י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

ביזיון: בית הכנסת הוותיק בתל אביב יהפוך לתיאטרון • פרסום ראשון

בית כנסת 'עזרת אחים' בתל אביב ייהרס בעוד תקופה עבור בניית גורדי שחקים • עד אז, מצאו בתיאטרון 'קליפה 37' דרך מחפירה לנצל את החלל: תערוכה חדשה שתוצג במקום, ובמהלכה אף יתקיים טקס שבטי פגאני • כל הפרטים בפרסום ראשון

בית הכנסת 'עזרת אחים' בתל אביב. צילום: גוגל מאפ'ס
בית הכנסת 'עזרת אחים' בתל אביב. צילום: גוגל מאפ'ס



שערוריה: בית הכנסת 'עזרת אחים' הממוקם בשכונת כרם התימנים בתל אביב הפך בימים האחרונים כחלל רשמי של תאטרון 'קליפה 37', וישמש כמשכנו בשנה הקרובה. בית הכנסת, שהוקם לפני קרוב ל-100 שנה, עשוי להיהרס בתקופה הקרובה לטובת גורד שחקים נוסף שיוקם על הקרקע הכה יקרה בה הוא שוכן בשכונה הוותיקה.

תערוכה חדשה שמציג התאטרון, שזכתה לשם 'כל מה שעובד', אמורה להתקיים בתוך בית הכנסת, ועל פי מארגניה "נקיים טקס - חנוכת בית שבטי – פגאני, עכשווי וחד פעמי". עוד נכתב, כי זהו "מופע תיאטרון בין-תחומי ורחב היקף, המשלב תיאטרון, פרפורמנס, מוזיקה, מחול, שירה, ילדים, קשישים, קיטש, דת ולאומנות".

עוד נאמר בהודעה שנשלחה מטעם התאטרון כי זהו "הבית החדש של תיאטרון קליפה. רגע לפני שהבניין ההיסטורי ששימש את אגודת "עזרת אחים" יפנה את מקומו לטובת עוד גורד שחקים, קליפה 37 יעורר ל- 365 ימים בלבד את ייעודו המקורי, כך שישוב להוות בית התכנסות של ניגודים, רעיונות מהפכניים ושיתופי פעולה אמנותיים חד פעמיים ויוצאי דופן", לשון ההודעה.

ההיסטוריה של בית הכנסת הוותיק, מרתקת: אגודת 'עזרת אחים' נוסדה לפני קרוב למאה שנה על ידי קבוצת צעירים תימנים מצנעא, על מנת מטרה לספק שירותי חינוך תרבות ורפואה לבני העדה התימנית המתגוררים בתל אביב.

במהלך השנים הוקם בית כנסת קטן ברח' הים, כיום רחוב הרב קוק. בעקבות מאבקים פנימיים בקהילה, הופסקה הפעילות בבית הכנסת למשך שנים. לאחר דיון בבית הדין הרבני, ובשנת תש"ו, נבנה מבנה בית הכנסת הקבוע, על מקומו של הצריף הישן.

על פי ההלכה כל המשתמש בבית הכנסת לשימוש של חול, מבזה את קדושתו. ייעודו היחיד של בית כנסת הוא לעניינים שבקדושה, לתורה, תפילה והתחזקות בשאר מצוות. ולכן אין לשוחח בו בענייני מסחר וכלכלה, וקל וחומר שאסור להתלוצץ ולשחוק בתוכו.

מטעם ההפקה מסרו ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בבית כנסת לשעבר בבניין המיועד להריסה. הגלריה תפעל באולם האירועים, מתחת לבית הכנסת לשעבר".
עזרת אחים תאטרון קליפה 37 כרם התימנים תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד