י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

זכות הציבור לדעת? המדינה חסמה את הגישה למאגר התוכניות הלאומי

המאגר החדש מאגד לראשונה את נתוניהם של רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון בהיקף של כמיליון יחידות דיור • מאז פורסמה הקמתו - הכניסה אליו הצריכה שם משתמש וסיסמה • ברמ"י ציינו כי מדובר בחסימה זמנית לצורך טיוב הנתונים

רשות מקרקעי ישראל. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
רשות מקרקעי ישראל. צילום אילוסטרציה: פלאש 90



זכות הציבור לדעת? בעקבות חשיפת TheMarker בנוגע להקמתו של מאגר תכנוני חדש, המאגד לראשונה את נתוניהם של רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון בהיקף של כמיליון יחידות דיור - חסמה המדינה את הגישה למאגר.

במהלך שעות הבוקר, הכניסה למאגר הצריכה שם משתמש וסיסמה, באופן שלא איפשר גישה ציבורית לנתונים המצויים בו. זאת, על אף העובדה כי מאגר זה הוקם מכוחה של החלטת ממשלה שמטרתה היתה להנגיש את המידע לציבור. ברשות מקרקעי ישראל ציינו כי הסיבה לכך נעוצה בצורך לטייב את הנתונים – וכי מדובר בחסימה זמנית.

כזכור, עד כה ההערכות בדבר גודלו של המלאי הגיעו לפחות מחצי מיליון דירות - אך בחודשים האחרונים השיקו רשות מקרקעי ישראל ומינהל התכנון מאגר משותף שהכיל כ–974 אלף יחידות דיור, המצויות בהליכי תכנון שונים. מאגר זה כאמור נולד מכוח החלטת ממשלה 1933 שהתקבלה בחודש אוגוסט 2016, בה נקבע כי יש לשפר את דרכי העברת המידע הממשלתי ולהנגיש לציבור מאגרי מידע.

לאחר הפרסום, נחסמה כאמור הגישה למאגר וכעת לא ניתן לגשת לנתונים בו. ברשות מקרקעי ישראל הודיעו בתגובה לפרסום כי הנתונים במאגר לא עברו טיוב – וכי המספרים בו אינם מעודכנים. זאת, על אף העובדה שהוא הושק כבר בחודש נובמבר ועל אף העובדה כי בתחילה ציינו ברמ"י שהודעה בדבר פעילותו נמסרה לציבור כבר בחודש נובמבר.

ברשות ציינו בהקשר זה כי מדובר באתר ניסיוני, שעודנו מצוי בשלבי הזנה של מידע עצום על הפוטנציאל התכנוני לשיווק לציבור הרחב. לאחר סיום הזנתו במידע, תתבצע השקה והציבור ייקרא להיחשף לאתר ולמידע החשוב שייכלל בתוכו".

"מכל מקום כמות יח"ד, המופיעה בדו״ח, כוללת את כלל שלבי התכנון, החל משלב הקליטה במוסד התכנון ועד למתן תוקף. אשר על כן רק חלק מכמות יחה"ד הנ"ל הנה בתוכניות שבתוקף. הואיל והאתר עדיין בראשיתו, הרשימה טרם עברה טיוב מלא. המספר שציינתם אכן מקורו בטעות בשל מידע, שלא עבר טיוב. המספר הנכון הינו 400 אלף יח"ד בכל הליכי התכנון השונים".

יצויין כי הנתונים במאגר אכן אינם מדויקים. מבדיקה ראשונית עולה כי תוכנית תל השומר מרכז הכוללת כ-10 אלפים יחידות דיור, שהיתה התוכנית הראשונה שאושרה בוותמ"ל כבר בחודש ינואר 2016 – לא נכללת במאגר.

מנגד, מספר תוכניות בנייה גדולות מופיעות במאגר מספר פעמים, לעתים בנתונים שונים. כך למשל, תוכנית הבנייה המקודמת במתחם קריית משה ברחובות, מופיעה במאגר פעמיים – פעם אחת בהיקף של כ-3,700 יחידות דיור ובפעם שנייה בהיקף של כ-9,800 יחידות דיור.

זאת ועוד, המאגר כולל גם תוכנית בנייה שכבר אינן מקודמות במוסדות התכנון. כך למשל, תוכנית הבנייה במורדות רמות בירושלים, שנכללה נכון לאתמול במאגר בהיקף של 1,675 יחידות דיור – אך בפועל קידומה נעצר ורשות מקרקעי ישראל "משכה" את התוכנית, בשל התנגדויות רבות שהוגשו אליה מטעמים סביבתיים.
מאגר התוכניות הלאומי חסימה מידע רשות מקרקעי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד