ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024

מחזה שבוקרשט עוד לא ראתה: הרבנים והנציגים האירופים התכנסו לערב היסטורי

אמש (שלישי) נערך ערב הוקרה היסטורי במלאות ח"י שנים לפעילות 'מרכז רבני אירופה', בהשתתפות מאות רבני אירופה ונציגי ממשל ביבשת. האירוע המרשים נערך במלון המפואר 'רדיסון' במרכז הבירה הרומנית • תיעוד ענק

מחזה שבוקרשט עוד לא ראתה: הרבנים והנציגים האירופים התכנסו לערב היסטורי



400 רבנים, שגרירים ואישי ממשל מכל מדינות יבשת אירופה יחד עם נציגי הקהילות היהודיות ברומניה השתתפו אמש, יום שלישי, בערב הוקרה לפעילותם במסגרת 'מרכז רבני אירופה'. האירוע נערך בבוקרשט בירת אירופה בסימן ח"י שנים להקמת המרכז.

אורח הכבוד בכנס, הגאון הרב ישראל מאיר לאו ריגש עד דמעות את מאות הרבנים כאשר סיפר את סיפורו של ידידו, מוישל'ה, שכילד בן 13 איבד את אביו במחנה בוכנוואלד ימים אחדים לאחר הגיעו לגיל מצוות סמוך לשבת הגדול שלפני פסח. "אחרי ששמע את הבשורה הקשה הוא ביקש סידור כדי שיוכל להגיד קדיש אחר אביו ר' לייב'ל.

הנוכחים בצריף אמרו שאין להם סידור שכן החזקתו היא סכנת חיים מיידית.

"כשגברו הפצרותיו אמרו לו שבמכבסת המחנה יש קשיש שמספרים כי הבריח סידור. מוישל'ה מיהר לגשת את הקשיש, סיפר לו שרק שעה קודם לכן נפטר אביו ר' לייב'ל, וברצונו בסידור כדי שיוכל להגיד קדיש.

הקשיש שחשש, הכחיש שיש לו סידור. בתגובה הוציא מוישל'ה מבגדי האסיר שלו את מנת הלחם היומית, בת 150 גרם, ואמר לקשיש: 'אמנם שבת היום, ואסור לצום, אך אני מוכן לעבור על איסור הצום תמורת הסידור לדקות אחדות כדי שאוכל להגיד קדיש יתום אחר אבא'.

"הקשיש שהופתע מהנכונות לוותר על מנת הלחם היומית שלו, הוציא סידור קטן שדפיו מרוטים משימוש, הביט אנה ואנה ואז אמר: 'הנה הסידור אך זקוק אתה למניין לקדיש'.

"זאת לא בעיה', השיב מוישל'ה מניה וביה, 'הרי כאן במכבסה יש את בגדי האסירים היהודים שנרצחו על ידי הגרמנים. יהיו הם השלמה למניין יחד איתך'. נטל את הסידור מידי הקשיש, פתח אותו ואמר: 'יתגדל ויתקדש' וחזר לצריף.

"חלפו ימים אחדים", המשיך הגרי"מ לאו וקולו נחנק בדמעות, "כוחות בנות הברית הגיעו ושחררו את יושבי המחנה. כל אחד פנה לדרכו. מוישל'ה עלה לארץ ישראל, בנה מחדש את חייו בבני ברק והקים משפחה מכובדת שומרת תורה ומצוות. לפני שנה, ימים אחדים לפני פסח נפטר.

הגעתי אל ההלוויה וסמוך למיטתו סיפרתי לבני משפחתו ולנוכחים על ה'קדיש' שנשא אביהם על אביו-סבם הי"ד. אמרתי לו: '3 הבנים שלך יאמרו קדיש היום ובמשך כל השנה. הם לא זקוקים לסידור עבור כך. גידלת וחינכת אותם לתורה ומצות. והקדיש הזה שיגידו יהיה לעילוי נשמתך ולעילוי נשמת אביך ר' לייב שזכה בקושי בקדיש אחד אחר פטירתו. אך הקדיש הזה הרעיש עולמות עד היום הזה.

"פעילותכם להפצת התורה והיהדות", אמר הגרי"מ לאו בהתרגשות למאות הרבנים חברי 'מרכז רבני אירופה', "הפעילות שעושה 'המרכז' שאנו חוגגים עתה ח"י שנים להקמתו, מחיה מחדש את יהדות אירופה. זאת הנקמה הגדולה ביותר בנאצים ימ"ש שהחריבו כאן, באירופה, את היהדות. הארץ הזאת בה אנו נמצאים, רומניה, היתה לפני המלחמה ערש החסידות. על אדמתה היא התחילה אך דבר לא נותר מכך.

"בעוד שבועיים וחצי עם ישראל יישב לליל הסדר, ילדים, אבות וסבים, ויגידו יחד 'והיא שעמדה לאבותינו ולנו שלא אחד עמד עלינו לכלותנו אלא שבכל דוד ודור עומדים עלינו לכלותינו והקב"ה מצילנו מידם'. גם היום גילויי האנטישמיות באירופה הולכים וגדלים. מנסים להחניק את קולה של היהדות בגזירות שונות. ולנו אין שיור אלא התורה הזאת. מה שמקיים אותנו כדי שהקב"ה יצילנו מיד, מי שמטפח ושומר עלינו זה אתם, רבני תפוצות ישראל, חברי 'מרכז רבני אירופה', המתגוררים באירופה עד שנגיע ל'חסל סידור פסח' 'לשנה הבאה בירושלים הבנויה'. הפעילות הזאת היא גם התשובה הטובה ביותר למחוקקים אנטישמיים" סיים הגרי"מ לאו את דברי ברכתו כשעיני כל מאות הרבנים הנוכחים בארוע לחות מדמעות.

בערב ההוקרה נשאו גם דברים מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין, שייחד דברים על הפעילות הרבה, במגוון תחומים, שעושים הרבנים חברי ה'מרכז' למען יהודי אירופה ולמאבק כנגד נסיונות החקיקה שמנסים למנוע פעילות יהודית.

אורח הכבוד הרה"ר הראשל"צ הגר"י יוסף אמר בדברי ברכתו: "מרכז רבני אירופה מקרב אנשים לתורה ומצוות ברחבי אירופה. אני עוקב אחר הפעילות של 'המרכז' ורואה בהתפעלות כיצד הם מחדירים את אור היהדות למי שלא יודעים עליה דבר. לפני שבועיים השתתפתי בטקס בו חגג 'המרכז' בר מצווה ל-114 ילדים בירושלים. כל הילדים הללו לא היו יודעים דבר על יהדות ללא 'מרכז רבני אירופה'.

"אנשי 'המרכז' פועלים ללא הפוגה למען התורה הקדושה ולמען הטהרה בעם ישראל. הם שיפצו ובנו עד עתה 60 מקוואות. השם יעזור להם והם יצליחו להגיע ל-600 מקוואות".

בהמשך העניק הגר"י יוסף תעודות הסמכה לעריכת חופה וקידושין ל-20 רבנים מאירופה שעמדו במבחני הרבנות הראשית לישראל.

הוא ציין לשבח בדברי ברכתו את הגר"י בר שלום רבה של בת ים ובעל מחבר הספר 'משפט הכתובה' שהוא שמלמד את רבני אירופה את פרטי ההלכות בנושא. 'גדול תלמוד שמביא למעשה. לימוד ההלכה למעשה הוא אחד הדברים ש'מרכז רבני אירופה' עשה ועושה ברחבי אירופה".

ערב ההוקרה היה סיומו של יום גדוש בבירורים הלכתיים שהתקיים ברומניה במסגרת הכנס השנתי של 'מרכז רבני אירופה' בו משתתפים 350 רבני מדינות, ערים וקהילות יהודיות מרחבי היבשת. את הכנס ניווט בכשרון רב סמנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג.

דברים ברוח דומה נשא הרב מרדכי הסופר מנהל מחלקת חומרי גלם במערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא רב אב"ד בני ברק שאמר במושב הכשרות שהתקיים בכינוס: "בציבור קיימת סטיגמה לפיה ניתן לשתות משקאות ויסקי גם כאלה שאינם נושאים הכשר. זאת טעות. חלק מהויסקי מיושן בחביות שהיה בהן יין נסך ולכן הוא אסור".

במהלך המושב שעסק בארוכה בנושא נשאו דברים הרבנים הגאונים הרב יוסף מינסקי מנהל גוף הכשרות EK של 'מרכז רבני אירופה', הרב ירמיה כהן אב"ד פאריז וחבר נשיאות רבני אירופה, הרב זמיר כהן יו"ר 'הידברות', הרב משה טוביה ויסברגר אב"ד דק"ק עדת יראים – בודפשט וחבר מועצת רבני אירופה, הרב יוסף פרדס מרבני ודייני וינה אוסטריה.

במושב בנושא מקוואות נשאו דברים הרבנים הגאונים הרב ישראל יעקב ליכטנשטיין ראב"ד דק"ק בני ישראל – לונדון וחבר נשיאות רבני אירופה והרב אליהו לנדא מבכירי מערכת הכשרות של הגרמי"ל לנדא וראש ישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש בכפר חב"ד.

היום (רביעי), היום האחרון לכינוס התקיים מושב בנושא פרוייקט 'כוללי תורה' באירופה והשפעתם על חיי המשפחות היהודיות במדינות חבר העמים.

מדובר ב-120 סניפי כוללים אשר פזורים בכל רחבי חבר העמים ואירופה. בכל כולל כזה מתכנסים מדי יום ביומו בני הקהילה ולומדים תורה. הם שומעים שיעורים מסודרים בגמרא, בשולחן ערוך, בחסידות ובמחשבת היהדות. הם עוברים מבחנים ומקבלים מלגות שמהוות את הקיום שלהם, בדיוק כמו אברכי 'כולל' לכל דבר. נשאו דברים הרב משה וובר מנהל רשת 'כוללי תורה' והג"ר יעקב שפירא ראש ישיבת מרכז הרב.

עם סיומו של הכנס, אותו אירח הרב המקומי השליח הרב נפתלי דייטש. ציינו הרבנים המשתתפים בהערכה את ההשקעה הרבה של ראשי ועובדי 'מרכז רבני אירופה', המנכ"ל הרב מנחם מרגולין, הסמנכ"ל הרב אריה גולדברג, יוסי ביינהקר, מרדכי ביטון ואבא טורצקי שדאגו לתוכנית גדושה לצד כל הפרטים.

צילומים: איציק בלניצקי

























































































































ערב הוקרה ועידת רבני אירופה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד