י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

פרשת הקברים בהר המנוחות: הוגש ערעור על הרשעת ביהמ"ש

חברת אוויסון שנקנסה ב-3 מליון שקלים בעקבות בניה בלתי חוקית של קברים - ערערה היום לבית המשפט • "עסקינן במקרה נדיר"

חלקות הקבר הבלתי חוקיות. צילום: עיריית ירושלים
חלקות הקבר הבלתי חוקיות. צילום: עיריית ירושלים





אווה צרפתי והחברה שבבעלותה חברת אוויסון הורשעו בינואר 2018 בעבירות בנייה ללא היתר והפרת צו הפסקה שיפוטי. בית המשפט השית עליהם קנס חריג של 3 מיליון ש"ח.

הבוקר (ראשון), הגישה באמצעות פרקליטה עו"ד ניר יסלוביץ' ערעור לבית משפט המחוזי בירושלים. "עסקינן במקרה נדיר בו בית משפט בישראל מרשיע בגין קבורת שדה ואף משית קנסות חסרי תקדים" נכתב בערעור שהוגש.

בערעור על החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים, שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', נטען כי מדובר באכיפה בררנית כאשר בחלקות סמוכות אין אכיפה דומה; בית המשפט מנע העדת עדים מטעמה של צרפתי; טעויות שיפוטיות ועוד.

עו"ד יסלוביץ טוען בשם מרשתו כי בסמוך לחלקות של מרשתו, בחלקה 80, קוברים אנשי חברה קדישא בקבורת שדה - בעוד חברה קדישא הציבו בחלקה שלהם קירות תמך וכיוצ"ב - אך העיריה נמנעת מלפעול כנגדם, "ככל הנראה דין אחד לחברה קדישא ודין אחר למרשותיי. הפניתי את בית המשפט לתצ"א המראה בבירור כי חברת קדישא ביצעו קבורת שדה של 2,500 קברים בקבורת שדה בעוד העיריה ככל הנראה מעניקה לחברה קדישא חסינות מפני העמדה לדין מטעמים זרים ומשרירות גרידא".

בנוסף נטען כי בית המשפט מנע מחברת אוויסון להעיד עשרות עדים ואת רוב עדי ההגנה, בנימוק שעדותם לא רלבנטית, עוד בטרם בית המשפט שמע מה תשובת אווה צרפתי לכתב האישום. "תמוה למדיי כיצד בית המשפט מנע העדת עדי הגנה כה רבים, ועוד אחר כך קבע שמרשותיי לא הוכיחו את הטענה לאכיפה בררנית".

אם לא די בכך, "בית המשפט מנע את הזימון של סגן ראש העיר מר קובי כחלון לעדות חרף העובדה שמרשותיי הגישו הקלטות מהן עלה לכאורה כי מר כחלון ניסה לקבל ממרשותיי שוחד על מנת שמרשותיי יוכלו לפעול ולקבור ללא כל הפרעה בחלקות שלהן. מדובר בטענות חמורות שבית המשפט היה מחוייב לברר אותם ולא למנוע את בירורם".

עו"ד ניר יסלוביץ'

בערעור שנפרש על פי עשרות עמודים, טוען עו"ד ניר יסלוביץ כי בית המשפט הרשיע את אווה והחברה שבבעלותה, בגין בניית קיר תמך "בעוד הקיר נבנה בכלל בקיר 62 מחוץ לחלקות של מרשותיי. אך כחלק ממאבק מכור מראש, הכל היה כשר לשם הרשעת מרשותיי". עוד הוסיף "כך גם בית המשפט הרשיע את מרשותיי בבנית קיר שני שכן היה בחלקות של מרשותיי אך הקיר היה מתחת למטר אחד מה שלא מצריך היתר. גם עניין זה נעלם כלא היה מעיני בית המשפט".

בנקודה נוספת בערעור, נטען כי בנייה של קבורת שדה, אינה מצריכה היתר בנייה "כך בכל הארץ וכך גם אמור להיות גם בירושלים". עוד טען יסלוביץ' כי תוכנית של התב"ע 5246א'-, התוכנית שבגינה התבצעה הקבורה, היתה תוכנית מפורטת שמתירה את הקבורה בחלקות ולכן לא היה צורך בהיתר, כך העידו עדי התביעה ובראשם יו"ר ועדת תכנון ובניה בעיר.

על פי ההרשעה ביונאר 18, חברת אוויסון, בעלת מגרש המיועד לקבורה בהר המנוחות הקימה קברים ללא אישורים ובחרה להתעלם מהחוק ומכל דרישות העירייה המקצועיות והחלטות בתי המשפט השונות, לרבות בית המשפט העליון ומספר פסקי דין אשר קבעו באופן מפורש כי לא ניתן לבצע את הקבורה ללא היתר בניה, ועל אף האמור חברת אוויסון ובעליה בחרו להפר מידי יום את צווי בית המשפט, תוך הפגנת זלזול, עשיית דין עצמית והפרה בוטה של שלטון החוק, ופסיקות בתי המשפט בעשות רבות של הליכים משפטיים.

החברה החלה בביצוע עבודות בשטח ללא היתר ובעקבות פעולות העירייה בית המשפט הוציא כנגדה צו הפסקת עבודה. לאור זאת הגישה העירייה כנגד החברה ובעליה כתב אישום חמור, והיום בית המשפט פסק לבצע צו הריסה של בניית הקברים שנבנו תוך הפרת צו בית משפט וכן לקנוס את הנאשמים בקנס בגובה 5.5 מיליון שקלים.

כנגד חברת אוויסון נפסק קנס בסך של 3,600,000 ש"ח בגין אישום ראשון של בניה ללא היתר ו- 224,500 ש"ח בגין האישום השני של הפרת צו הפסקת עבודה. בנוסף, נגד אווה צרפתי נפסק קנס בסך 1,600,000 ש"ח בגין האישום הראשון ו-134,700 ש"ח בגין האישום השני.

כאמור, עו"ד ניר יסלוביץ' הגיש היום ערעור לבית משפט המחוזי בירושלים.

הצטרפו לערוץ הטלגרם החדש של 'בחדרי חרדים'>>
אווה צרפתי קובי כחלון חברת אוויסון קבורת שדה הר המנוחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד