כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

המודיע: "עתידם של לומדי התורה חשוב יותר"

"אין ספק שהיהדות הנאמנה לא רוצה שלפיד יעלה. הוא לא טוב לנו, אבל עתידם של לומדי התורה, של מי שתורתם אומנותם, יקר לנו וחשוב לנו הרבה יותר" כך הבוקר במאמר המערכת של עיתון 'המודיע' המתייחס למשבר הקואליציוני סביב חוק הגיוס

גפני וליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גפני וליצמן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מאמר המערכת 'הד היום' ב'המודיע' מתייחס הבוקר (ראשון) למשבר חוק הגיוס, במאמר מוסברת התעקשות המפלגות החרדיות לחוקק את חוק הגיוס לפני חקיקת תקציב המדינה לשנת 2019, למרות החשש שלפיד יעלה וירוויח מכך באם ילכו לבחירות. לעומת זאת ב'המבשר' ו'יתד נאמן' לא נשמעו קולות מלחמה בנושא.

לפניכם המאמר המלא:

תחילה תוקף המאמר את האיומים הנשמעים מפי שותפות הקואליציה: בעקבות החלטתה של מועצת גדולי התורה, שהורתה לחברי הכנסת של אגודת ישראל להעלות את התיקון לחוק הגיוס עוד טרם יצביעו על חוק התקציב - מטיחים גורמים מהליכוד ומהקואליציה: "אם תעלו את מה שמכונה 'חוק הגיוס' ותתעקשו עליו תחזקו את כוחו של לפיד”. ולפעמים, יש גם כאלה מבית, שמתנהגים בראשם בהסכמה ובחשש. "הרי לפיד בונה את עצמו משנאת חרדים, אין לו מה למכור חוץ מהעוינות וההסתה הזו, ואתם, עם החוקים שלכם, נופלים לידיו כפרי בשל”, הם מוסיפים ואומרים ואף מגיעים למסקנה: "עדיף להמתין, עדיף שלא ללחוץ; קודם שיעברו הבחירות ואחר כך נראה".

וכאן מנסים במאמר להסביר את המשבר: הוראתה של מועצת גדולי התורה ברורה וחדה, אך בכל זאת, חשוב לנסות ולתת מענה לאותן טענות. אין מקום להשוות ואין דמיון בין אף בר-ישראל לאי מי משונאי ישראל. איננו מתכוונים להשוות או להקביל, אין דמיון ואין השוואה, אלא רק לנסות ללמוד ולשאוב תובנות חיים. בימי מרדכי ואסתר בשושן הבירה, כאשר נגזרה גזירה ומרדכי היהודי הסתובב בשער המלך בלבוש שק, היו גם מבית מי שלא הבינו מה קורה', כפי שמובא במדרשים. ”ניחא, שלא יכרע ולא ישתחוה, אבל שיסתתר מפניו. לפחות שיקוד קידה, שינענע בראשו, כדי לא להרגיז”... אולם, מרדכי, 'לא קם ולא זע ממנו'.

כך התגלגלה ובאה ישועתם של ישראל. הם הלכו אחרי מרדכי הצדיק. לא שאלו שאלות ולא השיאו עצות אחרות. הפנימו והמחישו שהציות שלהם הוא ללא תנאי. האמינו בכל לב, כי זו הדרך וזו העצה: 'ויאמינו בה' ובמשה עבדו'. החשש מפניו של המן היה גדול, אבל הפחד מבורא עולם ־ גדול הרבה יותר. כך עשו בני ישראל בעת ההיא, בימי מרדכי ואסתר בשושן הבירה, כאשר קמו עליהם אויבים שצרה היתה עינם בהם; כך עושים יהודים בכל הדורות, עד עצם ימינו אנו, כאשר הם נפגשים במי שעינם צרה בהם ובאורחות חייהם.

כאשר שאלת קיום וחיים עומדת על הפרק - מרנן ורבנן חברי מועצת גדולי התורה לא עושים חשבונות אחרים. אין ספק שהיהדות הנאמנה לא רוצה שלפיד יעלה. הוא לא טוב לנו, (הוא גם לא טוב למדינת ישראל בכלל, אבל זה ענין אחר). אין ספק, שאם הוא רק יוכל, הוא יעשה כל שבידו להצר צעדינו; יגזור גזירות, יתנכל, יגלה עוינות. הכל נכון; אבל עתידם של לומדי התורה, של מי שתורתם אומנותם, יקר לנו וחשוב לנו הרבה יותר. לדידנו, זו שאלה של חיים וקיום אין מה שישווה לה; ואין מחיר שהוא יקר יותר ממנה.

עם זאת מצוין במאמר כי "נכון הדבר שהממשלה הנוכחית, היא אחת הטובות שהיו לציבור החרדי. לא מעט נושאים קודמו בה; לא מעט עוולות שעוללו לציבור החרדי בממשלה הקודמת תוקנו. אין לנו רצון לפגוע בה או להביא אותה אל סוף דרכה, אלא רק לעמוד על קיום מה שסוכם. ומה שנקרא 'הסדרת חוק הגיוס' הוא אחד הדברים החשובים שסוכמו - והוא נוגע לבבת-עינינו. ואם יהיה מי שיגרור בשל כך את הממשלה הזו לסוף דרכה, הרי גם אם ייגרמו בשל כך הפסדים עלינו להבהיר שעולם התורה, דורות העתיד של בנינו, יקרים לנו יותר".

ויחד עם זאת חשוב להזכיר, שלא רק לציבור החרדי יש מה להפסיד, אלא גם לחלקים נרחבים מהציבור הנמנה על מרכיביה השונים של הקואליציה, יש מה להפסיד. זאת ועוד: לא מעט חוקים שהועלו בשנה האחרונה ע”י הליכוד, הם כאלה שנתנו 'רוח גבית' ללפיד - ואיש מהם לא חשב לסגת מהחוקים הללו בשל כך. דובריהם הסבירו, שיש דברים שחשובים יותר מסקרים ומדעת קהל. ואם הם בדידם כך, אנן בדידן על אחת כמה וכמה. להערכתנו, לפיד לא ירוויח והתוצאה תהיה בע”ה מבורכת. אך יהיה אשר יהיה חובה לתקן את החוק המדובר כמה שיותר מהר, וזו הדרישה שמציגים הנציגים החרדיים.

בתוך כך, ראש הממשלה המריא הלילה לוושינגטון לביקור של חמישה ימים, והתייחס לפני המראתו למשבר הקואליציוני עם החרדים והאפשרות שנלך לבחירות בקרוב: "אין סיבה שזה יקרה ועם רצון טוב זה גם לא יקרה". אמר נתניהו והוסיף "לי יש רצון טוב, אני מקווה שגם לשותפים האחרים שלנו. במקרה כזה לא נלך לבחירות והממשלה הזאת יכולה לכלות את ימיה בתאריך הנקוב ב-2019".
משבר קואליציוני חוק הגיוס מאמר מערכת המודיע יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד