כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

מעמד היסטורי במקסיקו: מיליארדרים וראשי ישיבות התכנסו - 11 מיליון דולר גויסו. צפו

הדינר במקסיקו ששבר את כל השיאים: כ-11 מיליון דולר גוייסו בערב אחד -להקמת קומפלס ענק למוסד האשכנזי הראשון בעיר, בשכונת בוסקס ריאל. רשמים, סיקור וגלריה

מעמד היסטורי במקסיקו: מיליארדרים וראשי ישיבות התכנסו - 11 מיליון דולר גויסו. צפו



בשבוע שעבר התקיים במקסיקו סיטי אירוע שהעיר עוד לא ראתה מעולם - עשרות רבנים מרחבי העולם, גדולי תורה, ראשי ישיבות ונגידים בהם מיליארדרים בהיקף הון משמעותי - התכנסו לדינר להקמת בניין למוסדות 'דרך אמת' המוסדות האשכנזיים בעיר שמקוממים את כבוד קהילות התורה האשכנזיות בעיר - בה נמצאים מוסדות ענק מפוארים לשם ולתפארת, של הקהילה הספרדית.

לפני כשנה הגיע למקסיקו יחד עם משפחתו איש העסקים צביקה בלידשטיין. הוא ראה מצד אחד את גודל החשיבות של היהדות החרדית האשכנזית, מאידך כאב שהדברים אינם ניכרים. הגיע הזמן להרים את כבוד התורה, לחזק את הקהילה ובעיקר לפתח עוד את המוסדות ולהקים להם מבנה ראוי.

שאיפתו הייתה שהצעקה תשמע ברחבי העולם - במקסיקו ישנה גם קהילה אשכנזית מפוארת. לצד זאת הוחלט לגייס למוסדות של הקהילה, כספים רבים עבור בניית קמפוס ענק למוסדות החינוך הקיימים ועבור הרחבת המוסדות שכיום כוללים בית ספר: חיידר לבנים, ולבנות - בנפרד. גני ילדים ולהפוך למוסדות המכילים הכל - מגיל שנתיים ועד אחר החתונה. גם סמינר לבנות, ישיבה קטנה וכולל אברכים.

הוא הציע לרב דני דוידסון ראש מוסדות דרך אמת - אדם שמגיע ממשפחה אמידה אך החליט למסור נפשו וחייו עבור המוסד, מבלי לקחת לכיסו משכורת או אפילו דולר אחד, ולגאון רבי יהושע גרצולין מראשי ישיבת 'לב אליהו' וחבר וועדת החינוך של המוסדות, לעשות אירוע ענק שירים את ההד הציבורי על קיום קהילה האשכנזית החרדית.

למען האמת, הציבור האשכנזי המתגורר במקום לא היה אופטימי בסיכויים 'להרים' משהו משמעותי. העוצמה המרכזית בעיר, ובצדק, עד היום נתונה בידי הקהילות החאלביות בעיקר - אבל גם אחרות, כולן ספרדיות.

אלו אכן הרימו את קרן התורה בעיר הזו, והפכו אותה לנקודת תורה מדהימה בעיר המפתיעה. למרות הפסימיות והחששות, השלושה עמדו בשלהם וכך נוצרה היסטוריה ביהדות החרדית כולה ובפרט ביהדות מקסיקו, בעת שבשבוע שעבר הצליחו להרים מעמד אדיר וגדול ולקדש שם שמיים ברבים.



הגאון הגדול רבי שמואל קמינצקי חבר מועצת גדולי התורה וזקן ראשי הישיבות באמריקה שעמד בראש המעמד, ובכלל מלווה את הקהילה - הגיע מארה"ב ונשא דברים. הוא ציין שלא היה כזה אירוע במקסיקו מאז שהגיעו יהודים למדינה וזה כבוד התורה שאין כדוגמתה. הוא ציין המסירות הנפלאה של ראש המוסדות רבי דני דווידסון וכל המסייעים לו.

הרב אברהם שבות ראש מוסדות כתר תורה שיבר בהתרגשות גדולה והתפאר בזה שראש מוסדות דרך אמת הרב דווידסון הוא תלמיד מוסדות כתר תורה וכולל מאור אברהם. הוא בירך בלבביות את המשך פריחת המוסד דרך אמת.

הרב הראשי למקסיקו הגאון הרב שלמה טוויל, הביא למעמד האדיר את מכתבם של גדולי ישראל הגאון רבי חיים קנייבסקי והגאון רבי גרשון אדלשטיין.

הרב דוד שוויקה ראש מוסדות ארם צובה נשא אף הוא דברים באירוע ודיבר על כך שכל הפתרונות לבעיות החינוך נמצאים בתורה הקדושה, וככל שתתחזק התורה בעיר גם ימצאו הפתרונות לכל ענין ע"י כח התורה.

ראש ישיבת מיר הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל דיבר על זה שכל זכויות של המשך הדבר תלויים בדור המייסד, כמו ר' אהרון קוטלר ביסוד יהדות ארה"ב. "לא כל יום יש בכלל הזדמנות כזו שיש אפשרות לייסד עתיד לדור שלם, וכאן בערב זו יש את האפשרות לעשות זה, כאן במקסיקו כל המסייעים למפעל זה הרי הם המייסדים של דור שלם ומדינה שלימה של יידישקייט והכל יזקף לזכותם בעתיד.

הגאון רבי דוד אוזרי - רב קהילת 'תורה סנטר' בפלטבוש ניו יורק, הגיע במיוחד לדינר מארה"ב. הוא דיבר על הצורך החיוני לבנות מבנה חדש למוסד וסיפר עדות מדהימה מחדרו של מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, "פעם נכנסתי לרב שטיינמן זצ"ל לשאול, האם יש להתאמץ ולקחת על עצמו עול של הקמת בנין חדש לתורה, בגולה. והראש ישיבה זצ"ל ענה: "פשוט שצריך. הרי כל בתי כנסת מחו"ל, יועברו לארץ ישראל בביאת משיח. וכי יתכן שלכם לא יהיה בנין שם?'.
הרב אוזרי בירך את הנוכחים ואת הנהלת המוסד שיזכו לסיים במהירות הבנייה ושיזכו לעלות עם זה לארץ ישראל בזמן משיח בקרוב.

ראש המוסדות הרב דני דווידסון דיבר על הצורך להחדיר בילדים הענין שכולנו שייכים לעולם התורה הכללי שכולנו בכל מקום שנמצא בעצם שייך למעצמה הגדולה הנקראת עולם הישיבות
ועתיד ילדינו תלוי בזה שנתחבר כולנו.ועבור זה ב"ה היגיעו גדולי ישראל מכל העולם להראות לנו שאכן מחוברים אנחנו לעולם התורה הרחב.

אורח הכבוד הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו כיבד המעמד וגם היה בסיור בבית הספר במשך היום וכן הספיק לבקר בקהילות שונות במשך שהותו. הוא שיתף את כולם בהתרגשות שיש לו לראות כל הנעשה בעיר ובירך הקהל בברכת הצלחה ושהמוסד שיעלה מעלה מעלה.

הנגיד יעקב כוכב דיבר על הצורך לעזור לקהילה האשכנזית משום שזה גם יעזור לספרדים
כאשר היהדות האשכנזית יתחזק במדינה יתחזק גם כולם ואם לא יתחזק בעצם יש סכנה לכולם.

הנגיד עזרא אירני מהקהילה החלבית בפלטבוש שהגיע מיוחד לכבד הדינר בתור אורח כבוד דיבר על הצורך של כל היהודים לעזור איש לרעהו לא משנה מאיזה עדה. הכל למען הרמת קרן התורה.

את המשא המרכזי נשא הנגיד שלמה יהודה רכניץ, שנשא נאום תורני ארוך, ודיבר על היקף התרומות שמחוייב כל אחד שיש לו את האפשרות. דבריו עוררו עניין רב בקרב עשירי המקום.

נפגשנו עם צביקה בלידשטיין לקראת סיום המעמד כשפניו זורחים בהתרגשות ושנשאל מדוע הוא ענה אנחנו כבר עומדים עכשיו מעל עשרה מליון דולר והסכום הזה עוד יוכפל וישולש בחודשים הקרובים בעז"ה.





































































דרך אמת מקסיקו תורה במקסיקו תוירס דני דוידזון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד