י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תכירו: קריאת מגילה לנשים על ידי נשים

תופעה: נשים שקוראות ומוציאות ידי חובת קריאת מגילה - נשים אחרות. מאות נשים התאספו הערב לשמוע מגילה ביישוב באזור ירושלים, כאשר את המגילה קוראת "בעלת קורא"

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90





קריאת מגילה לנשים היא פורמט מוכר וידוע, אבל קריאת מגילת אסתר לנשים על ידי נשים, היא פורמט חדש שתופס תאוצה גם בציבור הדתי והחרדי.

הערב, ליל פורים דפרזים, בכמה בתי כנסת וקהילות ברחבי הארץ התאספו נשים לקריאת מגילה כשמי שקוראות את המגילה הן נשים, שלמדו את הטעמים, שיננו את הפרקים ואחרי שבדקו שאין בעיה הלכתית, הוציאו את חברותיהן לידי חובת מגילה.

"אנחנו לא פמיניסטיות, אלא נשים דתיות וחרדיות שרוצות לקרוא את המגילה", אמרה אחת מהנשים שנכחו בקריאה שכזו ביישוב גדול באזור ירושלים, "בדקנו קודם שזה לא אסור ואין בעיה הלכתית. בניגוד לקריאה בתורה - בקריאת מגילה מותר שנשים יוציאו נשים אחרות ידי חובה והקריאה במגילה נותנת לנו להרגיש את החג גם ברבדים לא בהכרח טכניים כמו ארגון משלוחי מנות או תחפושות לילדים", הוסיפה.



חידוש נוסף הוא בקריאות לנשים על ידי נשים הוא בכך שכל פרק קוראת אישה אחרת, נראה כי נשים רבות רוצות לקרוא וכך כולן זוכות. "מאד קל ופשוט ללמוד את הטעמים, בקריאה בה נכחתי כל פרק נקרא על ידי אישה אחרת" סיפרה אישה נוספת שנכחה בקריאה.

"בשכונה שלי בלבד ישנן שלשה מנייני נשים קוראות. מבחינה הלכתית אין עם זה שום בעיה כאמור ומכל הבחינות זה מסתדר על הצד הטוב ביותר כי אנחנו יוצאות לקריאה כשהגברים חוזרים מבית הכנסת. כבר כמה שנים שיש קריאות כאלה, בעיקר בקהילות של חוצניקים, אבל בשנים האחרונות הקריאות האלה מתפרסמות יותר ויותר" היא מספרת.


נשים קוראות מגילה לנשים

כ-300 נשים נכחו היום בקריאה במניין אחד, ועוד מאות נשים במניינים אחרים בהם קריאת המגילה נעשית על ידי נשים.

נשים מכל הסקאלה הדתית והחרדית שבחרו לבוא לקריאה מסוג שונה, אבל כשר ומותר הלכתית. האם קריאות מסוג כזה יהפכו לנפוצות גם בתוך המיינסטרים החרדי? ימים יגידו.
מגילת אסתר פורים נשים קוראות מגילה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד