כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

פרסום ראשון • החוק המהפכני של גפני שיביא בשורה למגזר החרדי

אחרי חוק ייצוג הולם לחרדים בשירות הציבורי שחוקק ב-2016, יו"ר ועדת הכספים מסתער על היעד הבא ומציג חוק מהפכני שעשוי להגדיל משמעותית את מנין החרדים בתעסוקה • אלפי חרדים ישתלבו באלפי משרות בהתאם לחלקם היחסי באוכלוסיה

צילומים: פלאש 90.
צילומים: פלאש 90.



פרסום ראשון – מעקב 'בחדרי חרדים': שלב נוסף בשילוב החרדים במעגל העבודה – יוצא לדרך. הצעת חוק חדשה של ח"כ משה גפני הונחה היום (רביעי) במליאת הכנסת, על פיה, חוק ייצוג הולם למגזר החרדי לא יחול רק על משרדי הממשלה ובדירקטורים הממשלתיים, אלא גם ברשויות המקומיות ובחברות הממשלתיות כדוגמת בנק ישראל, חברת הדואר, חברת החשמל, חברות נמל אשדוד וחיפה, רכבת ישראל, חברת דירה להשכיר, קופות חולים, תאגידי מים ועוד.

מדובר בצעד דרמטי שמטרתו להעניק לבני המגזר החרדי עדיפות בשילובם בעבודה גם ברשויות המקומיות ובחברות הממשלתיות, וזאת כהמשך לחקיקה של גפני ושל ח"כי 'דגל התורה' שעברה בסוף שנת 2016, על פיה, חרדים זכאים לייצוג הולם בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות ובתעסוקה בשירות המדינה.

הבשורה הגדולה היא, באם הצעת החוק תאושר במליאת הכנסת, הרי שאלפי חרדים יוכלו להשתלב באלפי משרות חדשות ברשויות המקומיות, לפי חלקם היחסי באוכלוסייה המקומית, מה שצפוי לשנות את המפה התעסוקתית במגזר החרדי.

בנוסף, הצעת החוק שהונחה היום, כוללת סעיף מובנה שימנע עיכובים בביצוע בפועל אחרי שההצעה תאושר, וכפי שכזכור נחשף במעקב 'בחדרי חרדים', שלאחר אישור ההצעה הראשונה, התברר שהיא נתקלה בקשיים רבים שאילצו את התערבות הממשלה שקבעה יעד של 7 אחוזים לשילוב החרדים, ביחס לשאר האוכלוסיות. כעת, הפתרון מובנה כאמור בבסיס החוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק שנחשפת כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, נכתב כי "לפי הערכות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מונה המגזר החרדי בישראל למעלה מ-600,000 נפש, אולם גופי מחקר אחרים אומדים את אוכלוסיית המגזר החרדי ביותר ממיליון נפש. למרות האחוז הגבוה של בני המגזר החרדי מכלל האוכלוסייה, מספר העובדים החרדיים בגופים ממשלתיים נמוך ביותר".

עוד נכתב כי "בשנת 2016 התקבל חוק ייצוג הולם של בני האוכלוסייה החרדית ושל עולים חדשים בשירות הציבורי (תיקוני חקיקה), התשע"ז–2016. החוק קובע העדפה מתקנת לבני המגזר החרדי במשרדי הממשלה ובדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, אך אינו חל על רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ועוד".

"בקרב עובדי הרשויות המקומיות והחברות העירוניות בערים שבהן מתגוררים תושבים הנמנים עם המגזר החרדי, פעמים רבות מספר העובדים הנמנים עם המגזר החרדי נמוך ביחס למספר החרדים המתגוררים באותה רשות".

"כך לדוגמה בירושלים", נכתב בהמשך דברי ההסבר להצעת החוק החדשה, "שבה מהווה המגזר החרדי למעלה מ-40% מכלל תושבי העיר היהודים, מספר העובדים בעיריית ירושלים הנמנים עם המגזר החרדי נמוך משמעותית מכך, ומוערך בכ-2% בלבד, ורבים מהם עובדים במשרות זוטרות".

"כך גם בחברות הממשלתיות ובתאגידים שהוקמו בחוק, דוגמת בנק ישראל, חברת הדואר, חברת החשמל, חברות נמל אשדוד וחיפה, רכבת ישראל, חברת דירה להשכיר, קופות חולים, תאגידי מים ועוד, אחוז העובדים מבני המגזר החרדי נמוך ביותר, ובחלק מהחברות אין בכלל ייצוג לעובדים הנמנים עם המגזר החרדי".

לסיום נכתב: "על כן מוצע לקבוע שבכל חברה ממשלתית ייועדו משרות למגזר החרדי, בהתאם לחלקם היחסי בכלל האוכלוסייה. עוד מוצע לקבוע, שבכל רשות מקומית, לרבות חברות עירוניות, ייועדו משרות לבני המגזר החרדי בהתאם ליחסם של בני המגזר החרדי מכלל תושבי הרשות המקומית".
ייצוג הולם משה גפני חרדים שוק העבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד