י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בניגוד להצהרת כחלון: היצע הדירות מתכווץ ב-0.5% בחודש

שר האוצר אמר בוועדת הכספים כי מלאי הדירות הלא מכורות שמוכנות למגורים מגיע ל-50 אלף • על פי שלושת הרבעונים הראשונים של שנה שעברה, קצב הבנייה בישראל התמתן גם הוא, וחזר לרמה של 2014

דירות בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דירות בירושלים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90





בעוד ששר האוצר משה כחלון הצהיר בחודש שעבר על מלאי של 50 אלף דירות מוכנות ובלתי מכורות, הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) פירסמה כי סך היצע הדירות הלא מכורות ביוזמה הפרטית (דירות שנבנו על ידי יזמים פרטיים) מגיע לפחות מ-23 אלף. ההערכה היא כי סך המלאי מגיע לכ-30 אלף יחידות דיור. ולא רק זה: על פי הלמ"ס, היצע הדירות פוחת בקצב ממוצע של 0.5% לחודש. זאת למרות שסך הדירות החדשות ביוזמה פרטית שנמכרו ב-2017, ירד ב-20% לעומת 2016 וב-27% יחסית ל-2015.

הלמ"ס חידשה חלקית את פרסום נתוני הדירות הבלתי מכורות, שאותם פירסמה לאחרונה בנובמבר 2016, ולאחר מכן הפסיקה, שכן מצאה אי דיוקים ואי התאמות בדיווחים שהעביר אליה משרד הבינוי והשיכון. לאחר יותר משנה שבמהלכה ניסו ליישב את ההדורים, החליטו בלמ"ס לפרסם רק את נתוני המגזר הפרטי בתחום. עם זאת, מנתוני העבר ניתן ללמוד כי הבנייה ביוזמה הציבורית מהווה בין 20% ל-30% מהבנייה ביוזמה פרטית, כך שסביר כי סך המלאי של דירות לא מכורות מגיע היום לכ-30 אלף.



מדובר בנתונים שסותרים לחלוטין את הצהרתו של כחלון שניתנה בוועדת הכספים, לפיה האוצר מעריך כי מלאי הדירות הלא מכורות שמוכנות למגורים מגיע ל-50 אלף. אמנם כחלון הצהיר באותו מעמד כי אינו בטוח בנכונות הנתונים - אך הצהרתו היכתה גלים וגררה תגובה מהתאחדות בוני הארץ שלפי נתוניה, מלאי הדירות הלא מכורות מגיע לכ-35 אלף. ואולם נראה כי לפי נתוני הלמ"ס, המלאי כנראה נמוך יותר מאומדני ההתאחדות. אגב, בלמ"ס מציינים, כי הנתונים כוללים את רוב הפרוייקטים של מחיר למשתכן, שמפותחים על ידי גורמים פרטיים.

כל זה אינו מפחית מעוצמת הנתונים על הירידות במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים. בינואר השנה נמכרו 1,728 דירות חדשות ביוזמה פרטית, ואם הנתון הזה מעיד על המשך השנה, אז גם השנה יירשם פיחות במספר הדירות החדשות שנמכרות.

הנתונים המקבילים של ירידה במכירת דירות חדשות וירידה במלאי הדירות, יכולה להיות מוסברת אך ורק על ידי הירידה בהתחלות הבנייה שנרשמה ב-2017. בשבוע הבא יפורסמו הנתונים על התחלות הבנייה, ואולם על פי שלושת הרבעונים הראשונים של שנה שעברה, קצב הבנייה בישראל חזר לרמה של 2014, כ-48 אלף בשנה, לעומת יעד של 60 אלף התחלות בניה שהמדינה הציבה.
משה כחלון הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יחידות דיור משרד הבינוי והשיכון דירות חדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד