כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הסודות שעשוי למסור למשטרה האיש שהיה צמוד לנתניהו - והמידע שעדיין לא נחשף

הטלפונים בנוגע לערוץ 10, העסקה עם ארנון מוזס ב-2009 ושינוי הכותרות בוואלה וב"מעריב": ניר חפץ, שהיה זרועו הארוכה של ראש הממשלה יוכל לשפוך אור על שמונה פרשות לפחות שבהן היה צמוד לנתניהו - ולחשוף אירועים שעדיין לא ידועים למשטרה

ראש הממשלה נתניהו ויועצו ניר חפץ ב-2009. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
ראש הממשלה נתניהו ויועצו ניר חפץ ב-2009. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



"המפגש שלי עם ניר חפץ היה מכעיס. הוא כל כל הרגיז אותי", סיפר אתמול ל–TheMarker איש עסקים ויזם שביקש להישאר בעילום שם. היזם מספר על אירוע שמעיד לכאורה על אופן הפעולה של חפץ — איש סודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שחתם שלשום על הסכם עד מדינה — ובעיקר על היקף התיקים או הפרשות שבהם אולי יכול חפץ לגלות מידע חדש.

היזם סיפר: "לפני כמה חודשים הגעתי לפגישה במשרד ממשלתי בנוגע להצעה להשקעה בתחום מחקר מסוים. לפתע התפרץ לחדר חפץ יחד עם שני עורכי דין אמריקאים שייצגו חברה פרטית. חפץ נכנס, תוך כדי שיחה בטלפון, ואמר לנו: 'אני מגיע מטעם לשכת ראש הממשלה. חשוב מאוד לנתניהו לקדם את זה'. ואז הוא פנה אלי ואמר: 'צא החוצה. זו פגישה פרטית'. כל כך כעסתי. הבנתי איך עובדת השיטה".

חפץ היה בשנים האחרונות יועץ תקשורת ללקוחות פרטיים — רובם כאלה שזקוקים להחלטות שלטוניות כדי לשרוד או להגדיל את רווחיהם. במקביל, ייעץ למשפחת נתניהו והיה בקשרים עמוקים עמה. סימני השאלה בעניין זה הם רק חלק מתמיהות שעלו בנוגע לאופן התנהלותו של חפץ בשנים האחרונות, ובעיקר בנוגע לאופן שבו ניצל את קשריו עם נתניהו.

אתמול חפץ החל לשטוח בפני חוקרי המשטרה עדות נרחבת בתחומים שונים שבהם פעל מול נתניהו ורעייתו במשך כמעט עשור. חפץ היה שם, ברחוב בלפור, וגם בקיסריה, במשך שעות רבות. הנה רשימה חלקית של תיקים (קיימים ואולי עתידיים) שבהם חפץ עשוי לגלות מידע חדש.

1. תיק 2000: משרתם של שני אדונים

חפץ הוא אחד הכוכבים המשמעותיים של תיק 2000 — התיק שלגביו המשטרה כבר הגישה המלצות להעמדה לדין של נתניהו ושל מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס. במהלך השיחות בין מוזס לנתניהו, שנחשפו בחדשות 2, עלה גם שמו של חפץ כמועמד פוטנציאלי להיות איש הקשר לתיאום בין דרישות נתניהו "להטות את הספינה", לבין יישום המהלך בכלי התקשורת בקבוצת ידיעות. מוזס נרתע. הוא היה חשדן כלפי חפץ.

חפץ מודע היטב ליחסים המתוחים בין מוזס לנתניהו לאורך השנים. הוא היה שם תקופה ארוכה מאוד. זה התחיל עוד בזמן שחפץ כיהן כעורך מוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות". באותה שנה פורסם ראיון מחמיא מאוד לנתניהו, שסייע לייצר את הקשר בין השניים. בראיון ההוא נתניהו נפל בלשונו. תיאור היסטורי שלו מילדותו גרם לגל של גיחוכים ובדיחות על חשבונו. נתניהו סיפר כי כשהיה צעיר ראה כי "חיילים בריטים התאמנו מעל גדר תיל, וזה מאוד הטריד אותי, כי הייתי קטן, אז שאלתי: 'אמא, איך אעמוד בזה כשאהיה חייל?" אלא שמהר מאוד התברר כי נתניהו נולד לאחר תום המנדט הבריטי.

שלושה שבועות לאחר מכן פירסמה מערכת "ידיעות אחרונות" הבהרה, שלפיה "נתניהו דיבר על 'חיילים שהתאמנו במתקנים בריטיים' — ולא אמר 'חיילים בריטים' או 'שוטרים בריטים'". אלא שיש מי שסבור עד היום כי תמלול הראיון המקורי היה מדויק, והיה זה העורך חפץ שבחר לפרסם את ההבהרה, מסיבות השמורות עמו.

באותן שנים, אף שעיתון "ישראל היום" יצא לדרך, התקיימה מערכת יחסים בין נתניהו למוזס. היחסים האלה הגיעו לשיא לקראת בחירות 2009. אז, לפי המלצות המשטרה, היו בין מוזס לנתניהו הבנות, שנחשפו ב–TheMarker: נתניהו יפעל כדי למנוע את יציאת מוסף סוף השבוע של "ישראל היום", ואילו "ידיעות אחרונות" ייענה לדרישותיו של נתניהו בתחום הסיקור החיובי. העסקה הזאת היתה שווה למוזס עשרות מיליוני שקלים.

מיד לאחר הבחירות, נתניהו עצמו קיים שיחה טלפונית עם מוזס, וביקש ממנו "לשחרר" את חפץ שיבוא לשמש כראש מערך ההסברה. חפץ אכן דילג בקלילות ממוזס לנתניהו, והחל לשמש בתפקיד דוברו של ראש הממשלה.

האם חפץ יידע לספר מה היתה מערכת היחסים בין מוזס לנתניהו באותן שנים? האם חפץ היה מודע לעסקה בעלת השלכות כלכליות בין השניים? ומה הוא יודע לספר על מערכת היחסים בין נתניהו למוזס ב–2014? ובעיקר, האם חפץ יספר על שיטת "ידיעות אחרונות" ומנגנון השליטה של נוני מוזס בציבוריות הישראלית בעשורים האחרונים?

2. תיק 1000: הכי קרוב לשרה נתניהו

חפץ עשוי לספק מידע חדש גם בתיק 1000. הוא עשוי לספק מידע גם על מתן השוחד וגם על התמורה — כלומר, מה קיבלה משפחת נתניהו מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר ומה היא נתנה בתמורה לכאורה.

כחלק מתפקידיו, חפץ היה קרוב מאוד לרעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו. לא פעם הוא נדרש לדאוג לצרכים פרטניים שונים שלה. לעתים, חפץ היה זה שפעל כדי לוודא כי נהג מיוחד יסיע בדחיפות את מעצב השיער של שרה נתניהו לאירוע מסוים. הוא היה בסביבה גם כשהתקבלו בבית משפחת נתניהו המשלוחים הקבועים של שמפניות וסיגרים, ששוויים הגיע, לפי המשטרה, לכמיליון שקל.

מנגד, חפץ גם עשוי לספק מידע בנוגע לתמורה. לפי חשדות המשטרה, נתניהו ניסה לסייע למילצ'ן ופאקר בתחומים שונים. אחד התחומים הוא שוק התקשורת. מילצ'ן היה ועדיין בעל מניות בערוץ עשר, ובהמשך ניסה להיכנס כשותף ברשת תוך מיזוג עם רשת. חפץ היה קרוב לאירועים, ויוכל לספר מה ראו עיניו. כפי שנחשף ב–TheMarker, חפץ עצמו ניסה בשלב מסוים להקים ערוץ טלוויזיה, ואחד מאנשי העסקים שעמו דן בנושא הוא מילצ'ן.

3. תיק 4000: לא רק אידיאלוגיה

התיק המרכזי שסביבו נעצר חפץ ונחקר הוא תיק 4000 — תיק בזק. בתיק זה, החשד הוא שחפץ שימש גורם מרכזי בהשפעה על הסיקור בוואלה לטובת משפחת נתניהו. בידי המשטרה חלופות סמסים ושיחות בין חפץ לבין מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, שבמסגרתם ניסה חפץ להשפיע על הסיקור בוואלה כהטבה למשפחת נתניהו. פעמים רבות חפץ היה זה שהעביר לוואלה את הידיעות האוהדות על משפחת נתניהו, כולל ידיעות הרכילות על שרה נתניהו.

בנוסף, חפץ עשוי לחשוף מה באמת עמד מאחורי הנכונות של בעלי בזק, שאול אלוביץ', להשפיע על הסיקור בוואלה לטובת משפחת נתניהו. לפי פרסומים שונים, בני הזוג נתניהו טוענים כי פעלו לשינוי הסיקור שלהם באתר מטעמים אידיאולוגיים. חפץ עשוי לחשוף תמונה אחרת, בהתאם לחשדות המשטרה — שלפיהם לא אידיאולוגיה היתה כאן, אלא עסקה שבה אלוביץ שיעבד את אתר וואלה לצורכי הזוג, ובתמורה קיבל הטבות בשווי של מיליארד שקל לפחות.

חפץ גם עשוי לגלות מה עמד מאחורי תשלום העתק ששילמה בזק לחשוד נוסף בפרשה שעמו קיים קשרים, יועץ התקשורת אלי קמיר. בזק שילמה לקמיר 40 אלף דולר בתוספת מע"מ בחודש. לאיזו צורך היה מיועד התשלום הזה?

4. תיק "ישראל היום": חלק פעיל בהשפעה על העיתון

היחסים בין ראש הממשלה לבין עיתון "ישראל היום" מעולם לא התבררו עד תומם. לאורך השנים עלו טענות שהעיתון שימש במשך שנים, ואולי עד ימים אלה ממש, תעמולת בחירות אישית לנתניהו עצמו. הסיקור האוהד לנתניהו, בכל סוגיה שעל סדר היום, לא הותיר מקום לספק כי העיתון משמש פלטפורמה להפצת מסריו של ראש הממשלה במימון של ידידו שלדון אדלסון.

במשך השנים נטען כי נתניהו עצמו משפיע לא רק על הקו המערכתי של העיתון, אלא גם לעתים מנסח ממש את כותרות העיתון. חשיפת מועדי השיחות בין נתניהו לבין עורך העיתון לשעבר, עמוס רגב, והבעלים אדלסון, חיזקה את החששות האלה. נתניהו, רגב ואדלסון היו נוהגים לדבר בשעות הלילה לקראת סגירת העיתון.

חפץ שהה ארוכות ליד נתניהו בכל אותן פעילויות. הוא גם נטל חלק פעיל בהשפעה על "ישראל היום" בניסוח הכותרות או בפרסום ידיעות מחמיאות לשרה נתניהו. חפץ יכול אולי להעיד כיצד היה העיתון במשך שנים כלי שרת בידיו של ראש הממשלה, באופן שלכאורה נוגד את חוק תעמולת הבחירות.

5. תיק התאגיד: בחש מאחורי הקלעים

התנהלות נתניהו בסוגיית התאגיד חידדה, לפחות כלפי חוץ, את ההבנה שנתניהו לא בוחל באמצעים כדי לשלוט על גופי התקשורת. נתניהו דחה שוב ושוב את סגירת רשות השידור והקמת התאגיד, בעלות של מאות מיליוני שקלים, רק כי האנשים שמונו לתפקידים שם לא היו לרוחו.

כלפי חוץ חפץ לא נטל חלק פעיל באירועי התאגיד, אבל מאחורי הקלעים הוא בחש גם בסוגיה זו. בתקופה שבה נעשה ניסיון להותיר את רשות השידור על כנה, חפץ היה בסוד העניין מול אנשי רשות השידור. הוא אולי יכול לדווח מה באמת היו המניעים של נתניהו "לשקם את רשות השידור".

בחדשות 2 דווח אתמול כי חפץ אמר למקורביו כי בסוגיית התאגיד, יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, הוא זה שהשפיע על עמדת נתניהו: "בתאגיד נתניהו רצה פשרה, ואז יאיר השתולל, וביבי שינה את עמדתו. אני מעריץ את ביבי אבל הוא נשבה בידי אשתו ובנו. הם מנהלים אותו בענייני המדינה".

6. תיק ערוץ 10: הודעות SMS ולחצים על הרגולטור

חפץ היה זרועו הארוכה של נתניהו בניסיונות ההשפעה על שורה של גופי תקשורת. הוא נהג לשלוח הודעות SMS ישירות למנהלים בכירים בארגוני תקשורת, שכללו דרישות ותביעות מטעם נתניהו. אחד מהם, שסבל במיוחד מנחת זרועו של נתניהו, היה ערוץ 10. רק באחרונה הודה נתניהו לראשונה כי אכן ניסה לסגור את הערוץ.

ב–2014–2015, כשערוץ 10 עמד בפני סכנה קיומית, חפץ היה זה שהתקשר שוב ושוב ליו"ר הרשות השנייה לשעבר, אוה מדזיבוז', ביקש עדכונים בנוגע למהלכים רגולטוריים — וניסה להנחית הוראות. בשלב מסוים, כשמדז'יבוז' הבינה כי מידע שהיא מעבירה לחפץ — כנציגו של נתניהו — עובר לגורמים אחרים בשוק, הוא נמנעה מלשוחח עמו.

בהמשך, כשמשבר ערוץ 10 החריף, חפץ היה מעורב במהלכים השונים שביצע נתניהו ונכח בחלק מהפגישות בנושא. חפץ יכול להעיד על המניעים האמיתיים של נתניהו בפרשת ערוץ עשר וניסיונות הפגיעה בו מטעמים אישיים באופן שעשוי להוות הפרת אמונים.

7. תיק "מעריב": בין ההון לשלטון

יותר מ–400 מיליון שקל, מכספי ציבור, הוציא נוחי דנקנר במסע שלו להשתלטות על העיתון "מעריב" — מסע שהסתיים בקריסה מהדהדת. מי שליווה את דנקנר לכל אורך הדרך בעיתון הוא חפץ, בתחילה כיועץ חיצוני שסייע לו לגייס עיתונאים, ובהמשך כעורך הראשי של העיתון.

סביב התנהלותו של חפץ ב"מעריב" פורסמו כבר עדויות רבות, שפירטו את האופן שבו הפך את העיתון לכלי שרת בידיו של דנקנר. אבל כיום חפץ יכול להאיר זוויות נוספות בפרשה — מה אירע מאחורי הקלעים בניסיון האגרסיבי של דנקנר לשלוט בדעת הקהל ובפוליטיקאים כדי למנוע פגיעה עסקית בו?

עדויות של עיתונאי "מעריב" גילו כי היתה מעורבות של חפץ גם בנוגע למשפחת נתניהו. חפץ היה זה שדאג להחביא ביקורת על נתניהו ולשלב ידיעות מחמיאות לו ולרעייתו. דנקנר, אין צורך להזכיר, היה זקוק מאוד לנתניהו באותם ימים. היו אלה ימי ההכרעה בנוגע לוועדת הריכוזיות (שמסקנותיה בסופו של דבר רוככו).

האם בין דנקנר לבין נתניהו היו הסכמים דומים לאלה של פרשת 2000? האם חפץ יוכל לספק מידע נוסף על יחסים אלה?

8. תיק הלקוחות הפרטיים: גישה ישירה לראש הממשלה

ובחזרה לאירוע שבו פתחנו. כמו במקרה של המשרד הממשלתי, כך במקרים נוספים, חפץ נהג להתפאר בקרב לקוחות פוטנציאליים שלו על קשריו ההדוקים עם ראש הממשלה ועל יכולותיו להניע תהליכים מול משרדי ממשלה נוספים, למשל משרד התרבות. האם היתה זו רק התרברבות והבטחות שווא, או שמא בחלק מהמקרים חפץ הצליח להשפיע על מקבלי ההחלטות?

גידי וייץ חשף באחרונה ב"הארץ" כי חפץ עשה שימוש בקשריו עם נתניהו בנוגע לסיקור של לקוחותיו. באחת משיחותיו של חפץ עם איש תקשורת, הניח בפניו הצעה: "אעזור לך אצל ראש הממשלה, אם תדאג לסיקור חיובי של לקוחותי".

חפץ נהג לטעון שוב ושוב כי הוא חתום על הסכם ניגוד עניינים, וכי אינו עוסק מול ראש הממשלה בנושאים שנוגעים ללקוחותיו. השאלה היא אם חפץ אכן הצליח להשפיע באופן ישיר או עקיף על החלטות שונות בשל קשריו עם ראש הממשלה. האם הוא או לקוחותיו הרוויחו מהגישה הישירה לראש הממשלה ורעייתו?
ניר חפץ עד מדינה בנימין נתניהו ארנון מוזס יועץ תקשורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד