י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שני חרדים נפגשו עם הערבי שהציל חייהם מלינץ' הודו והעניקו תשורה. צפו

הכרת הטוב: שניים מתוך חמישה צעירים חרדים, שניצלו מלינץ' בחברון שדווח בזמנו בהרחבה ב'בחדרי חרדים', פגשו את פאיז, האיש שהציל אותם והעניקו לו מתנה בשווי אלפי שקלים

פאיז והחרדים. מתוך התוכנית 'לפני כולם', ערוץ 20"
פאיז והחרדים. מתוך התוכנית 'לפני כולם', ערוץ 20"



לפני כשנתיים וחצי בחודש אלול תשע"ה, הציל פאיז רית מחברון חמישה צעירים חרדים, בחורים חסידיים מישיבה בירושלים שנקלעו לניסיון לינץ'. בסוף השבוע האחרון שניים מהם פגשו אותו כדי להכיר לו תודה: "כולנו אחים, כל בני האדם". צוות ערוץ 20 ליווה את המפגש המרגש.

בסוף השבוע האחרון, שנתיים וחצי אחרי שהציל חמישה צעירים חרדים מניסיון לינץ' בחברון, הגיעו שניים מהם להעניק לפאיז רית מתנה יקרת ערך. "אתה הצלת אותנו. החזרת אותנו לחיים". "מה שקרה היה צריך להיות", אומר פאיז. "כולנו אחים, כל בני האדם, ועלינו לחיות במולדת אחת ושיהיה שלום וטוב". יורם כהן, כיום עורך בערוץ 20 אשר ליווה את הסיפור לפני כשנתיים בערוץ הראשון, תיעד את המפגש המרגש.


באדיבות 'ערוץ 20'

לפני שנתיים וחצי קבוצת חרדים אמריקאים ביקשה להגיע להתפלל במערת המכפלה. לטענתם, הניווט בנייד הוביל אותם לתוך השטח הפלסטיני בחברון, לשכונת ג'בל ג'והר. לאחר שזוהו, עשרות צעירים החלו לרגום את המכונית באבנים, הסתערו לעברם וניסו לעשות בהם לינץ'. הפורעים בזזו את המכונית ולאחר מכן שרפו את הרכב. הדרמה תועדה במצלמות האבטחה בביתו של פאיז. הם נמלטו מההמון הפורע, חבולים ופצועים, בעזרתו של צעיר פלסטיני הגיעו לביתו של פאיז.

בסוף השבוע האחרון כאמור נפגשו שניים מהצעירים עם פאיז, שלאחר אותו מקרה קיבל איומים על חייו. צוות התוכנית "לפני כולם" בערוץ 20 ליווה את המפגש המרגש: "מלאך! מלאך!", קראו לו משה ושלומי. השניים העניקו לו איגרת ברכה שתורגמה לערבית ואף למדו כמה מילות ברכה בשפה הערבית: "תודה שהצלת את חיינו. האל יברך אותך". במפגש נכחו גם נשותיהם של שלומי ומשה, אשר חיכו כל השנים לפגוש את האיש שהציל את חייהם: "בגלל שהצלת אותנו, יכולנו להתחתן. אלה הנשים שלנו". "האל יברך אתכם ויביא לכם ילדים", השיב פאיז.

השלושה שיחזרו את אירועי אותו יום. "הוא כל הזמן אמר לנו סבלנות, סבלנות, יהיה בסדר, אל תדאגו, המשטרה תבוא, הם יוציאו אתכם, הם יצילו אתכם. אנחנו ביקשנו מים, הוא לא רק נתן לנו מים, קודם הוא שתה את המים כדי להראות לנו שאין רעל ושום בעיה ורק אז הוא נתן לנו. להראות שהוא לא רוצה לעשות לנו שום דבר רע. לפי הדת, לפני שהולכים למות אומרים 'שמע ישראל', שמים את היד על העיניים. אנחנו כבר אמרנו 'שמע ישראל'. לא נוכל לשכוח אותו, לעולם לא".

במסגרת מצוות "הכרת הטוב", קנו לו הצעירים נברשת מוזהבת בשווי אלפי שקלים. "זאת מתנה עבורך, הארת את חיינו ולכן אנחנו רוצים להאיר את החיים שלך לתמיד עם המנורה הזאת". פאיז הנרגש הודה להם.

המפגש הסתיים בחילופי טלפונים. הוא הזמין אותם לביתו, הם הבטיחו שיבואו בעתיד. הם נפרדו לשלום. זוהי סגירת מעגל של מעשה אנושי מרשים במציאות טעונה ומורכבת בין יהודים לערבים בארץ ישראל.
ניצלו מלינץ חברון הכרת הטוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד