י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

העתירה שנחשפה ב'בחדרי' נגד 'ועד הישיבות' נדחתה; קרויס ג'וניור חוייב בהוצאות משפט

לפני מס' חודשים נחשפה ב'בחדרי חרדים' עתירה שהגיש לבג"צ 'איחוד הישיבות בארץ ישראל' - ארגון אלטרנטיבי שהקימו חוגי הקנאים - נגד 'ועד הישיבות' • ל'בחדרי' נודע כי בדיון הבוקר דחה בג"צ את העתירה וחייב את העותרים בהוצאות משפט

דוד קרויס. צילום: בחדרי חרדים
דוד קרויס. צילום: בחדרי חרדים



ארבעה חודשים לאחר שארגון הקשור לחוגי הסיקריקים, הגיש עתירה קנטרנית לבג"ץ, נגד פעילות ועד הישיבות, דבר שהיה עשוי להביא לקריסת ההסכמים שבין צה"ל לוועד, ולהגדלת היקפי הגיוס של בני הישיבות - העתירה נדחתה ועל המגישים הוטלו הוצאות משפט.

בית משפט העליון קבע כי העמותה העותרת, לא ביססה ושכנעה את בית המשפט כי נכון להכיר בה כעותר ציבורי, בנושאי נשוא העתירה. בנוסף הוסבר, כי הסדר דחיית בני הישיבות בוטל על ידי בג"צ כבר בספטמבר 2017 וניתנה לו הארכה של שנה, כך שברור שבחודשים הקרובים יבוצע הליך חקיקה חדש - והעתירה נדחתה.

(מפגינים מול ועד הישיבות בירושלים)


חלק נוסף בעתירה, נמחק. מדובר באליהו רפאל אלקובי, צעיר חרדי שלמד בישיבת 'אהל יוסף' בירושלים וקיבל דיחוי. בהמשך התחתן ועבר ללמוד בכולל "קול רינה נזר חיים" במושב יגל, שכלול ברשימת הישיבות המוכרות. בעתירה בעתירה ביקשו לתת צו ביניים המורה לצה"ל להימנע משלילת מעמדו של כבן ישיבה ולהימנע מפתיחה בהליכי גיוסו. בנוסף, ביקשו להורות לצה"ל "לקבל לבחינה עצמאית ואובייקטיבית בקשות לדחיית שירות מבני ישיבות גם כשהן לא ערוכות על גבי הטופס הרשמי המונפק כיום על-ידי המשיב 4 (ועד הישיבות), עד למתן פסק דין בעתירה דנן".

עם הגשת העתירה השיב משרד הביטחון כי עד לבירור העתירה הוא לא ייקרא לשירות. היום, בדיון הם אמרו שהם מוכנים שהוא יפנה אליהם תוך 30 יום על מנת שיבדקו וידונו במקרה הפרטני שלו. במידה ויגיעו למסקנה כי הוא לא זכאי לדחיית שירות, יינתנו לו 30 יום נוספים לנקוט בצעדים לפני שיזמנו אותו לגיוס - להגיש עתירה.

בנוסף, על מגישי העתירה, איחוד הישיבות בארץ ישראל, הוטלו הוצאות משפט של 5,000 ש"ח, מהם 2,500 למדינת ישראל ו-2,500 לועד הישיבות.

העתירה שהוגשה באופן רשמי על ידי "איחוד הישיבות בארץ ישראל", באמצעות עורך הדין נדב גדליהו, ופורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים', נטען ועד הישיבות הוא גוף פרטי שפועל בניגוד לחוק וכי עובדיו אינם עובדי מדינה ובשל כך - על משרד הביטחון וצה"ל לבטל את סמכותו ומעמדו. את ועד הישיבות בארץ ישראל ייצגו עוה"ד יאיר עשהאל ואסף עולמי ממשרד אברמזון ושות'.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', מי שעומד מאחורי ארגון "איחוד הישיבות בארץ ישראל", הוא דוד קרויס, בנו של יואליש קרויס. שם משפחתו במשרד הפנים הינו אפשטיין, על שם אמו – זאת מאחר ואביו הנפיק תעודת זהות רק בשנים האחרונות - לאחר שהואשם כי אין ברשותו תעודה מזהה.

עו"ד נדב גדליהו, שייצג את העותרים אמר בתגובה להחלטה של ביהמ"ש: "אנו משמחים שהעתירה בעניינו של העותר הספציפי התקבלה, וכי עניינו נבחן בשנית תוך הקפאת הלכי הגיוס. לעניין ועד הישיבות בתי מהשפט נמנע מלקבוע האם הוא פועל בסמכות או לאו - וזאת בשל העובדה שחוק הגיוס ממילא מתבטל בקיץ הקרוב, ויחד עמו מתבטלת ממילא פעילותם בנושא. למען הסר ספק, "איחוד הישיבות" ימשיך במאבקו לביטול המונופול של ועד הישיבות, ויאבק עבור כל תלמיד ישיבה או כולל המבקש לדחות את גיוסו וסובל מהתנהלות הועד".
ועד הישיבות בגץ דוד קרויס עתירה איחוד הישיבות בארץ ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד