י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הקבלנים לא התעניינו - והניסיון להקים שכונה לחילונים בבית שמש נכשל

בניסיון למשוך ציבור חילוני לעיר המצויה בשנים האחרונות בתהליכי התחרדות, פורסמו 16 מכרזי מחיר למשתכן ל-1,500 דירות - אך הקבלנים ניגשו למכרזים על חמישה מגרשים בלבד, שעליהם ייבנו 600 יחידות דיור • מרבית הנרשמים להגרלות בעיר הם חרדים

הסרת שלטי צניעות בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90
הסרת שלטי צניעות בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



פרסום נרחב על גבי שלטי פרסום ובכלי תקשורת בבית שמש הודיע על הקמתה של שכונה חדשה, נוה שמיר, מבלי להזכיר כי מדובר למעשה בשכונה בעיר בית שמש. המטרה היתה ברורה — למשוך ציבור חילוני לעיר, שעוברת בשנים האחרונות תהליכי התחרדות.

מאחורי הפרסום עומד ראש העירייה, משה אבוטבול, שגם פנה, בשיתוף עם משרד השיכון, אל הקבלנים. כעת מתברר כי מבחינה זו הצעד נחל כישלון גמור. מנתוני תוצאות המכרזים שפירסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשבועיים האחרונים עולה כי מתוך 16 מכרזים שפורסמו לשכונה החדשה במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, רק בחמישה מגרשים הניבו המכרזים תוצאות.

כך, במקום כ-1,500 דירות מוזלות שקיוו המדינה והעירייה לשווק באזור, המכרזים יספקו כ-600 יחידות דיור בלבד לזוכי ההגרלה. על פי ההערכות בעיר, הנרשמים להגרלות מחיר למשתכן בעיר הם רובם ככולם חרדים.

בשלושה מהמכרזים זכתה שותפות א. חבר של אבי מנדלר, שתקים בשכונה 160 יחידות דיור, לצד כ-280 יחידות דיור נוספות שיוקמו על ידי חברת אופק שלי ועוד כ-187 דירות נוספות שבהן זכתה חברת חורשת האקליפטוס. התחרות בין הקבלנים על הקרקע היתה דלה מאוד - כמעט בכל המכרזים הוגשה הצעה אחת בלבד.

מקור בענף הבנייה, המעורה בפרטי המכרזים, ציין כי "אין זה מפתיע שקבלנים לא ניגשו, בראש ובראשונה משום שהטופוגרפיה במקום בעייתית, ומעבר לעלויות הפיתוח הקבועות במכרז צפויות באזור עלויות נוספות, בעלות משמעותית. הואיל ומדובר במכרזי מחיר למשתכן, שולי הרווח נמוכים יחסית, ולכן עבור המגרשים המרוחקים לא היה תמריץ להתמודד".

בעירייה ציינו כי "במשך עשרות שנים כל הפרויקטים ששווקו בעיר נרכשו על ידי קהל חרדי, והמטרה המוצהרת היתה לשווק את שכונת נוה שמיר לקהל לא־חרדי, בעיקר לחילונים אבל גם לחרדים לאומיים ומסורתיים. ראש העיר פנה בנושא גם לקבלנים וגם לתושבי העיר, אבל ככל הנראה המהלך הזה לא נשא פרי".

בין השאר תוכנן לשכונה החדשה חיבור לכביש 10, ללא מעבר בשכונות החרדיות של בית שמש, באופן שהיה אמור לעודד את הקהל הלא־חרדי להתיישב באזור.

נכון להיום, שכונות הרמה של בית שמש הן ברובן חרדיות. בשכונת רמת בית שמש א' יש עדיין אוכלוסייה דתית־לאומית, אך רמת בית שמש ב' היא שכונה חרדית המזוהה עם הפגנות קיצוניות, בין היתר על רקע חוק הגיוס. רמת בית שמש ג' היא שכונה חרדית וגם רמת בית שמש ד' תוכננה מראש לחרדים. ראש העירייה, משה אבוטבול, תלה במידה רבה את תקוותו ברמת בית שמש ה' — הלוא היא נוה שמיר — אך הקבלנים לא נהרו בהמוניהם למכרזים ששווקו באזור בחודש האחרון.

היוזמה לעיצובה של נוה שמיר כשכונה לציבור שאינו חרדי גובתה גם על ידי משרד השיכון. במכתב שהפיץ בחודש שעבר משרד השיכון בשמו של ראש העיר לזוכים בהגרלות, נכתב כי העירייה מבקשת מהזוכים "לשקול בתבונה את צעדיכם העתידים בהקשר לזכייתכם במחיר למשתכן ברמה ד' ובנוה שמיר. הוחלט להקים שכונות גם למגזר הכללי מתוך מטרה לדאוג לכלל המגזרים ולייעד את רמה ד' למגזר החרדי ואת נוה שמיר למגזר הכללי, ובכללם בני העיר הוותיקה הצעירים שרוצים להקים בית בעירם".

במכתב נכתב עוד כי "בכל שכונה נתנו את ההדגשים הנדרשים לסוג האוכלוסיות שצפינו שיגיעו להתגורר בה. בנוה שמיר אנחנו מתכננים מרכזי פנאי כמו קאנטרי קלאב, קומות גבוהות, מספר מוסדות דת מצומצם, ומאפיינים נוספים הנפוצים בשכונות כלליות
במדינה. תנו את דעתכם לבקשתנו והתאימו את מקום מגוריכם לתכנון שבוצע בשכונה".

משרד השיכון סירב לחתום על המכתב, אך בלשכת היועץ המשפטי של המשרד נתנו אישור להפיץ את מכתבו של ראש העיר.

מקורות במשרד השיכון ציינו כי "לפי בדיקות שבוצעו במשרד מדובר במכרזים כלכליים, אך בשלב זה ישנו קושי לשווק שכונה חילונית בעיר שמרביתה חרדית. ואולם הקבלנים שניגשו למכרזים מאמינים בשכונה החדשה ומבחינת משרד השיכון זוהי הצלחה".
שכונה חילונית בית שמש שוק הדיור התחרדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד