כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

תיק בזק-וואלה: החוקרים הגיעו למעון רה"מ, נתניהו ורעייתו ייחקרו במקביל

החקירות יתנהלו במקביל כדי למנוע חשש לתיאום עדויות. עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת תחת נתניהו, שלמה פילבר, מבססת את הקשר בין הסיקור המוטה בוואלה לבין הטבות הענק שניתנו לבזק

חוקרי המשטרה בכניסה הבוקר למעון ראש הממשלה. צילום: פלאש 90
חוקרי המשטרה בכניסה הבוקר למעון ראש הממשלה. צילום: פלאש 90



ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה נתניהו ייחקרו הבוקר (שישי) במקביל בתיק 4000 בחשד לקבלת שוחד מבעל השליטה בבזק ובאתר וואלה, שאול אלוביץ'. את בני הזוג חוקרים אנשי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית במשטרה (יאל"כ) והרשות לניירות ערך.

בחקירה צפוי למסור נתניהו בפעם הראשונה את גרסתו בעניין החשדות נגדו בפרשת בזק-וואלה. ראש הממשלה חשוד שדרש מאלוביץ' ומאנשיו להטות את הסיקור בוואלה לטובתו, ובתמורה פעל להיטיב עם בזק ועם אלוביץ' בכובעו כשר התקשורת. מנכ"ל משרד התקשורת תחת נתניהו, שלמה פילבר, חתם בשבוע שעבר על הסכם עד מדינה ומסר עדות מפורטת הקושרת בין הטיית הסיקור לבין מהלכי המשרד.

בידי המשטרה ישנן ראיות לכך שאלוביץ' העביר לוואלה הוראות להטיית הסיקור באתר. כן נתפסו תכתובות המעידות ששרה נתניהו הפנתה לרעייתו של אלוביץ', איריס, דרישות בנוגע לאופן סיקורה. אדם נוסף המעורב בפרשה הוא מקורבם ודוברם לשעבר של בני הזוג נתניהו, ניר חפץ, החשוד בקבלת שוחד. לפי החשד, חפץ שימש איש הקשר בין משפחת נתניהו לבין וואלה.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר לחקור את בני הזוג נתניהו במקביל, כדי למנוע מהם לתאם גרסאות. זאת, בניגוד לחקירת תיק 1000 (טובות ההנאה), שבה הפרידו כמה ימים בין התשאולים של בני הזוג.

אם נתניהו עסק בענייני בזק אחרי שזה נאסר עליו, זוהי מרמה והפרת אמונים 28.02.2018
ראש מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה, יהודית תירוש, אמרה השבוע בדיון בהארכת מעצרם של אלוביץ' וחפץ: "מדובר בפרשה חמורה מאוד של חשד למתן ולקיחת שוחד — מתן סיקור אוהד, שזאת מלה עדינה שמחטיאה את המציאות, רתימת אתר מוביל לצורך סיקור מיטיב, תמורת הטבות רגולטוריות מטעם משרד התקשורת, שר התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת, ששוויין בעבור יורוקום (החברה שדרכה מחזיק אלוביץ' בבזק) היא בין 680 מיליון למיליארד שקל".

קשריו של נתניהו עם אלוביץ' והטיית הסיקור בוואלה לטובת ראש הממשלה ורעייתו נחשפו בתחקיר "הארץ" ב-2015. בעקבות זאת נאסר על נתניהו לעסוק בענייניה של בזק. בדו"ח מהשנה שעברה קבע מבקר המדינה שנתניהו עסק בשורת סוגיות הנוגעים לבזק, חרף הקרבה שלו לאלוביץ' — שעליה לא הצהיר. פילבר הוגדר בדו"ח כ"שבוי" של החברה, ונקבע שפעל למענה גם אחרי שנתניהו הורחק מהטיפול בענייניה.

בתגובתו לדו"ח המבקר לא הכחיש נתניהו ששוחח עם אלוביץ' על נושאים הקשורים בבזק. ראש הממשלה מסר שיש לו קשרי ידידות עם אלוביץ' זה 20 שנה, ושמעת לעת הם מקיימים פגישות בעלות אופי חברתי, אך הדגיש שלא היה ביניהם כל קשר כלכלי. הוא הוסיף שלא פנה אל אלוביץ' בנושאים מקצועיים ושהוא "משוחח אתו לעתים בצורכי השעה, כפי שהוא עושה עם ראשי גופי תקשורת אחרים". נתניהו הבהיר שהוא "אינו מושפע בהחלטותיו כשר התקשורת מהיכרותו האישית עם אלוביץ, ושכל ההחלטות שקיבל בתפקידו כשר התקשורת התקבלו בהתאם להמלצות הגורמים המקצועיים".

בתגובותיו בנוגע לפרשת בזק נוהג נתניהו להפנות למכתב שהעביר משרד המשפטים למבקר המדינה, ובו נאמר שלא נמצאו עדויות לכך שהחלטות משרד התקשורת בראשותו היו מוטות באופן חריג לטובת בזק. אלא שהחוק ופסיקת בית המשפט העליון קובעים שאין צורך להוכיח שהחלטה לא היתה מקצועית כדי לבסס עבירת שוחד. כך, הורשע ראש העיר רמת גן לשעבר צבי בר בקבלת שוחד על שקידם תוכניות בנייה של יזמים שמהם קיבל כספים, אף שנקבע שהתוכניות תאמו את האינטרס הציבורי. "עבירת השוחד מתגבשת במלואה גם במקרה שבו עובד הציבור שלקח שוחד לא היטיב עם הנותן באופן חריג או פסול", כתב בעניין זה השופט יצחק עמית.
בנימין נתניהו שרה נתניהו תיק בזק חקירה להב 433

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד