י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

3 בבוקר: הספרים פתוחים ורבי שמואל נרדם

תיעוד מיוחד שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' חושף טפח וטפחיים מעמל התורה של הגר"ש אויערבך זצ"ל, איך בשעה 3:00 לפנות בוקר בבית המדרש בשערי חסד, נשמט ראשו על כתפו ונרדם קימעא אחד התלמידים מעיד, כי "היה 'מגרש' את המתמידים ללכת לישון אבל הוא היה נשאר בביהמ"ד שם למד בשקיעות נוראה עד שנפלה עליו תרדמה. כך לילה לילה במשך שנים"

הגר"ש אויערבך זצ"ל בשעה 3 בבוקר נרדם מעמל התורה
הגר"ש אויערבך זצ"ל בשעה 3 בבוקר נרדם מעמל התורה



פטירתו של ראש הישיבה הגאון רבי שמואל אויערבך זצ"ל הכתה בהלם את אלפי תלמידיו שלמדו אצלו בישיבה.

אחד התלמידים חושף בפני 'בחדרי חרדים' תמונות מדהימות של ר' שמואל בעודו נרדם בבית המדרש בשערי חסד תוך כדי לימוד. התמונות צולמו בשעות הקטנות של הלילה.

לדברי התלמיד "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה שאהב ר' שמואל את התורה בוז יבוזו לו".

התלמיד מספר כי לאחר פטירת הרבנית בשנת תש"ן, ר' שמואל נשאר לבד בעולם, בלי אשה וללא ילדים אבל דבר אחד אי אפשר היה לקחת ממנו - את התורה שכל כך אהב. ימים על גבי ימים ולילות על גבי לילות שר' שמואל היה דבוק אל הספרים. כולו היה בתוככי הוויות אביי ורבא.

כמו שהגדיר נאמן ביתו הרב יוסף פטרוף "מתרפקת על דודה" וזה היה האמת, כולנו ראינו זאת בחוש. היו חודשים שהוא בקושי יצא מביהמ"ד. כולו שקיעות נוראית בתורה ועבודה. עשה לילות כימים ממש. היה זה מחזה שמימי ממש. לא היה לו בית, היה לו בית מדרש. שבתי בבית ה' לחזות בנעם ה'.

"הוא היה לומד עד השעות הקטנות של הלילה בעיון נמרץ, מדי פעם היה מתהלך בבית המדרש הלוך-ושוב תפוס במחשבותיו. בערך בשעה 2-3 בלילה, היה 'מגרש' את המתמידים ללכת לישון אבל הוא היה נשאר בביהמ"ד שם למד בשקיעות נוראה עד שנפלה עליו תרדמה. כך לילה לילה במשך שנים".

התלמיד מסיים "זה ר' שמואל שלי וזה ר' שמואל האמיתי. כולו תורה. נאר תיירה. כולנו גדלנו על סיפורים שכאלו על גדולי עולם מדורות עברו. כך מספרים על החזון איש שהיה נופל על תלמודו. אנו ראינו זאת בעיננו ממש ובדורינו אנו".

תלמיד נוסף מספר כי באחת הלילות היה ליל הולדתי ה-20, וכנהוג נשארתי ער כל הלילה, בשעה שלוש הראש ישיבה זצ"ל ניגש אלי בשאלה מדוע אינני הולך לישון, השבתי לו שזהו 'ליל תיפח' שלי, מיד הוא בירכני ברכות רבות, ואז שאלני מה אני לומד (כי לא למדתי אז מה שלמדו בישיבה, למדו אז בבא בתרא) והשבתי לו שאני לומד אלו מציאות דף פלוני, ראה שפתוח אצלי שיטה מקובצת, ותיכף החל לומר לשונות של הראשונים בעל פה מילה במילה, ואשתומם על המראה - לא האמנתי עד אז ששייך בדורנו כזו ידיעת התורה.







הרב שמואל אויערבך שקיעות בלימוד שערי חסד עמל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד