י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

הסקרים האחרונים מחמיאים ומראים מגמה ברורה

לאחר הבחירות הבאות, התקשורת תקים ועדת חקירה בכירה לחקור, ״היכן נכשלנו״? כיצד שוב שיחקנו לידי נתניהו וגרמנו לו לנצח!! במו ידינו

אילוסטרציה. צילום: פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: פלאש 90



אימת הבחירות בשער. הסימן: סקרים חליפות לבקרים! לא יעזור שבכל מערכות הבחירות האחרונות הסקרים טעו ובגדול! יום הבחירות האחרון, שבמוצאיו ניצח בנימין נתניהו בניגוד לכל סקר מקדים, נקרא ״יום הדין של הסוקרים״, ועדיין, הסקרים מציפים אותנו.

המנוח שמעון פרס זכה להקרא ״ראש ממשלת הסקרים״, תואר מכובד, ללא תועלת בצידו. סקרי דעת קהל שנעשים במקצועיות ובאמונה, יכולים לגלות כוונות והלכי רוח בקרב הרוב הדומם. הסקרים לא מסוגלים לפלח מפלגות קטנות, עדתיות, אמוניות. כמו״כ לא ניתן לצפות מראש תנודות בגין אירועים חריגים. הרצח בכביש הבקעה ערב הבחירות הראשונות של נתניה מול פרס. אירוע שגזר את גורלו של פרס והביא את נתניהו לשלטון על שבריר אחוז. היציאה של נתניהו: ״הערבים מציפים את הקלפיות באוטובוסים הממומנים ע״י ארגוני שמאל״, אמירה ששימרה את נתניהו בשלטון בניגוד לכל הסקרים המקדימים.

עיתונאי בכיר סח לי השבוע: לאחר הבחירות הבאות, התקשורת תקים ועדת חקירה בכירה לחקור, ״היכן נכשלנו״? כיצד שוב שיחקנו לידי נתניהו וגרמנו לו לנצח!! במו ידינו, עטנו, גרוננו, אנו יוצרים לו ועבורו ״תחושת נרדף״ שמלכדת לו את המחנה, מחזירה לו בנים אובדים! שואבת לו מנדטים משותפיו הטבעיים.

הסקרים משקפים מגמות ולעיתים יוצרים בעצמם ״מצב״ ומשנים מגמה. לפעמים הם גורמים הרגשת יאוש וחידלון, המערכה אבודה, חבל להתאמץ. וכנגד, יכולים לאמץ לבבות נשברים ולאמץ ידיים כושלות. ישנם שרוצים להעניש את מפלגת הבית, אך לא לחסלה לחלוטין. סקר הינו חרב פיפיות, הוא יכול לאמץ ולתת תקווה, עוד פוש אחד וניצחנו. מאידך, להראות שהמגמה הפוכה ולזרוע יאוש.

נתניהו שואב המון ביטחון מהסקרים האחרונים. הוא טוען שהעם איתו! זה יכול להתהפך ביום. עדות מפתיעה, עוד עד מדינה!! הסקרים האחרונים מחמיאים ומראים מגמה ברורה, נתניהו כבר היה בסצנריו הזה, לא תמיד הוא ימצא עצמו בצד המנצח. לא תמיד המעז מנצח. בפרט כשאתה הוא זה המחזיק כיום בהגה, רק לך יש מה להפסיד.

יאיר לפיד ויש עתיד, שומרים על מקום טוב באמצע. אלטרנטיבה, מספר 2, אך לא במצב של הובלה ונטילת הבכורה. מיקום מסוכן. בהחלט יכול להעביר מצביעים מיואשים שרצו אלטרנטיבה, בהעדר סיכוי לשינוי, יעדיפו ויתנו את קולם למפלגות נישה, ״מרץ״ משמאל, ״כולנו״ במרכז, איווט ליברמן מימין! מאידך, הסקרים שהראו שההבדל מהליכוד הינו מנדטים בודדים! יכלו להחזיר את התנופה והאמונה. לומר ״סקרים שווא ידברו״ על משקל ״שקרים שווא ידברו״! לא נכון בעליל, אך קרוב למציאות.



כותב השורותצילום: כותב השורות
כותב השורות


חלק מהסוקרים, סוקרים עפ״י נטיות ליבם ורצון המזמין. תורת עריכת הסקרים אינה ״מדע מדויק״. צריך לפלח קהל, לקבוע אקסיומות ומוסכמות, כגון גודל הציבור החרדי, כמות הקהל הערבי, שהינם מוסכמות ומחושבים כנתון פתיחה. הצבעה של קהלים מסוימים עפ״י פילוח גיל, משקעי עבר, הצבעה מסורתית נעולה. מכאן ניתנת החירות למומחיותו של הסוקר. סקרים שווים, הינם היוצא מהכלל שאינו מעיד על הכלל. ללמדך, שלמזמין הסקר ועורך הסקר יש השפעה על תוצאות ומסקנות הסקר.

חלק מהאסטרטגיה של מנהלי מטות הבחירות, לנווט את תוצאות הסקרים לפי צרכיהם. עידוד הפעילים! הפחדת הפעילים! ייאוש הצד שכנגד או ליטוע בו שאננות. הכל עפ״י טובת המטרה הסופית. סוקרים בודדים נחשבים מספיק אמינים בכדי לייחס להם מקצועיות נטו. ישנם, אך מעט.
בנימין נתניהו מושפע ומכור נואשות לסקרים. הוא עובד עם סוקר צמוד, על בסיס יומיומי. הוא גם יודע לעשות בסוקרים ובסקרים שימוש ציני, לשעבדם לרצונותיו.

הפרסום הרצוף של סקרים, טובים או טובים יותר, משמש עכשיו את נתניהו. העיתונאים שרוצים להפחיד וחוששים מניצחון הימין, יוצרים לנתניהו ולימין תחושת נרדפות, בעבר זה הביא את הניצחון. ועדת החקירה של התקשורת, על עצמה, באם תוקם! תדון, מה הגבול שמותר לנו כמדווחים, לגרום לארועים לקרות. כיצד שוב קרה, שאנו העיתונאים במו ידינו, נתנו את הניצחון למחנה שכנגד. מגבלות הכוח ע״י השליליות והנרדפות שהוא יוצר, ועודף הסיקור השלילי, הינם בומרנג היכול לטפוח על פניהם, שוב.

בנימין נתניהו הוכיח שוב ושוב שהוא אלוף ניצול ההזדמנויות. הוא עושה בתקשורת האלקטרונית שימוש מושכל על אפה וחמתה. הם מגלים זאת בדיעבד. שוב ושוב הם מגלים להפתעתם ״שהשתמשו״ בהם, שלא מרצונם בניגוד לכוונתם. זה קורה מאוחר מדי, מבחינתם. וזה מזכיר בדיחה עצובה שראוי לכל כתבלב זב חוטם לשנן.

עולה חדש מתייעץ עם כבוד הרב, איזה תאריך לידה לרשום! מוקדם יותר ולהרוויח קיצבת זיקנה מוקדמת! או מאוחר יותר ולצבור יותר אחוזי זכות! עונה לו הרב: ולרשום את האמת, לא אופציה? ישננו זאת במטותה, התקשורתנים! אמת בפרסום כבר אמרנו!
בנימין נתניהו תקשורת סקרים בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד