כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כחלון: "לא אוכל להישאר שר אוצר"; ליברמן: "זו גניבה. לא חקיקה"

בעוד המפלגות החרדיות מתעקשות על העברת חוק הגיוס לפני התקציב, השותפים מתבצרים בעמדותיהם כחלון: "לא אוכל לבוא ולומר לבוחרים שלנו: אין לנו כסף, כי אין לנו הסכמה על חוק הגיוס" ליברמן: "זה זבנג וגמרנו. במקום חוק נקבל פרודיה"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



משבר הגיוס – בעיצומו: בעוד המפלגות החרדיות ממשיכות להתעקש ולדרוש את העברת חוק הגיוס לפני התקציב, שר האוצר משה כחלון מבהיר היום כי אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב הנוכחי, הרי ש"אין לי מנדט מהציבור", לדבריו, "אני לא רואה איך אוכל להמשיך לתפקד כשר האוצר".

בפתח דבריו אמר שר האוצר כי "התקציב שהעברנו בקריאה ראשונה לפני מספר שבועות הגודר מהתקציבים הטובים שהיה בשנים האחרונות של מדינת ישראל. תקציב חברתי עם הרבה בשורות. התקציב משקף את ארגז הכלים שביקשנו כשהצטרפנו לממשלה. הוא משקף את המצע ואת הדרך שלנו".

כחלון הבהיר: "ללא התקציב הזה ואם הוא לא יעבור עד לסוף המושב – אין לי מנדט ציבורי, אני מפר את ההסכם עם הבוחר, כי אנחנו המפלגה שיושבת פה עם עשרה מנדטים שקיבלנו מהבוחר – יש לנו איתם הסכם, ואנחנו נפעל עבורם".



"לכן", המשיך כחלון, "אני לא רואה איך אוכל להמשיך לתפקד כשר האוצר, ולא אוכל לבוא לקשישים ולומר להם: כרגע אין לנו הסכמה על חוק הגיוס לכן לא תקבלו כסף, והנכים – נגדי להם לא ניתן לכם את התוספות כי אין לנו הסכמה על חוק גיוס, בתי ספר, ניצולי שואה וזוגות צעירים, לא אוכל לבוא ולומר להם: אין לנו כסף, החוק לא עבר, כי אין לנו הסכמה על חוק הגיוס".

כחלון שיגר ביקורת לכיוונן של המפלגות החרדיות ואמר: "אני חושב שנעשתה כאן טעות גדולה מאוד שחיברו את חוק הגיוס לתקציב".

לדבריו, "אם תקציב 19 לא יעבור יש לזה השפעה ישירה על תקציב 18, כי הגדלנו כספים. פשוט, אנחנו תוקעים את המדינה, ואנחנו תוקעים בדיוק את האוכלוסיות שאני לא רוצה שיתקעו. ואף אחד לא תוקע לידי שבעו חודש או חודשים התקציב יעבור".

למרות זאת הבהיר כחלון: "אנחנו לא חושבים שצריך ללכת לבחירות מוקדמות, אין שום סיבה ואין שום טעם, הממשלה עובדת מצוין והיא צריכה לכלות את ימיה עד 2019 – נובמבר ומי שרוצה לגרור אותנו לבחירות מיותרות - זה פשוט פגיעה בציבור, פגיעה במשק, פגיעה ביציבות".

לסיום אמר: "אני מאוד מקווה שהחברים שלי בקואליציה יתעשתו, יבואו ויצביעו בעד התקציב – ידברו על חוק הגיוס, הוא חלק מההסכם הקואליציוני, נגיע להסכמות כפי שהגענו בעבר להסכמות, זה לא חדש, לפני שנתיים החוק הוצבע. עם רצון טוב אפשר להימנע מבחירות".

במקביל, יו״ר ש״ס השר דרעי אמר בישיבת הסיעה: ״לצערי, מאז הפגישה עם נתניהו ברביעי האחרון לא התכנסה הוועדה המיוחדת ולא הוגש שום נוסח מוסכם על חוק הגיוס. הנושא הוא מהותי עבורנו. ככה אי אפשר להתקדם״.

ובעוד שר האוצר כחלון מתעקש שלא לדחות את ההצבעה על התקציב, שר הביטחון אביגדור ליברמן מבהיר היום כי במידה וחוק הגיוס יעלה להצבעה במושב הנוכחי – הרי שהוא יחשב את דרכו.

בראשית דבריו בישיבת סיעת 'ישראל ביתנו' אמר ליברמן: "בסוגיית הגיוס אני רוצה להבהיר, שאנחנו לא נגד החרדים. אנחנו לא נגד אף אחד. אנחנו בעד. אנחנו בעד ביטחון לישראל, בעד צה"ל ובעד שוויון בזכויות ובחובות".

לדבריו, "אנחנו, בניגוד לאחרים, עומדים על כך שכולם, לא רק החרדים, אלא גם הערבים, חייבים לתרום למדינה, שבה הם חיים. אין שום סיבה שצעיר חרדי או ערבי לא יישא בחובות. אם לא במסגרת הצבאית אז במסגרת בית חולים או בית אבות. אין בזה שום פסול ואסור לוותר על כך".

ליברמן התייחס לחוק הגיוס ולמשבר שהוא גרר: "להעביר חוק כ"כ מורכב וטעון, שיש לו השלכות מרחיקות לכת, ביטחוניות וחברתיות, בשלוש קריאות, בתוך שבוע אחד, זאת לא חקיקה אלא גניבה בנוסח זבנג וגמרנו. במקום חוק נקבל פרודיה".



"לכן", חזר שר הביטחון על דבריו מפעמים עברו, "הפתרון היחידי הוא בדיוק מה שהצענו. ועדה מקצועית במסגרת משרד הביטחון, שתביא הצעה רצינית, לאחר שיקול דעת ובדיקות מעמיקות. הרי איך אפשר בכלל להעביר חוק כזה ולא לשאול מה דעתם של צה"ל ומערכת הביטחון. כולם מדברים על הנושא: יהדות התורה, ליכוד, כולנו, ישראל ביתנו, יש עתיד. רק פרט אחד שכחו: לשאול את צה"ל, מה הוא חושב ומה הוא צריך".

"עמדת ישראל ביתנו מאוד ברורה. אנחנו נתמוך אך ורק בחוק שיביא הצוות המקצועי של משרד הביטחון ולא בשום מניפולציה חוקתית של גורמים בעלי אינטרס", הוסיף.

כמו כחלון, גם ליברמן הבהיר היום כי "אנחנו לא מחפשים לפרק את הממשלה ולעזוב את הקואליציה. אנחנו לא ממהרים לשום מקום. קודם כל נתמקד במאמץ מבפנים לעצור את אותן יוזמות פסולות ולא מתקבלות על הדעת. נילחם מבפנים עד לרגע האחרון, אבל אם החוק יעבור בקריאה שניה ושלישית, בנוסח שמדברים עליו כרגע, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות. אני מקווה שהשכל הישר יהיה מורה דרך לכולם".
משבר הגיוס אביגדור ליברמן משה כחלון החרדים תקציב 2019

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד