כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

למרות אישור הפשרה - 'ישראל ביתנו' מתבצרת: "לא עושים פשרות"

מי שהלך לישון עם המחשבה כי הוראת מועצת גדוה"ת סתמה את הגולל על המשבר הקואליציוני, מתעורר הבוקר ומבין שאנחנו עדיין עמוק בתוך המשבר; ההתנגדות נמשכת: "לא עושים פשרות על חשבון ביטחון ישראל על פי צרכיו של רב כזה או אחר"

ליברמן. צילום: Ariel Hermoni/Ministry of Defense
ליברמן. צילום: Ariel Hermoni/Ministry of Defense



בוקר לאחר שמועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', אישרה לח"כים את מתווה הפשרה, לפיו, חוק הגיוס יאושר היום בוועדת השרים, וביום רביעי יאושר במליאה בקריאה טרומית, ולאחר העברת התקציב הוא יעלה באישור הממשלה לקריאה שניה ושלישית – עם ישראל נושא את עיניו לשותפות הקואליציוניות, כדי לנסות להבין לאן נושבת הרוח והאם כל מרכיבות הקואליציה הניחו את נשקן בצד.

כפי שנכתב אמש ב'בחדרי חרדים', המבחן הגדול כעת הוא שר הביטחון אביגדור ליברמן, והשאלה שתחרוץ את גורל הקואליציה הנוכחית היא: האם סיעת 'ישראל ביתנו' תגיש ערר על הצעת חוק הגיוס שצפויה לעלות היום להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואיך היא תצביע ביום רביעי בהצבעה בקריאה טרומית.

ואכן, 'ישראל ביתנו' לא השאירה אותנו במתח זמן רב ושחררה עם שחר תגובה נחרצת: "נתנגד לחוק הגיוס. לא עושים פשרות על חשבון ביטחון ישראל על פי צרכיו של רב כזה או אחר".

יו"ר סיעת 'ישראל ביתנו' ח"כ רוברט אילטוב הצהיר הבוקר ב'ערוץ 13', כי "אם חוק הגיוס יעבור היום בועדת השרים, הרי שסיעתו מתכוונת להגיש ערר "אם 'ישראל ביתנו' תצביע נגד - הרי שסיעתה לא תתמוך בחוק הגיוס".

ח"כ עודד פורר אף הוא מ'ישראל ביתנו' הבהיר הבוקר בראיון לרשת ב' כי למרות ההסכמה של מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל על מתווה פשרה בסוגיית חוק הגיוס, עדיין סיעתו מתכוונת שלא לתמוך בחוק. "יש להם רוב בלעדינו. הם יכולים לנסות להעביר את זה בלעדינו. לא יודע איך הם מתכננים להעביר חוק גיוס בסוף, על קולות של חברי הכנסת הערבים אולי. אם החוק הזה יעבור בקריאה שלישית נמשיך להילחם בו. אנחנו לא עובדים עם כיפופי ידיים בסוגיות ביטחון", אמר.

קודם לכן הבוקר, אמרה שרת התרבות והספורט מירי רגב ברשת ב' כי כעת "הבעיה אינה משפטית. הבעיה היא בעיית ליברמן. הכדור נמצא אצלו. הוא צריך להודיע שהצעת הפשרה מקובלת עליו עד הבאתה לקריאה טרומית אחה"צ. אם לא ייתן את ההודעה הזו נתניהו לא ילך עם קואליציה של 61".

בהתייחסה לביקורת החריפה שמתח אתמול יו"ר 'הבית היהודי' השר נפתלי בנט, אמרה רגב "בנט עשה טעות גדולה והלך לדאוג לעניינים הפרסונליים שלו כשהקואליציה מדממת. אין כלום פרסונלי אצל רה"מ. יש דאגה לשלום הקואליציה. רה"מ רוצה להגיע לבחירות במועדן ולא רוצה קואליציה מקרטעת שכל יום מישהו אחר מושך לבחירות".

יו"ר 'יש עתיד' יאיר לפיד הגיב הבוקר לפשרה שהושגה אמש בשעת לילה מאוחרת וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "הנוסח החדש של ״חוק ההשתמטות״ הוא עלבון לצה״ל ועלבון למתגייסים. לפי הנוסח הזה, החרדים יתגייסו אם יתחשק להם. אם לא יבוא להם, פשוט לא יבואו. חרפה לאומית".

כזכור, אמש דווח ב'בחדרי חרדים' כי מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל', אישרה לח"כים לתמוך במתווה חוק הגיוס שיובא מחר לאישור בועדת שרים לחקיקה ולאחר מכן לתמוך בתקציב, זאת בהתאם למתווה הפשרה שהוצע, על פיו, חוק הגיוס של המפלגות החרדיות שהוגש על ידי ח"כ יואב בן צור מש"ס - יאושר היום בועדת השרים, ויעלה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי. במושב הקיץ הוא יאושר בקריאה שניה ושלישית בתיאום ובאישור הממשלה.

במכתב ששיגר אמש הרב מרדכי שטרן - מזכיר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, לח"כי אגו"י, הוא כותב כי "הנני להודיעכם שהואיל ונציגי הממשלה הסכימו לקבל את נוסח חוק הגיוס כפי שהצביעו הנציגים החרדיים, ושחוק זה יאושר בועדת שרים מחר וביום רביעי בקריאה טרומית בכנסת, ואי"ה במושב הקיץ יעלו את החוק לשלש קריאות בהסכמת הממשלה, החליטו רבותינו שבאופן זה יצביעו חברי הכנסת על התקציב".

החלטת המועצת באה לאחר שקודם לכן אתמול, האדמו"רים דחו את הצעת הפשרה של השרה איילת שקד, וכפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', ולאחר פגישה ארוכה שקיים סגן השר יעקב ליצמן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, סביב משבר הגיוס.
משבר הגיוס משבר קואליציוני ישראל ביתנו פשרה מועצת גדולי התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד