י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בעלי הדירות שלא משכירים לנשים - רק כי הן גרושות

אתי ומיכל רצו לשכור דירה, כל אחת בעיר אחרת. שתיהן קיבלו את אותה התשובה: "לא יכולים להשכיר לך את הדירה מסיבה אחת - את גרושה" האזינו להקלטה

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90





כשאתי גרין, גרושה ואמא לילדה בת שנתיים, חיפשה דירה להשכרה היא מצאה אחת שהתאימה בדיוק לצרכיה בגודל, במחיר ובקרבה למעון של בתה. היא התקשרה לבעל הדירה, סיפרה לו שהיא גרושה וביקשה לבוא לראות את הדירה, לאחר שאמרה לו שתרצה לשכור, בעל הבית חזר בו וביקש כמה ימים לחשוב. לאחר כמה שעות הוא התקשר ואמר שהוא לא רוצה להשכיר לה את הדירה כי היא גרושה.

"הם התקשרו להגיד לי שהם לא יכולים להשכיר לי את הדירה" מספרת אתי, "שאלתי למה וענו לי שכיוון שאני גרושה והתקנון בבניין לא מאפשר השכרת דירות לגרושות, ממש כך. לא האמנתי שזה באמת קורה ולמחרת התקשרתי שוב כדי לבדוק שזו אכן התשובה האמתית והנה ההקלטה לפניכם:


האזינו לשיחה

"אני אגיד לך, זה מאוד לא נעים כל הסיפור הזה. התקשרתי במפורש לוועד בית ושאלתי על התקנון בבניין, היא אמרה לי שבהתחלה היה גרוש אחד שגרם לכל מני בעיות והוחלט בוועד לא לקבל בכלל גרושות. לפני כמה שבועות כן השכירו לגרושה עם כמה ילדים וכל השכנים התעצבנו וכעסו על בעלי הדירה. היא אמרה שאם אני רוצה להתעסק עם כל השכנים ולריב איתם, אני יכול להשכיר" כך אומר בעל הדירה.

"שאלתי אותו מה היה קורה אם הייתי אלמנה? האם אסור להשכיר גם לאלמנות? הבטחתי לו שאני אספר לכולם שאני אכן אלמנה ולא גרושה כדי שלא ליצור לו בעיות, הסכמתי לבקש את הסכמת האדמו"ר שיאשר שאני יכולה להיכנס לדירה, אבל הוא לא הסכים. מכיוון שהדירה עונה בדיוק על צרכי, הסכמתי לדבר עם האחראית על וועד הבית ואחרי תחנונים רבים היא אישרה לי לשכור את הדירה. עכשיו אני צריכה להחליט אם מתאים לי לגור במקום בו אני לא רצויה למרות כל היתרונות" מספרת אתי.

גם מיכל שפר, גרושה ואמא לשניים, רצתה לשכור דירה, אבל לאחר שבעלת הדירה שמעה מהמתווכת כי היא גרושה, היא סירבה אפילו להראות לה את הדירה: "הדירה התאימה לי מאוד, אבל ברגע שבעלת הדירה שמעה שאני גרושה היא סירבה אפילו להכניס אותי כדי לראות אותה. הראיתי לה שיש לי יכולת לשלם, הסכמתי להביא ערבים שיתמכו בכך ולתת 12 צ'קים מראש, ביקשתי מרב מוכר שישוחח עמה והיא אפילו לא הסכימה לענות לטלפון שלו"

"זו הייתה עוגמת נפש גדולה" מספרת מיכל, "נפגעתי מאוד. האם אני אשמה בכך שהתגרשתי? אני
באמת ובתמים לא רציתי את זה. החלטתי שאני לא מתאמצת ובמקום שלא רוצים אותי אני לא אתעקש להיות וברוך ה' מצאתי דירה אחרת"

פייני סוקניק, מייסדת ומנהלת ארגון "באשר תלכי" שתומך בגרושות חרדיות מספרת כי אליה הגיעו מעל 20 מקרים בהם בעלי דירות סירבו להשכיר לגרושות: "יש שתי סיבות שאני רואה בשלהן אנשים לא רוצים להשכיר דירות לגרושות. הסיבה הראשונה זו פחד. הסטיגמה של אישה גרושה הולכת אחריה עוד לפני שבודקים מי האישה, אנשים מפחדים מדגם שונה של משפחה, מהסיבות בשלהן היא התגרשה ובשל כך הם לא רוצים להיכנס לסיפור שמסובך מבחינתם. גם הפחד מהשכנים משחק תפקיד - 'מה יגידו השכנים'. זה פחד שבעיניי נובע מחוסר ידע."

"סיבה שניה שהיא אולי קצת יותר לגיטימית, אבל לגמרי אפשר לבדוק ולשלול, היא החשש הכלכלי, חשש שהאישה הגרושה לא תוכל לעמוד בתשלומים. את החשש הזה אפשר לפתור בקלות על ידי החתמת ערבים, בדיקת מצבה הכלכלי ועוד."

"הסיבה הראשונה לא מקובלת, היא נוגדת את כל גישת היהדות שמכבדת את האדם ולא שופטת אותו בלי להכיר אותו והסיבה השניה ניתנת לבדיקה. לרבנים, אנשי ציבור ועיתונאים יש מקום לצאת ולומר שהתופעה הזו לא מקובלת" מסיימת סוקניק.
גרושות בעלי דירות פייני סוקניק באשר תלכי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד