י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הרופאה שרודפת את "הגנב השקט של הראיה"

שבוע הגלאוקומה החל כעת הוא הזדמנות מצוינת לשים לב למחלה נפוצה אך לא כל כך מוכרת • ביקשנו מד"ר לילך דרורי וגשל, מומחית לניתוחי גלאוקומה, שתסביר לנו על המחלה • ראיון

הרופאה שרודפת את "הגנב השקט של הראיה"
דוברות שערי צדק





כ- 8 מיליון אנשים ברחבי העולם הפכו לעיוורים. זה לא קרה בלילה אחד או בתאונת דרכים, הגורם לאיבוד הראיה אצל כל אותם אנשים הייתה מחלת הגלאוקומה, שאט אט ומבלי שישימו לב, גנבה להם את הראיה.

בשבוע הנוכחי חל שבוע הגלאוקומה הבינלאומי, בשל כך ביקשנו מד"ר לילך דרורי וגשל, רופאה מיחידת הגלאוקומה בשערי צדק, מומחית לגלאוקומה ומנתחת מובילה בניתוחי הגלאוקומה החדישים ביותר בישראל, שתסביר לנו על המחלה הזו ואיך אפשר להציל את הראיה של חולי הגלאוקומה.

כיצד ייתכן שאדם מאבד את מאור עיניו מבלי להיות מודע לכך?

"אובדן הראיה נגרם בגלל לחץ תוך עיני גבוה. הלחץ הגבוה פוגע בעצב הראיה וגורם לאובדן הדרגתי של הראיה עד למצב של עיוורון" מסבירה ד"ר דרורי, "אדם עם לחץ תוך עיני גבוה לא חש בכאב ולכן הוא לא מודע לכך שבעין שלו מתרחש תהליך מדאיג של אובדן הדרגתי של הראיה, הוא עלול לבוא לרופא רק במצב מתקדם בו יש נזק חמור מאוד ובלתי הפיך לראיה שלו" היא מוסיפה.
ד"ר דרורי מספרת כי המטופלים קוראים למחלת הגלאוקומה "הגנב השקט של הראיה" כי אובדן הראיה שלהם נעשה בגניבה בשקט ללא ידיעתם.

ד"ר דרורי מסבירה כי העין שלנו היא כדור סגור המכיל נוזל וכי ישנו אזור בעין המייצר נוזל חדש הזורם אל תוך העין ובמקביל ישנה מערכת ניקוז שתפקידה לאפשר לנוזל לצאת מהעין, כך נשמר הלחץ בעין מאוזן. אצל חולי הגלאוקומה מערכת הניקוז לא עובדת היטב ולכן עולה הלחץ התוך עיני.

איך אפשר לדעת אם מתפתחת גלאוקומה?

"אנשים רבים שואלים אותי את אותה השאלה" עונה ד"ר דרורי. "גלאוקומה היא מחלה שכיחה ושכיחותה עולה עם הגיל. בגיל 40 הסיכון לגלאוקומה הוא 2% , ובגיל 80 אחד מכל 10 אנשים יחלה. אם יש בן משפחה עם גלאוקומה הסיכון לפתח גלאוקומה הוא אפילו גבוה יותר"

"מגיל 50 כל אדם צריך לעבור בדיקת עיניים שגרתית . זו בדיקה של כ 20 דקות שנעשית במרפאה ע"י רופא עיניים. בתום הבדיקה ניתן לומר האם יש לנבדק יש חשד לגלאוקומה. אם יש גלאוקומה במשפחה כדאי להיבדק בגיל מוקדם יותר, חולה הגלאוקומה בעצמו יכול לברר עם הרופא המטפל שלו אלו בני משפחה להביא לבדיקה ומאיזה גיל."


ניתוח הגלאוקומה. צילום: דוברות שע"צ

"אם כבר נמצאה גלאוקומה, חשוב מאוד להבין שיש טיפול" אומרת ד"ר דרורי. "בטיפול מנסים להוריד את הלחץ התוך עיני ובכך לשמר את הראיה של המטופל . ברב המטופלים הטיפול הראשוני יהיה תרופתי (בדרך כלל ע"י טיפות). אפשרות טיפולית נוספת היא לייזר המכוון לאזור מערכת הניקוז בעין ומשפר את התפקוד שלה . מטופלים עם גלאוקומה מתקדמת יצטרכו לעבור ניתוח לגלאוקומה.

מה זה ניתוח לגלאוקומה ?

בניתוח זה למעשה בונים מערכת ניקוז חלופית במקום מערכת הניקוז הטבעית של העין שאינה מתפקדת היטב.

בעבר ניתוחים אלו היו כרוכים בחיתוך רקמות בעין, צריבת כלי דם, והשמת תפרים. ההחלמה מהניתוח הייתה מורכבת וכללה הוצאת תפרים.

ד"ר דרורי וגשל היא ממנתחי הגלאוקומה הראשונים בארץ שהחלו לעבוד בשיטה שונה.

בניתוחי הגלאוקומה החדישים שד"ר דרורי מבצעת היא לא חותכת, צורבת או תופרת, אלא משתילה בתוך העין צינורית זעירה בעובי של שערה. הצינורית מנקזת את הנוזל מתוך העין במקום מערכת הניקוז שלא עובדת, ודקות לאחר ההשתלה ניתן לראות שלחץ התוך עיני יורד. ההרדמה היא מקומית בלבד ונעשית עם טיפות ולא בזריקה, וההחלמה מהניתוח קלה ומהירה יותר.

ניתוח השתלת הצינורית (הקרויה צינורית XEN ), הוא ניתוח גלאוקומה חדשני המבוצע במספר מרכזים רפואיים בארץ. מספר ההשתלות הגדול ביותר בישראל נעשה במרכז הרפאי שערי צדק בירושלים שהוא המרכז בעל הניסיון הרב והעשיר ביותר בביצוע ההשתלה. הניתוח כלול בסל הבריאות ומבוצע ללא עלות.

ד"ר דרורי, מנתחת מובילה בביצוע ניתוח זה, מספרת כי בשערי צדק יש ניסיון בביצוע הניתוח גם במטופלים מורכבים שעברו ניתוחי גלאוקומה קודמים ובכך מסייעים ללא מעט אנשים מדי שנה לחזור לשגרת חייהם ולשמר את הראיה שלהם.
גלאוקומה הגנב השקט של הראיה לילך דרורי וגשל שערי צדק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד