כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

סערה חדשה: המחטף, הבקשה של ראש הממשלה וה'וטו' של הרב עמאר

בעוד סערת חוק הגיוס מאיימת להוביל את המדינה לבחירות, מתרגשת לה בשקט בשקט סערה חדשה שמככבים בה ראש הממשלה, ראש עיריית ירושלים, הראשל"צ ויו"ר הוועדה לתכון ובנייה בבירה • האחרון מוביל התנגדות עזה בהוראת הראשל"צ נגד נתניהו וברקת

נתניהו לצד הרב עמאר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
נתניהו לצד הרב עמאר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



הבקשה של ראש הממשלה וה'וטו' של הראשל"צ הגר"ש עמאר: על רקע משבר חוק הגיוס שמאיים לפרק את הקואליציה, סערה חדשה – ישנה, עומדת בפתח. בעוד ראש הממשלה בנימין נתניהו שוהה בארה"ב, שם הוא צפוי לנאום באיפא"ק ולהציג בין היתר התקדמות בשיפוץ הכותל הדרומי המשמש את הקהילות הרפורמיות והקונסרבטיביות, נראה כי האישור שניתן לבנייה במקום על ידי עיריית ירושלים, וכפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', עומד תחת התנגדות עזה, בעיקר של רבה של העיר הראשל"צ הגר"ש עמאר. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים בפרסום ראשון.

בשבוע שעבר פורסם ב'בחדרי חרדים', כי בעקבות פנייתו של ראש הממשלה נתניהו לרה"ע ירושלים ניר ברקת, מהנדס העירייה אישר לכאורה ב'מחטף' את הרחבת הכותל הדרומי, בטענה שלא צריך לכנס את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מהסיבה שקיים היתר ישן וכי רק נדרשים תיקונים. הדבר גרר זעם רב מכיוונו של יו"ר הועדה המקומית מאיר תורג'מן שחשש כי נעשה פה מחטף.

אלא של'בחדרי חרדים' נודע כי מי שעומד מאחוריו של תורג'מן הוא רבה של ירושלים, הראשל"צ, הגר"ש עמאר שהורה לו בתקיפות לעמוד על המשמר ו"להתנגד לכל פשרה בנושא הרחבת הכותל הדרומי".

וכך נרשמה השתלשלות העניינים, לפי המידע שהגיע ל'בחדרי חרדים': לפני מספר שבועות פנו מלשכת ראש הממשלה למ"מ ראש העיר, מאיר תורג'מן, המשמש כאמור כיו"ר הועדה המקומית. הבקשה התייחסה להכשרת רחבת הכותל הדרומי המשמשת את הרפורמים והקונסרבטיבים.

כהמשך לבקשה זו, התקיים ביום ראשון ג' אדר תשע"ח סיור ברחבת הכותל בהשתתפות מזכיר הממשלה צבי ברוורמן, תורג'מן וצוות לשכתו.

במהלך הסיור נתבקש תורג'מן על ידי מזכיר הממשלה, להוציא היתר בניה להכשרת השטח לתפילה, למרות הבקשה, הבהיר תורג'מן למזכיר הממשלה כי ברצונו להתייעץ טרם מתן החלטתו.

ואכן, פנה תורג'מן לרבה של ירושלים, הראשל"צ, הגר"ש עמאר, ופרס בפניו את הצדדים, ואת הבקשה שהגיעה משולחנו של ראש הממשלה. הרב עמאר, היה נחרץ בתשובתו: "אל תאשר את התוכנית. תעמוד על המשמר ותתנגד לכל פשרה בנושא הרחבת הכותל הדרומי המשמש את הרפורמים והקונסרבטיבים", כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

אלא, שכעבור מספר ימים נודע לתורג'מן שראש העיר ברקת "עקף" אותו והורה למהנדס העיר להוציא היתר בניה למקום.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בשיחה קשה שהתנהלה בין תורג'מן לבין ברקת, הבהיר תורג'מן כי מכיוון ש"ראש העיר באמצעות מהנדס העיר נטלו לעצמם סמכות אשר אינה מוקנית להם בחוק, אין להיתר כל תוקף חוקי", תורג'מן אף שיגר איום: "באם לא יחזור בו ראש העיר מההיתר - אשקול להתפטר מתפקידי כיו"ר הועדה לתכנון ובניה".

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי במקביל פנה תורג'מן לרבה של ירושלים הגר"ש עמאר ועדכן אותו בהתפתחויות ועל כוונתו להתפטר מתפקידו, אולם הרב עמאר הורה לו בינתיים שלא לעשות כן.
על פי טענותיו של תורג'מן ועל פי טענות משפטנים העוסקים בסוגייה, על פי חוק, הסמכות למתן היתר בניה - מוקנית אך ורק ליו"ר הועדה לתכנון ולבניה.



מאיר תורגצילום: מאיר תורג
מאיר תורג'מן


כזכור, עיריית ירושלים טענה בתגובתה ל'בחדרי חרדים' כי "רשות העתיקות פנתה למהנדס העיר בבקשה לתקן את העבודות בשטח בהתאם להיתר שאושר בשנת 2014", לטענתה, "לא מדובר בהיתר חדש שדורש אישור הוועדה המקומית, אלא אישור בסמכות מהנדס העיר. העירייה איננה אחראית לניהול רחבת הכותל ומשמשת בנושא זה כזרוע סטטוטורית של הרשויות המוסמכות".

אולם, גם על טענה זו – השיב תורג'מן כי היא אינה עולה בקנה אחד עם הוראת החוק המפקיעה את תוקפו של ההיתר באם לא החלו בעבודות תוך שנה מעת מתן היתר הבניה.

"המציאות כעת היא", אומרים מקורבים ליו"ר הועדה תורג'מן ל'בחדרי חרדים', "שכל עוד יעמוד תורג'מן על פסק ההלכה שקיבל מרבה של ירושלים, הגר"ש עמאר, ויתמיד בסירובו להעניק היתר לרחבת הכותל הדרומי, אין היתכנות חוקית להכשרת הכותל הדרומי לתפילת הרפורמים".

כזכור, בשבוע שעבר, אמר עו"ד אלדד רבינוביץ מארגון 'בצדק' ל'בחדרי חרדים' כי מדובר לכאורה במחטף לא חוקי, לדבריו, ההיתר שהוצא בעבר - לא מומש ובוטל לפני שנים.

לדברי רבינוביץ, "בשנת 2013 נבנתה רחבת פולחן לא חוקית בדרום הכותל המערבי בעבור הרפורמים והקונסרבטיבים. בשנת 2014 הוצא היתר להצגת העתיקות במקום שלא מאפשר הקמה של רחבת פולחן. היתר זה לא מומש מעולם ובטל".

רבינוביץ ל'בחדרי חרדים' כי "הטענה כאילו ניתן להכשיר את הרחבה הלא חוקית באמצעות היתר שפקע איננה נכונה. ככל ויתבצעו ניסיונות למחטף, נפעל בכל הכלים החוקיים למנוע זאת", אמר.
הגר''ש עמאר הכותל הדרומי ניר ברקת בנימין נתניהו מאיר תורג'מן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד