כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הותר לפרסום: רו"ח רובי לזרוב, שותף ב-BDO זיו האפט נעצר בפרשת השוחד של שיכון ובינוי

לזרוב, שהיה רואה החשבון המבקר של החברה, הובא ביום חמישי להארכת מעצר, ביחד עם המנכ"ל לשעבר עפר קוטלר. מעצר השניים הוארך עד יום שלישי • בתביעה שהגיש עובד לשעבר בחברה הנכדה, הוא טען כי לזרוב היה מודע לתשלומי השוחד

רובי לזרוב. צילום: מתוך אתר BDO
רובי לזרוב. צילום: מתוך אתר BDO



הותר לפרסום כי החשוד השני שנעצר ביום חמישי בפרשת השוחד לעובד ציבור זר בשיכון ובינוי הוא רואה החשבון המבקר של החברה, רובי לזרוב, שותף באשכול הנדל"ן ואחראי על תחום הבריאות ב-BDO זיו האפט. לזרוב הצטרף לפירמה ב-1994.

בדיון ביום חמישי בהארכת מעצרו של לזרוב, אישר השופט עמית מיכלס את מעצרו עד ליום שלישי וציין כי "עיון בתיק החקירה מצביע על קיומו של חשד סביר בעוצמה גבוהה ביותר נגד החשוד". הוא אמנם קבע כי אין הצדקה לאסור את פרסום שמו של לזרוב אך התיר את איסור הפרסום עד היום בצהריים, על מנת לאפשר לעורכי דינו של לזרוב, רותי ליטבק ומוטי לזר, להגיש ערעור על ההחלטה (הם החליטו שלא לערער).

ליטבק אמרה בדיון ביום חמישי כי "המעצר הזה, ההגעה לבית המשפט, החקירה עצמה, נפלה עליו כרעם ביום בהיר". השופט אמר כי "לא נעלם מעיניי שמדובר בחשוד נעדר עבר פלילי, רואה חשבון במקצועו. עם זאת אני סבור שנתונים אלו הנם בעלי משקל נמוך כאשר מדובר בחקירת חשד לביצוע עבירות שעניינן שחיתות ציבורית, על צורותיה השונות, שכן, ככלל, המעורבים בעבירות מסוג זה הינם אנשים 'מן הישוב', נעדרי עבר פלילי, בעלי מקצועות מכובדים או בעלי תפקידים בכירים".

עורכי הדין מסרו: "לדעתנו המעצר מהווה עליית מדרגה שלא היה בה צורך בנסיבות העניין. רו"ח לזרוב הוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה. הוא ביצע את תפקידו במסירות ונאמנות תוך הקפדה על הכללים, ואין לנו ספק כי בסופו של יום יימצא כי נהג כראוי וכדין".

לזרוב מוזכר בתביעה שהגיש ביולי לבית הדין לעבודה שי סקף, לשעבר מנהל הכספים בקניה של חברת SBI (חברה נכדה של שיכון ובינוי). בתביעה, שהיתה גם הזרז לחקירה הנוכחית, הוא טען ששיכון ובינוי נמנעת מתשלום שכרו ואף מפעילה מסכת של לחצים ואיומים כלפיו, כדי למנוע ממנו לעמוד על זכויותיו. בתביעה הסביר סקף כי מדובר בהמשך ישיר להתנכלות ולהתעמרות של שיכון ובינוי כלפיו, לאחר שחשף מעשי שחיתות חמורים שביצעו לכאורה מנהלי חברות בקבוצה לאורך שנים רבות ובהיקף נרחב.

סקף טוען שניסה להתריע בפני לזרוב, רואה החשבון המבקר של החברה, על תשלומי השוחד בפברואר 2016 - כשזה הגיע לקניה לביקורת שנתית של הדו"חות הכספיים ל-2015. לתדהמתו של סקף, לזרוב לא הופתע ואמר לו שהנורמה המושחתת מושרשת היטב בפעילותה של SBI בניגריה, אוגנדה גוואטמלה - ובעבר גם בחוף השנהב. לזרוב הדגיש, לטענת סקף, שאין מדובר בנוהג מקומי אלא בפרקטיקה מוכרת ומושרשת חובקת עולם, שזוכה לגיבוי הביקורת הפנימית של החברה, ועדת הביקורת של הדירקטוריון והמחלקה המשפטית בראשות עו"ד חזי קטן. לזרוב המליץ לסקף לעצום עיניים.

סקף, לפי התביעה, הזדעזע מהעובדה שדווקא רואה החשבון המבקר, שאמור להיות גורם חיצוני בלתי תלוי ולפעול למניעת אי חוקיות בהתנהלותה הכספית של החברה, הוא הגורם המכשיר את תשלומי השוחד. הוא ניסה להתריע בפני מבקר הפנים של שיכון ובינוי, אברהם אדמוני, במהלך ביקורו בקניה, אולם זה אמר לו לטענתו: "מה זה שוחד? אני לא מכיר את המלה הזאת". כשניסה, לדבריו, לדון ברצינות עם אדמוני הוא נקטע בטון תקיף: "אל תדבר אתי על הדברים האלה".

BDO זיו האפט מסרה: BDO" הנו משרד רואי החשבון בקבוצת שיכון ובנוי. במסגרת חקירת המשטרה נחקר גם רואה החשבון המבקר. המשרד משתף פעולה באופן מלא עם רשויות האכיפה, ואנו משוכנעים שבתום הבדיקה יתברר מעל לכל ספק כי פעילות הביקורת של BDO עמדה בסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר".

חמישה עצורים

החקירה, שבה חשודים בכירים בשיכון ובינוי בכמה עבירות, בהן שוחד של עובד ציבור זר, צברה תאוצה ביום חמישי בשבוע שעבר, לאחר שגם המנכ"ל לשעבר, עפר קוטלר, נחקר במשטרה, ובית המשפט אישר את הסכמת הצדדים למעצרו עד ליום שלישי.

בדיון בהארכות המעצר ביום חמישי אמר נציג המשטרה, רב־פקד אריאל פרידמן, כי מאז שהחקירה נהפכה גלויה חלו בה התפתחויות דרמטיות, שיש בהן כדי לבסס את החשדות: "מתגלה תמונה עגומה, שלפיה שיכון ובינוי שיחדה פקידי ממשל בעולם באופן שיטתי ולאורך שנים בעשרות מיליוני דולרים, ואף מעבר לכך, והכל כדי להגדיל את רווחיותה".

לדבריו, "במקרים מסוימים שיכון ובינוי מעלה בכספים ממוסדות הבנקאיים המסונפים לאו"ם; מוסדות שהוקמו מתוך מטרות נעלות, כמו פיתוח תשתיות במדינות מתפתחות. אם החשדות יתבררו כנכונים, יהיה קשה לאמוד את הנזקים התדמיתיים והאחרים שייגרמו למדינת ישראל בגין פרשיה חמורה זו".

המעצר של קוטלר ולזרוב ביום חמישי הגיע יומיים אחרי שהחקירה בפרשת שיכון ובינוי נהפכה לגלויה, והיא מתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433. ביום שלישי שעבר הוארך, עד היום, מעצרם של שלושה בכירים לשעבר ובהווה ב–SBI (חברה נכדה של שיכון ובינוי): אלימלך יהודה, רוני פאלוך ואלכסנדר ישיש. היום בצהריים תבקש המשטרה להמשיך ולהאריך את מעצרם.
רובי לזרוב רואה חשבון שיכון ובינוי הארכת מעצר עפר קוטלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד