ושידול קטינים לשתייה, אך בימי הפורים הנתון הזה עולה דרסטית.

ד"ר גלייזר, רופאה בבית החולים 'מעייני הישועה' מעידה כי בפורים בשנה שעברה הגיעו מספר לא מבוטל של ילדים למיון בעקבות שכרות עד כדי אובדן הכרה או כזו שגרמה לפציעה משמעותית. אחד המקרים הקשים היה של ילד בן ילד בן 8 (!) שהובהל ע"י הוריו למיון לאחר ששתה אלכוהול, כאשר הפרט המדאיג ביותר הוא שאת האלכוהול קיבל הילד מהוריו.

אז למה ילדים רוצים לשתות אלכוהול?

נקדים ונאמר את הידוע, כי רוב ככל הילדים לא חושבים בכלל על הכיוון של שתיית יין ומשקאות אלכוהוליים, גם בחג הפורים. אך יחד עם זאת אנו נדרשים לתת מענה לתופעה של ילדים שכן שותים, גם אם היא לא רחבה מאוד.

אני מציע שנתבונן על הסיטואציה בעיניים של ילד. לרוב, מי שנמצא במרכז העניינים ביום הפורים בכלל ובסעודת הפורים בפרט, הוא השיכור התורן. השיכור הוא זה שדורש ומקבל את רוב תשומת הלב, מצלמים ומסריטים אותו, צוחקים מההגיגים שלו ובכלל, הוא מתנהג כמו 'קול', שר שירי סולו עם ביטחון עצמי מופרז ולא מתבייש מאף אחד. בקיצור, השיכור הוא 'מסמר הערב'. השיכור חווה בדיוק מה שאדם מן היישוב היה רוצה שיקרה לו, הוי אומר, להרגיש אהוב ומקובל ולקבל תשומת לב מוגברת ממשפחתו ומהאנשים הקרובים אליו.


צילום: pixabay

עומד הילד הקטן שלנו וצופה מן הצד בכל מה שמתואר לעיל והוא רוצה גם! גם הוא רוצה תשומת לב מוגברת, גם הוא היה רוצה שיצחקו ממנו ויבקשו ממנו לשיר בקול ולרקוד עם כל מי שנכנס בדלת הבית. נכון שבשביל ילד בן 11 יין זה בעיקר מגעיל, אבל האם לא שווה לסבול קצת בשביל להיות מסמר הערב ולמשוך את תשומת הלב של כולם?! כמה שזה ישמע גרוע, בשנים האחרונות במו בעיניי ראיתי ילדים לפני בר מצווה ש'בידרו' את המבוגרים וסחטו צחוק ומחיאות כפיים וזאת עקב היותם שתויים.

חשוב גם לדעת כי ילד שבהתנהלותו היומיומית משדר ביטחון עצמי נמוך הוא בקבוצת סיכון גבוהה יותר, הוא רואה ומפנים מה מצליחה כוס יין אחת לעשות לביטחונו העצמי ולאלו גבהים היא יכולה להרים את ה'דוד הביישן מבני ברק'. גם ילד שמתמודד עם קשיים שונים בשגרה, אם בקשיי למידה או בקושי חברתי, ברגע שיחוש פעם אחת את הרגשת ה"היי" שבאה בעקבות שתיית היין, מבחינתנו הוא כבר למד איך מטביעים צרות, עכשיו רק נשאר לחכות להן שיבואו!

אינני יודע מהי מידת התועלת של חזרה בפני הילד על מנטרות קבועות על הנזק בצריכת האלכוהול, מה גם, שלא ברור עד כמה ילד קטן מסוגל להפנים את המידע שנעביר לו בנושא. אז מה כן ניתן לעשות בכדי להקטין את הצורך של ילד לשתות אלכוהול בפורים?

שדרו: אתה יכול להיות "מגניב" גם בלי לשתות:

הרציונל בטיפים הבאים הוא לגרום לילד להרגיש גדול ביום הפורים מבלי לשתות אלכוהול. ניתן להשתמש בכל הרעיונות, ניתן להשתמש רק בחלק מהם וניתן, ואף רצוי, להוסיף רעיונות משלכם:

*אפשרו לילד לעשות דברים של מבוגרים. למשל, לתת לו בערב פורים 200 שקל ולבקש ממנו שיהיה אחראי על נתינת 'צדקת כל הפושט יד' והוא מחליט כמה לתת ולמי.
*בקשו מהילד להכין פלייליסט שירים ולהודיע לו שהוא אחראי על הריקודים והשירה בסעודת פורים.
*לדאוג, בתוך כל הכאוס של יום הפורים, להפנות את תשומת לבנו גם לילדים הקטנים למרות שהם אינם שיכורים ולעודד אותם לרקוד או לשיר מול כולם וכדו'.
*לאפשר לילד 'לנהל' את שמחת הפורים בבית (ונהפוך הוא) בדרך כלשהי.


פורים בירושלים. צילום: אליהו הלוי

חשוב לציין, כי האמור לעיל לא מחליף את העמדה הברורה והחד משמעית שהילד צריך לשמוע מאתנו, לפיה ילד לא שותה אלכוהול, נקודה! ומשכך, ברור כי אין להרשות לילד להסתובב ברחובות ביום הפורים ללא השגחה מינימלית (לאן אתה הולך ומתי אתה חוזר), לא לאפשר לילד "לטעום" מהיין (כי גם אם יעשה זאת לבד זה יהיה פחות נורא מאשר ניתן לו אישור מהמבוגר לעשות זאת).

לא לוותר על שיח כשבוע-שבועיים לפני פורים על נזקי האלכוהול בכלל ואלכוהול אצל ילדים בפרט (ניתן ממש להסביר בשפתו של הילד מה זה גורם למוח ולמה במוח של ילד הנזק עלול להיות בלתי הפיך). לדאוג, עד כמה שניתן, שהמשקאות האלכוהוליים יהיו תחת השגחה בזמן סעודת הפורים ואף לפניה.

שיהיה לכולנו פורים שמח ובטוח!

יצחק יונה, יועץ חינוכי מוסמך, פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית, מנחה הורים.
דוא"ל: [email protected]
יצחק יונה אלכוהול בפורים יועץ חינוכי ילדים ואלכוהול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד