י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

זה מול זה: ההצעה החרדית מול המתווה שהונח בפני האדמו"רים

המועצת החסידית צפויה להחליט ביממה הקרובה, האם להתיר לנציגיה לקבל את מסמך התיקונים של השרה שקד לחוק הגיוס. 'בחדרי' עם מפת ההבדלים שהונחה בפני האדמו"רים, בין ההצעה המקורית של המפלגות החרדיות לבין הצעת הפשרה • מסמך

צילום אילוסטרציה: שוקי לרר
צילום אילוסטרציה: שוקי לרר



מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' צפויה להחליט ביממה הקרובה, האם על חברי הכנסת של אגודת ישראל לקבל את מסמך התיקונים הפשרניים של שרת המשפטים איילת שקד, המבקש להחמיר עם המפלגות החרדיות במספר פרמטרים דרמטיים.

על פי המתווה, הצעת חוק הגיוס שהניחו המפלגות החרדיות ושרשומה על שמו של ח"כ יואב בן צור, תעלה מחר (שני) להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, וביום רביעי היא תעלה במליאת הכנסת בקריאה טרומית בלבד. לקראת ההצבעה בקריאה שניה ושלישית – התיקונים שגיבשה שקד ושמובאים כאן – ישולבו בחוק.

'בחדרי חרדים' עם מפת ההבדלים שהונחה בפני האדמו"רים - בין ההצעה המקורית של המפלגות החרדיות לבין הצעת הפשרה של השרה שקד.

הצעת החרדים מול הצעת הפשרה של שקד זה מול זה

הצעת החרדים: יקודמו שני חוקים במקביל, חוק יסוד – לימוד תורה וחוק שירות בטחון שמותאם לפי חוק יסוד – לימוד תורה.

הצעת הפשרה: חוק יסוד – לימוד תורה – לא יקודם, וחוק שירות ביטחון יקודם ללא ההקלות שמוצעים לבני הישיבות – אם היה מוצע חוק יסוד – לימוד תורה.

הצעת החרדים: הגדרת סעיפי החוק יתייחסו לחוק כנוסח הזה - "הוראות פרק זה לגבי מעמדם של לומדי תורה נקבעות לאור החשיבות והמשמעות שנקבעו לגבי לימוד התורה בחוק-יסוד: לימוד תורה".

הצעת הפשרה: הגדרת סעיפי החוק יתייחסו לחוק כנוסח הזה - "הוראות פרק זה יחולו נוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה".

הצעת החרדים: עד תאריך יוני 2022, בני הישיבות יקבלו דיחוי, באם הם יעמדו ביעדים שנקבעו, תוקף החוק יוארך בעוד חמש שנים.

הצעת הפשרה: עד תאריך יוני 2022, בני הישיבות יקבלו דיחוי, באם הם יעמדו ביעדים שנקבעו, תוקף החוק יוארך בעוד חמש שנים. באם הם לא יעמדו ביעדים עד יוני 2022, מוצע לכתוב במפורש שתוך שנה החוק בטל.

הצעת החרדים: מחודש סיון בשנת 2022, ייבדקו בכל שנה אם עמדו ביעדים, ובאם לא עמדו ביעדים, הממשלה תדון מה לעשות בנידון ואת החלטתה היא תעביר לוועדת חוץ ובטחון, אם ועדת חוץ וביטחון תאשר את החלטת הממשלה, שר הביטחון יחזור וייתן דיחוי על פי סמכותו, ובאם ועדת חוץ וביטחון לא תאשר את החלטת הממשלה, היא תעבור לדיון בכנסת. בשלב הזה - אם הכנסת לא תאשר את החלטת הממשלה - החוק יישאר בתוקף עד שהכנסת תחוקק חוק חדש.

הצעת הפשרה: מחודש מסיון בשנת 2022, ייבדקו בכל שנה אם עמדו ביעדים, ובאם לא עמדו ביעדים, תבחן הממשלה את הדברים ותנקוט בפעולות קונקרטיות שתכליתן עמידה ביעד הגיוס, הכוללת אבני דרך ומתווה עולה של השלכות כלכליות שליליות בגין אי עמידה ביעדים, אל מול תמריצים חיוביים בגין עמידה ביעדים.

הצעת החרדים: הממשלה תפעל בתקופת ההסתגלות – עד חודש יוני 2022 – להגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים בפועל לשירות סדיר ולשירות לאומי – אזרחי מקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים, בשים לב להוראת חוק יסוד – לימוד תורה.

הצעת הפשרה: הממשלה תפעל בתקופת ההסתגלות – עד חודש יוני 2022 – להגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים בפועל לשירות סדיר ולשירות לאומי – אזרחי מקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות החינוך החרדיים.

הצעת החרדים: לשם הגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים, תחליט הממשלה בשים לב להוראות חוק יסוד לימוד תורה, בין השאר על יעדים שנתיים של גיוס לשירות בתקופת ההסתגלות – יוני 2022.

הצעת הפשרה: לשם הגדלה הדרגתית של מספר המתגייסים, תחליט הממשלה, בין השאר, על יעדים שנתיים של גיוס לשירות, בתקופת ההסתגלות – יוני 2022.

הצעת החרדים: יעדי הגיוס יעלו מידי שנת גיוס.

הצעת הפשרה: יעדי הגיוס יעלו מידי שנה ובלבד שהיעד השנתי הכולל לשנת הגיוס שתחילתה בחודש יולי 2013 לא יפחת מ – 3,300 מתגייסים לשירות, בנוסף, קיימת דרישה לנקוב במספר המתגייסים שיהיו כבר בשנת 2018, מספר שיעלה מ-3,300 מתגייסים, מה שכיום בשנת 2018, לא קיים במציאות.

עוד בהצעת הפשרה: הוספת סעיף המורה למשרד הביטחון לגבש תמריצים חיוביים לעידוד הגיוס, ולהביאם לאישור הממשלה; והוספת סעיף המורה למשרד הכלכלה לגבש תמריצים חיוביים לעידוד השילוב בתעסוקה, ולהביאם לאישור הממשלה.
החרדים ההצעה משבר הגיוס מועצת האדמורים איילת שקד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד