י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

יאיר נתניהו יגיש ברדיו, שולה זקן תפעיל אתר אינטרנט: הבחישות של ניר חפץ

ניר חפץ פעל לקידומה של תוכנית רדיו אישית ליאיר נתניהו בתחנת רדיו ירושלים, שהיתה בבעלות איש העסקים המורשע ג'קי בן זקן • בנוסף קידם עם בן זקן הקמת אתר אינטרנט ירושלמי - בשיתוף שולה זקן, ששימשה עדת מדינה נגד ראש הממשלה לשעבר אולמרט

יאיר נתניהו. צילום: פלאש 90
יאיר נתניהו. צילום: פלאש 90 צילום: פלאש 90



העדויות שדולפות מחדר החקירות של עד המדינה ניר חפץ אינן מציגות את משפחת נתניהו באור מחמיא. חפץ מצוטט כמי שמספר על מקרים שבהם בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, השפיע על אביו בסוגיות ביטחוניות ולחץ עליו לפעול לסגירת תאגיד השידור הציבורי.

"ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשראת בנו יאיר והשפעתו, גילה חוסר אחריות לאומית וקיבל החלטות שפגעו באינטרסים הלאומיים ובביטחון המדינה. אני מעריץ את ביבי, אבל הוא נשבה בידי אשתו ובנו. הם מנהלים אותו גם בענייני המדינה. בתאגיד הוא רצה פשרה, ואז יאיר השתולל וביבי שינה את עמדתו. יאיר גרם נזקים לאביו ולמדינה. זו הסיבה שעזבתי (באוקטובר 2017)" - כך צוטט חפץ בחדשות 2.

אלא שעד לאחרונה פעל חפץ בשיתוף פעולה הדוק עם יאיר נתניהו בתכתובות ווטסאפ קבועות. זאת ועוד, ל-TheMarker נודע כי חפץ פעל לקידומו האישי של יאיר נתניהו בזירת התקשורת. חפץ פעל מול רדיו ירושלים כדי שתועלה תוכנית שבועית אישית, בהגשתו של יאיר נתניהו. התוכנית היתה אמורה לעסוק בנושאים הקרובים ללבו של יאיר - תרבות, היסטוריה ומוזיקה. ברדיו ירושלים הביעו הסכמה לכך ואישרו את התוכנית החדשה, אך ברגע האחרון יאיר נתניהו עצמו חזר בו וביטל את התוכנית.

תחום התקשורת לא זר ליאיר נתניהו. את שירותו הצבאי הוא עשה ביחידת דובר צה"ל. יועציו של ראש הממשלה בתחום הדיגיטל הם ידידים קרובים של יאיר והוא שותף - כך עולה מעדויות שונות - בתהליכי קבלת ההחלטות של אביו, בוודאי בנושאי תקשורת.

"היה רעיון כזה", השיב ל-TheMarker מנכ"ל רדיו ירושלים, גדי קסטיאל. "זה לא היה בגלל ניר חפץ, אלא בגלל שיאיר נתניהו הוא ירושלמי מוכר. השם שלו היה בין הטאלנטים המועמדים לתוכנית. רוב הטאלנטים שלי הם כאלה שיש להם קשר לירושלים. זה יכול לעשות בוסט לרדיו. אני לא יודע למה זה לא יצא בסוף, מכיוון שלא דיברתי ישירות עם יאיר".

עד לאחרונה, בעלי רדיו ירושלים היה ג'קי בן זקן, שהורשע לפני כשנה בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, השפעה בתרמית על שערי ניירות ערך וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות - והחל לרצות בדצמבר 2016 עונש מאסר של 26 חודשים בכלא חרמון.

בן זקן השלים את ההשתלטות על הרדיו ב-2010. לאחר הרשעתו הוא נאלץ להעביר את מניותיו בתחנה לגורם אחר. ברשות השנייה היו חילוקי דעות סביב אישור המכירה של התחנה ונדרשה בדיקה בנוגע לקשרים המוקדמים בין בן זקן לבין הרוכש, מוריס בניסטי. בסופו של דבר העסקה אושרה.

חפץ הציע לזקן להשקיע באתר שלו

המיזם של חפץ בנוגע לתוכנית הרדיו של יאיר נתניהו אמנם לא יצא לדרך, אבל מיזם אחר של חפץ ובן זקן דווקא כן אמור היה לצאת לדרך בחודשים האחרונים. חפץ נערך להקמת אתר אינטרנט מקומי בירושלים שישקף עמדות ימניות, בשיתוף עם בן זקן. חפץ אף נסע לכלא חרמון כדי להיפגש עם בן זקן ולדון עמו בפרטי העסקה.

בשבועות האחרונים גייס חפץ כעשרה עובדים לאתר האינטרנט שלו. הוא גייס כתבים, ועל פניו האתר לא היה אמור להיות מיועד לעסוק בתחום המוניציפלי בלבד, אלא בתחומים נרחבים נוספים.

חפץ לא רצה להסתפק בבן זקן וחיפש משקיעים נוספים. זהותו של אחד מהם אירונית במיוחד. בחודשים האחרונים נפגש חפץ עם שולה זקן, האישה שהיתה הכי קרובה לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהפכה לאחר מכן לעדת מדינה נגדו. חפץ, כיום עד מדינה בעצמו נגד ראש הממשלה נתניהו, הציע לזקן להצטרף כשותפה לאתר וככל הנראה, כירושלמית ותיקה, להיות גם בקדמת הבמה. בסופו של דבר זקן סירבה להצעה. זקן סירבה להגיב לדברים.

מחובר למוקדי הכוח הפוליטיים מגיל צעיר

חפץ דילג במהלך חייו כמה פעמים מתפקידי ייעוץ ויחסי ציבור לתפקידים עיתונאיים. בעבר שימש בתפקידי עריכה בכירים ברשתות המקומונים בקבוצת ידיעות אחרונות.

ב-2001, בעת שהיה בגיל 36 בלבד, כבר היה מחובר למוקדי הכוח הפוליטיים. ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ניסה למנותו באותה שנה למנכ"ל רשות השידור. לפי פרסום ב"הארץ", מי שהכיר בין השניים הוא מזכיר הממשלה דאז, גדעון סער, שהיה בקשר עם חפץ עוד מתקופת לימודיהם באוניברסיטה. הקשר בין סער לחפץ נמשך במהלך השנים. המינוי ברשות השידור סוכל לאחר שחפץ לא עמד בתנאי הכשירות לתפקיד, ובמקום זאת הוא התקדם בתפקידים בכירים בקבוצת "ידיעות".

ב-2009 מונה חפץ לראש מערך ההסברה בלשכת ראש הממשלה נתניהו. בהמשך הוא נהפך להיות יועץ קרוב של איש העסקים נוחי דנקנר. חפץ ליווה את דנקנר במהלך לרכישת "מעריב" ולאחר מכן הפך להיות עורכו של העיתון. בתקופה זו נשמעו עדויות קשות על התנהלותו של חפץ בעיתון, ועל הטיית הסיקור לטובת האינטרסים של דנקנר ושל משפחת נתניהו. לאחר קריסת "מעריב" הפך חפץ ליועץ אישי של משפחת נתניהו, ופתח משרד ייעוץ תקשורת.

על התנהלותו של חפץ אפשר ללמוד מכמה תכתובות פנימיות בתקופה שבה היה עורך עיתון "מעריב". כך למשל, במענה לבקשה לתגובה ששוגרה לחפץ באוקטובר 2011 על ידי כתבת "העין השביעית", השיב חפץ לבכירים בעיתון: "צריך לנסח מכתב של הכחשה גורפת ואיום בתביעת ענק מבלי להיכנס לתשובות פרטניות".

חפץ גם ניסה להשתמש במערכת הקשרים שלו כדי להגדיל את הכנסות העיתון - גם על חשבון "ידיעות אחרונות" - ופנה בנושא ישירות למושאי סיקור, כמו מנכ"ל בנק הפועלים. "אהלן דני", כתב חפץ ליו"ר מעריב דני יעקובי בתחילת 2012 באי־מייל. "דוברת בנק הפועלים, שהיתה אצלי, סיפרה לי שיש משאבים רבים בשיתוף הפעולה המערכתי־מסחרי המשולב שעושה הבנק עם 'ידיעות אחרונות'. פניתי לציון קינן והוא אישר לעשות אותו הדבר אתנו. כעת הכדור במגרש של מושיק תאומים, שמנהל זאת מטעם הבנק".

לאחר תקופת "מעריב" הפך חפץ להיות יועץ תקשורת עצמאי למשפחת נתניהו וללקוחות פרטיים. באוקטובר הודיע על סיום תפקידו כדובר משפחת נתניהו, וחזר במהירות לזרועות התקשורת. בעת פרישתו הוא זכה לראיון מיוחד ב"אולפן שישי". בהמשך מונה לחבר פאנל קבוע בתוכנית הבוקר של קשת, בהגשת ניב רסקין.

שילובו של חפץ כחבר פאנל בתוכנית זו ספג ביקורת חריפה, בשל העובדה שניתנה במה לאיש שהיה עד לפני זמן קצר דובר ראש הממשלה - ושיגר בשמו לתקשורת תגובות משמיצות - להציג את עמדתו כפרשן עצמאי ובלתי תלוי. מי שיזם את שילובו כחבר פאנל הוא רסקין עצמו, שסבר כי יש ערך להציג את עמדתו של האיש שהיה כה קרוב למשפחת נתניהו.

חפץ הופיע תשע פעמים בתוכנית הבוקר של קשת כחבר פאנל. ואולם בהמשך הוא הודיע למערכת התוכנית כי הוא שב לייעץ לנתניהו והשתתפותו בוטלה.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "שרה ויאיר נתניהו מעולם לא היו מעורבים, במישרין או בעקיפין, בכל החלטה לאומית, ביטחונית או מדינית של ראש הממשלה נתניהו. ניר חפץ כבר שנים אינו חשוף לשום מידע מודיעיני או ביטחוני וממילא טענתו כאילו ראש הממשלה קיבל החלטה המנוגדת לעמדת גוף ביטחוני — מופרכת ומשוללת כל יסוד".

מטעמו של יאיר נתניהו נמסר: "נהפוך הוא. ניר חפץ הוא זה שפנה ליאיר נתניהו וניסה לשכנע אותו לעשות תוכנית, אך יאיר סרב בכל תוקף".

מטעם קשת ורסקין לא נמסרה תגובה. עורך דינו של חפץ, אילן סופר, לא מסר תגובה לדברים.
ניר חפץ יאיר נתניהו שולה זקן עד מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד