ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

הראשל"צ סיפר לרבנים האירופים: "בשרי נעשה חידודין חידודין"

הראשל"צ הגר"י יוסף סיפר לרבנים בכינוס 'מרכז רבני אירופה' המתקיים זה היום השני בבוקרשט, כי הוא נחרד לגלות כי ביום כיפור נהנה מהחשמל אותו תיקנו עובדים יהודים: "מי שיכול - שישתמש בגנרטור"

הראשל"צ הגר"י יוסף בדבריו אמש. צילום: איציק בלניצקי
הראשל"צ הגר"י יוסף בדבריו אמש. צילום: איציק בלניצקי צילום: איציק בלניצקי



"בחברת החשמל בישראל מחללים שבת על ידי יהודים", הכריז הרה"ר הראשל"צ הגר"י יוסף בדברים שנשא ביום השני לקיום הכנס המרכזי של 'מרכז רבני אירופה' הנערך בימים אלה בבוקרשט שברומניה ובו משתתפים כ-350 רבני מדינות וקהילות יהודיות מרחבי אירופה.

"אנשים חושבים ששימוש בגנרטור בשבת עבור החשמל בבית זה רק למחמירים", הוסיף הגר"י יוסף, "אספר לכם מנסיוני. ימים אחדים לאחר יום הכיפורים ערכתי ביקור בחברת החשמל. אחד המנהלים הבכירים שם התעניין האם נהניתי מהמזגן שהיה בבית הכנסת ביום הכיפורים.

"השבתי בחיוב. ואז הוא סיפר לי שבליל יום הכיפורים היתה בעיה של עודף ייצור חשמל. העובדים היהודים הוזעקו לטפל בכך. בבוקר יום הכיפורים נוצר מחסור בחשמל. שוב הוזעקו העובדים היהודים להגביר את ייצור החשמל. הוא הוסיף שזה לא יכול להיעשות באופן אוטומטי.

"בשרי נעשה חידודין חידודין", תיאר הגרי"י יוסף. "אכן, קיים היתר של חשש לפיקוח נפש, שכן יש חולים וקשישים שזקוקים למכשירים חשמליים שונים, אך מידת חסידות אם אפשר בקלות שישתמשו בגנרטור", אמר הראשל"צ.

בהמשך דבריו סיפר כי הציע לאדמו"ר מגור לאסור בהוראת שעה את הנסיעה ברכבת ישראל וזאת בשל חילולי השבת שמבצעת הרכבת לעבודות התשתית.

לדברי הראשון לציון מעיקר ההלכה אין בעיה לעשות שימוש ברכבת ביום חול, אך אסור לפרסם זאת בכדי שלא ישמע זאת שר התחבורה ישראל כץ ואז יאמר 'הנה הרב הראשי התיר', אמר הרב יצחק יוסף.

בדבריו אמר כי כתב באריכות על כך לאדמו"ר מגור על כך שלפי ההלכה מותר לנסוע ברכבת שכן רוב פסי הרכבת נבנו ביום חול, אולם ציין הגר"י יוסף כי אמר שאם יכנסו את כל המועצות של גדולי וחכמי התורה וכולם יסכימו על הוראת שעה לאסור איסר לנסוע ברכבת, זה ירתיע את האנשים שעובדים בשבת.

"אם רוב החכמים יתאספו ויגזרו גזירה על הציבור, יש כוח גם בדור שלנו. צריך שיהיה רוב ככל חכמי ישראל.

"אמרתי לו בבקשה", אמר הראשל"צ. "הרבנים הראשיים מוכנים להצטרף לדבר הזה וגם הרבנות הראשית תצטרף ותיהיה הוראת שעה שלא לנסוע ברכבת ויכריח אותם לא לעבוד בשבת" אמר.

בהמשך הוסיף כי האדמו"ר מגור כנראה הבין שרוב המשתמשים זה חיילים וחילוניים והם לא ישמעו לרבנים ולכן האדמו"ר מגור לא חזר אליי. "הוא החתים רבנים אחרים והייתה מודעה בעיתון 'המודיע' עם רבנים ליגה ב'. והם כתבו מכתב שאסור לנסוע ברכבת בשבת. מי שמע להם? לפי ההלכה זה מותר".

דברים ברוח דומה נשא הרב מרדכי הסופר מנהל מחלקת חומרי גלם במערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא רב אב"ד בני ברק שאמר במושב הכשרות שהתקיים בכינוס: "בציבור קיימת סטיגמה לפיה ניתן לשתות משקאות ויסקי גם כאלה שאינם נושאים הכשר. זאת טעות. חלק מהויסקי מיושן בחביות שהיה בהן יין נסך ולכן הוא אסור".

במהלך המושב שעסק בארוכה בנושא נשאו דברים הרבנים הגאונים הרב יוסף מינסקי מנהל גוף הכשרות EK של 'מרכז רבני אירופה', הרב ירמיה כהן אב"ד פאריז וחבר נשיאות רבני אירופה, הרב זמיר כהן יו"ר 'הידברות', הרב משה טוביה ויסברגר אב"ד דק"ק עדת יראים – בודפשט וחבר מועצת רבני אירופה, הרב יוסף פרדס מרבני ודייני וינה אוסטריה.

במושב בנושא מקוואות נשאו דברים הרבנים הגאונים הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין ראב"ד דק"ק בני ישראל – לונדון וחבר נשיאות רבני אירופה והרב אליהו לנדא מבכירי מערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא וראש ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש בכפר חב"ד.

האירוע המרכזי היה ערב הוקרה חגיגי ומפואר לכבוד רבני אירופה לרגל ח"י שנים לפעילות הענפה והמרשימה של 'מרכז רבני אירופה'.

בערב השתתפו נציגי ממשלת רומניה ושגרירי מדינות אירופה.

היום, יום רביעי, היום האחרון לכינוס יתקיים מושב בנושא פרוייקט 'כוללי תורה' באירופה והשפעתם על חיי המשפחות היהודיות במדינות חבר העמים. מדובר ב-120 סניפי כוללים אשר פזורים בכל רחבי חבר העמים ואירופה. בכל כולל כזה מתכנסים מדי יום ביומו בני הקהילה ולומדים תורה.

הם שומעים שיעורים מסודרים בגמרא, בשולחן ערוך, בחסידות ובמחשבת היהדות. הם עוברים מבחנים ומקבלים מלגות שמהוות את הקיום שלהם. בדיוק כמו אברכי 'כולל' לכל דבר. ישאו דברים הרב משה וובר מנהל רשת 'כוללי תורה' והג"ר יעקב שפירא ראש ישיבת מרכז הרב.

את הכינוס יחתום מושב בנושא חינוך בו ישאו דברים הרב לוי סודק מומחה בטיפול בנוער נושר מלונדון, הרב ברוך אוברלנדר אב"ד בד"צ דקהילות החרדים – בודפשט וחבר מועצת רבני אירופה, הרב נחום פרסמן רב העיר פוטסדם גרמניה והרב מיכאל אוישי רב העיר קלוגה שברוסיה.
מרכז רבני אירופה הרב יצחק יוסף בוקרשט רומניה פיקוח נפש רכבת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד