י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

וְנַהֲפוֹךְ הוּא • העבודה היא חיינו? נשים שעשו מהפך מקצועי מספרות

מיכל ונעמה עבדו במשך שנים בתחום מקצועי מסויים והגיעו לתפקידים בכירים. יום אחד, כשהבינו שמיצו את העבודה, הן קמו באומץ רב עברו לעבוד בתחום שונה לגמרי, התחילו שוב מ-0 ועשו מהפך בחייהן ונהפוכו - נשים עושות שינוי

צילום: pixabay
צילום: pixabay





נעמה ניהלה מחלקת אדריכלות ותכנון החברת יזמות ובניה. בהכשרתה הנדסאית אדריכלות , עבדה והתקדמה מאוד ויום אחד הבינה שהיא מיצתה את היכולת שלה להתקדם בתחום אז היא בחרה לעשות מהפך בחיים שלה, קמה, עשתה מעשה ועברה לתחום אחר שבו עובדים בשפה אחרת, בתרבות עבודה אחרת ושבו היא התחילה שוב כמעט מהתחלה:

"קוראים לי נעמה. אחרי הסמינר, בשנים הראשונות לנישואי, למדתי הנדסאות אדריכלות ועיצוב. נמשכתי אל התחום בגלל היכולת לחבר בין הומניות לראליות והיצירתיות שאוכל להתבטא בה. כבר בשנה האחרונה ללימודים עבדתי בתחום אצל אדריכל שבסופו של דבר הפך למנטור שלי והקמנו מחלקת אדריכלות בחברה, שעם הזמן גדלה והתפתחה. גייסנו צוות של בנות, אני הפכתי לבוסית שניהלה את כל התהליך החל מתכנון של מבנים מכל הסוגים בשיטות שונות, דרך תיאום וסנכרון בין המתכננים והיועצים בשטח וכלה בקשר הישיר עם עבודות הבניה בשטח.



7 שנים עברו ואני הרגשתי שאני רוצה לעשות שינוי ולהמשיך. האופציה הגיונית ביותר הייתה לצאת לעצמאות, אבל אני מבחינתי הבנתי שכבר מיציתי את תחום האדריכלות והחלטתי שאני יוצאת לחפש לי אתגר חדש.

לא רציתי להשליך את כל הניסיון והידע שצברתי וכך לאחר תהליך ממושך, הבנתי שמה שאני רוצה לעשות הוא להשתלב בתעשיית ההייטק. העולם הולך לקראת טכנולוגיה, כל יום, כל שעה, כל רגע משתנים דברים מתקדמים ומתעדכנים, זה מרתק אותי. תעשיית הבניה כל כך מיושנת ומדשדשת הרבה שנים מאחורי התעשיות האחרות, אז מה יותר נכון לי מאשר להשתלב בחברה שמייצרת כלים טכנולוגים לתעשיית התכנון והבניה?

באמצע החיים בחרתי לעזוב את הכל. את תפקיד מנהלת המחלקה, את צוות העובדות המדהים שעבד איתי ואת המשרד המוכר והבטוח ויצאתי לעולם חדש ובלתי מוכר. כיום אני מנהלת מוצר בחברת הייטק שמייצרת טכנולוגיות לתחום התכנון והבניה. אני מבינה את הידע המקצועי ויוצקת את התוכן ואת ההיכרות שלי עם המוצרים ומשתמשי קצה לתוך המוצרים כדי להתאימם בצורה אולטימטיבית.


צילום: דוברות המשטרה

נשמע פשוט וקל? אז זהו שלא! כל ההתחלות קשות, ולהתחיל עבודה חדשה זה אף פעם לא קלי קלות. האנשים החדשים, הבנת המבנה האירגוני, יצירת מערכות יחסים חדשות. ועל כל זה תוסיפו את ההסבה המקצועית עצמה.

נניח בצד את ענין השפה, (הכל באנגלית, כותבים, מאפיינים, מדברים), את השפה המקצועית (המון ראשי תיבות! היו פגישות שכל משפט הייתי צריכה לעצור ולשאול), ואת השעות, והמרחק מהבית. עברתי ממשרת מנהלת, שאליה באים לשאול שאלות ולקבל מידע למשרת ג'וניור, שמצריכה למידה בלי הפסקה, שאלות כל הזמן. ודיווח שוטף של הספקים. ועוד לא דיברנו על האתגר המקצועי. זו עבודה אחרת. שונה בתכלית מהעבודה שעשיתי.

השינוי לא קל, אבל אי אפשר להתעלם מהיתרונות הגדולים שהוא טמן בחובו. אני נמצאת במקום שבו יש לי אופק חדש, אני מאוהבת באתגר! העבודה מספקת ומעניינת. (ואי אפשר להתעלם מהעניין הכלכלי, השכר בהייטק גבוה משמעותית מהשכר בתחום האדריכלות בעשרות עד מאות אחוזים)

אבל מה שבאמת הופך את השינוי שעשיתי למשמעותי זו העובדה שהעולם הטכנולוגי בתחומי הבניה נמצא בתחילת ההתחלה שלו. יש סטארטפים בתחום וחברות שונות שכבר בשוק, אבל מדובר עדיין בשוק קטן שמתעורר לאטו ואני מאמינה ובטוחה שזה שחר חדש ושזה שוק מרתק ומאתגר עם עתיד שאני מהראשונים שעושים את הקפיצה אליו.

יש לי כמה תובנות לגבי המהפך ומה צריך לדעת לפני שעושים אותו:

"דבר ראשון אני מאמינה שמי שרוצה לעשות שינוי צריך להיות מוכן 'להתאבד' ולירוק דם כדי להשיג את המטרה. בתקופה הראשונית שאחרי המהפך היו ימים שלמים בהם הייתי חוזרת בוכה ומתוסכלת מהעבודה, בטוחה שלא אתפוס את זה אף פעם. אמנם לא הסכמתי להתחרט ולחזור אחורה אבל גם להסתכל קדימה כל כך קשה ולא אפשרי.

דבר שני ולא פחות חשוב שאני חושבת שמי שרוצה לעשות שינוי צריך להשיג, זה המשאב האנושי. לנסות להשיג מישהו מבפנים, מתוך התעשייה שאליה מועדות פניו, שמכיר אותו ואת יכולותיו ומוכן לתת לך את הצ'אנס לקפוץ לתפקיד חדש. למזלי, היה לי את האחד הזה, שהכיר אותי בימי כאדריכלית בחברת הבניה, האמין בי ועזר לי לקבל את התפקיד שרציתי.

דבר אחרון ומשמעותי ביותר הוא הצורך בסביבה תומכת. לי יש ברוך ה' סביבה מאד תומכת. יש לי חברה אמריקאית מדהימה ש'משפשפת' איתי באופן קבוע את האנגלית ומתאמנת איתי לפני הרצאות שאני צריכה להעביר, והמון אנשים שרק שמעו על המעבר והציעו עזרה, אם זה בהסברים על מערכות מידע, עזרה בהבנת עולם ההייטק ואם זה בהקשבה, תמיכה ועידוד ברגעים קשים ומייאשים. בלי האנשים האלה והתמיכה הזו - מקצועית ואישית, אין סיכוי שהייתי עושה את זה."



מיכל עבדה מעל עשור בעולם הפיננסים, מתוכן כ-7 שנים במערכת הבנקאית. כשהבינה שהיא לא רואה את עצמה נשארת בתחום הבנקאות עד לפנסיה, עשתה מהפך קיצוני ועברה לנהל תכנית חברתית לנשים חרדיות בתחום התעסוקה:

"קוראים לי מיכל, כיום אני מנהלת את תכנית מובילות שהיא תכנית לקידום מצוינות ומנהיגות תעסוקתית לנשים חרדיות אקדמאיות, אבל את דרכי המקצועית התחלתי בכלל בעולם הפיננסים.
התחלתי בבית השקעות, המשכתי להתמקצע בניהול סיכונים בעולם העסקי בבנק ולאחר מכן בתחום הרגולציה. כשהבנתי שמקומי לא שם, עשיתי מהפך מקצועי ועברתי לנהל תכנית בעולם החברתי.

רוב האנשים שאני פוגשת שעברו שינוי מקצועי, עשו את זה בגיל מאוחר יחסית, בעיקר אלה שעשו את המהפך אל העולם החברתי. אני מאמינה שגם אני, במוקדם או במאוחר הייתי עושה שינוי בקריירה, אבל לשמחתי, זכיתי להשתתף לפני כ 4 שנים בתוכנית מובילות, שקיצרה עבורי תהליך שעלול היה לקחת שנים.


מהתעשייה אל העולם החברתי. צילום: pixabay

התוכנית סייעה לי במיקוד התעסוקתי, נתנה לי כלים להבין מה מדויק עבורי, מה אני באמת רוצה לעשות ובאיזו סביבת עבודה יצא ממני המיטב. במהלך התוכנית קבלתי ליווי צמוד על ידי מנטורית - מנהלת בכירה, שעודדה אותי למצות קודם כל את כל האפשרויות המקצועיות בתוך התחום שבו הייתי.

בעזרת התכנית הבנתי שלא משנה איך הופכים את זה – גם אם אנסה לשנות את מקום העבודה, סביבת עבודה, את התפקיד בתוך התחום או אפילו לנסות לצאת לעצמאות, חבל להישאר כי זה לא מה שגורם לי להיות מאושרת.

חיפשתי תפקיד שיכלול בתוכו תחושת משמעות ושליחות, תפקיד שיגרום לי לקום מאושרת בבוקר ולא רק בגלל תלוש המשכורת. ההחלטה לעזוב את הקביעות בבנק לטובת העולם החברתי הלא נודע הייתה לא קלה בכלל עבורי.

שלוש שנים לקח לי לאזור את האומץ הנדרש ולעזוב את המוכר והידוע. אני חושבת שהקושי העיקרי בשינוי היה מחסום הפחד, החשש מהלא נודע. בדרך כלל כשלומדים מקצוע מגיעים עם סל כלים והכוונה, הותק והניסיון מסייעים ליצירת קשרים ובניית מערכות יחסים בעולם המקצועי. להתחיל מחדש ללא כלים, ללא קשרים ומערכות יחסים מקצועיות זה מפחיד מאוד.

מה שלמדתי במסע שלי הוא שגם אם עברתי לתחום אחר לחלוטין, היכולות האישיות והתובנות שלמדתי ב"גלגול" הקודם, הן חלק ממני. חשוב להתאמץ ולהביא לידי ביטוי את המיומנויות מהמקצוע הקודם ולהצליח להשתמש בהן גם במקצוע החדש. כך לדוגמה אני הבאתי איתי מעולם ניהול הסיכונים את התכנון המוקדם לפני כל צעד, את המחשבה לפני מעשה ואת ההיערכות מראש לתפקידי הנוכחי.


לשמור על קשרים אישיים מהגלגול המקצועי הקודם. צילום אילוסטרציה: Pixabay

גם קשרים אישיים שאוספים במהלך השנים חשוב לתחזק ולא להתנתק. וכמובן לזכור שהעולם הוא עגול ויש מי שמנהל אותו ושתפילות הן המפתח להצלחה.

כיום, כשאני עוברת עם נשים תהליכים של שינויים ומהפכים בעבודה, אני יודעת להגיד שלא חייבים להחליף מקצוע אם מרגישים מיצוי. אפשר לנסות להוסיף עוד תחומי עיסוק לאחר שעות העבודה, להחליף מקום עבודה או לצאת לעצמאות. ורק אם כל אלה נכשלים והרצון לשנות עדיין קיים - כדאי לשקול שינוי מקצועי אמיתי לתחום שונה.

באופן אישי במבט לאחור, אני יודעת לספר שלי השינוי עשה טוב, לא הייתי משנה את ההחלטה שלי לעשות את המהפך. האבל כן הייתי משנה את האופן שבו עשיתי את השינוי. פעלתי הרבה מהבטן כי הרצון לשנות בער בי, לא נכנסתי לפרטים הקטנים ולא בחנתי לעומק את אופק הקידום, אבל אני ממש לא מתחרטת ולגמרי נהנית מהדרך."
שינוי מקצועי נהופוכו -נשים עושות מהפך מיכל לב נעמה יעקבסון מובילות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד