י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ניר חפץ למנכ"ל משרד התקשורת: "רוצה להישאר? תתנהג יפה"

שבועיים אחרי שהפך ל'עד מדינה' מתברר כי דובר משפחת נתניהו, ניר חפץ בחש לא רק ב'וואלה', אלא גם במשרד התקשורת על מה דיברו חפץ ואלוביץ' חודשים לפני שתיק 4000 התפוצץ? והחלטה אחת לפחות כבר התקבלה בפרשת הצוללות

חפץ לצד נתניהו. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90
חפץ לצד נתניהו. צילום: יוסי זמיר, פלאש 90 צילום: יוסי זמיר, פלאש 90



בחודשים שקדמו לניצחונו הסוחף בבחירות האחרונות, ניצחון שהפתיע גם אותו, נזרעו כמה מזרעי הפורענות שסיבכו את בנימין נתניהו בחשדות לפלילים. בשלהי 2014 הוא פיטר את יאיר לפיד וציפי לבני, בעקבות תמיכתם בחוק ישראל היום. על רקע זה הוא גם נועד בחשאי עם מו"ל ידיעות אחרונות, נוני מוזס, ורקח עמו עסקת עיתון תמורת שלטון. בדיאלוג בין ראש הממשלה לבין מוזס כיכבו כמה משותפיו של נתניהו בממשלה הנוכחית, ובהם משה כחלון, שנתניהו ביקש להפסיק "לאתרג" אותו, והנמסיס נפתלי בנט. נתניהו, שרצה את שר החינוך חלש ככל האפשר, התחבט עם מוזס איזה תרחיש ישרת אותו טוב יותר: התמודדות של רשימה דתית־לאומית משותפת או ריצה של בנט בנפרד מתקומה בראשות אורי אריאל.

בשבועות שבהם ניהל את המשא ומתן עם מוזס קיבל נתניהו החלטה שהוא עלול לשלם עליה מחיר יקר בעתיד: לקחת לעצמו את תיק התקשורת. "בליכוד לא יראו זאת בעין יפה אם תחזיק בשני תיקים", הסביר לשר היוצא, גלעד ארדן, כשביקש ממנו להיפרד מהתיק הנחשק לטובת משרד הפנים, שגדעון סער עזב.

נתניהו עצמו הגיע לבחירות 2015 כממלא מקומם של שמונה שרים. ארדן רצה להישאר שר התקשורת, גם כדי לקדם את הרפורמה בטלפוניה הקווית, שהיתה צפויה לפגוע קשות בבזק. ביממה האחרונה שלו בתפקיד חתם על התקנות הנוגעות למימוש הרפורמה, וזמן מה לפני כן ביקש מהיועצת המשפטית של משרדו, עורכת הדין דנה נויפלד, להכין טיוטה של הצעת חוק לפירוק מונופול בזק, שתשמש אותו כשוט אם המונופול ינסה לחבל בתהליך.

ערב הבחירות נועד נתניהו כמה פעמים עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ'. באותם ימים גבר הלחץ על זרוע התוכן של בזק, אתר החדשות וואלה, להטות את הסיקור לטובת האוחז בשלטון. במקביל, לפי חומר הראיות שאספו חוקרי המשטרה והרשות לניירות ערך, פעל נתניהו לסייע למונופול. עד מפתח בעניין זה הוא מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, אבי ברגר, שהיה נתון — מרגע כניסתו של השר החדש לתפקיד — ללחצים, ברוח "חשוב ללכת לקראת בזק". אחד הלוחצים, לפי החשד, היה איתן צפריר, ראש מטה שר התקשורת. צפריר כופר בחשדות נגדו.

איש הקשר בין נתניהו לצפריר היה המקורב ועד המדינה, ניר חפץ. ל"הארץ" נודע שחפץ חבש בתיק 4000 שני כובעים: במקביל להיותו איש הקשר בין נתניהו לוואלה, הוא בחש בנעשה במשרד התקשורת. כך, למשל, הוא יעץ לברגר לזרום עם נתניהו ו"להתנהג יפה" אם הוא רוצה להמשיך בתפקידו אחרי הבחירות. התרגום נראה ברור: אל תפריע לקידום ענייניה של בזק. באותה תקופה הוביל חפץ את מסע הבחירות של הליכוד. לאחד מאנשי הקמפיין הוא הציע למלא בעתיד את תפקידו של ברגר.

בחקירת המשטרה והרשות לניירות ערך נאספו ראיות לכך שבתקופת הדמדומים שבין הבחירות לבין כינון הממשלה הנוכחית, עסקו נתניהו ואנשיו בקידום עסקת בעלי עניין שבה רצה אלוביץ', המיזוג בין בזק ליס. ברגר התנגד לעסקה: כמו כמה בכירים אחרים במשרד התקשורת, הוא חשב שהיא צריכה לשמש קלף מיקוח במשא ומתן קשוח עם בזק בעניין הרפורמה בטלפוניה הקווית. ימים ספורים לאחר השבעת הממשלה, שאותה ביקש לפזר השבוע, פיטר נתניהו את ברגר בשיחת טלפון. במקומו מונה שלמה פילבר, שגם הוא הפך עד מדינה בתיק 4000. בהמשך, כפי שגילה תחקיר של אמיתי זיו ב־TheMarker, קידמו נתניהו ומשרד התקשורת ואישרו במהירות את עסקת בזק־יס.

ל"הארץ" נודע שערב הפיטורים התייעץ ראש הממשלה עם אדם שלא היתה לו נגיעה לסוגיה הרגישה, אבל נהנה מאמונו: מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט. "תרים לו טלפון, הוא יבין", אמר מנדלבליט לנתניהו על ברגר, "אני מכיר אותו מהצבא". המזכיר לא חשד אז, כפי שהוא חושד כיועץ המשפטי לממשלה, שהפיטורים והמינוי שבעקבותיהם היו גם מנחה שלטונית שהעניק נתניהו לידידו אלוביץ'.

חרדת אלוביץ'

שאול אלוביץ' נראה לידידיו מוטרד למדי בשלהי 2016. הוא חשש שענן שחור מתקרב אליו, ופצח בהתייעצויות עם מקורבים ומשפטנים. מה שהלחיץ את הטייקון היה שורת פרסומים בעיתונות על בדיקה מסתורית שמנהלת המשטרה נגד ראש הממשלה. אלוביץ' חשש שההליך החשאי עוסק באופי הקשרים בינו לבין ראש הממשלה, והתכונן לבאות. באותם ימים הגיע חפץ לפגישה עם הטייקון והשניים, לפי מידע שהגיע ל"הארץ", דנו ועסקו בטשטוש עקבות הקשר בין הטיית הסיקור בוואלה לבין הטבות הענק לבזק. כשהערפל סביב עדות חפץ יתפזר וצו איסור הפרסום יוסר, צפויות להתבהר נסיבות הפגישה הזאת, כמו גם סצנות אחרות שבהן היה מעורב.

הצעד הבא של אלוביץ' היה לפנות למוציא לפועל של הטיית הסיקור, מנכ"ל וואלה אילן ישועה, ולדרוש ממנו למחוק כל עדות. על החשד לשיבוש מצד אלוביץ' דיווחה רויטל חובל ב"הארץ". הטייקון לא ידע שישועה קיבל כבר חודשים קודם לכן החלטה פנימית להגן על עצמו. לפי מעורבים בחקירה, הדרישה של אלוביץ' לשבש את החקירה שחשש שתיפתח זעזעה את ישועה. זה היה כנראה קו פרשת המים ביחסים בין בעל השליטה והמנכ"ל: מרגע זה חדל ישועה בבת אחת להיענות לדרישות האובססיביות של הבוס ורעייתו, לאתרג ולשכפ"ץ את בני הזוג נתניהו. לפי ההערכות, עד אז ניתנו מאות הוראות ברוח זו. לעתים פנו בני הזוג להנהלת וואלה כמה פעמים ביום. איריס היתה אחראית ליחסי הציבור של הגברת נתניהו. שאול התמקד בראש הממשלה. התביעות נגעו גם ליריביו של נתניהו, ואחת מהן היתה להעלים או להשחיר את בנט ואת שרת המשפטים איילת שקד.

בינואר 2017 יכול היה אלוביץ' לנשום לרווחה, לפחות זמנית. הבדיקה המסתורית נגד נתניהו, התברר, אינה עוסקת בו אלא במתחרה, נוני מוזס. מבחינה מסוימת ראשי בזק נשאו את עיניהם אל מו"ל ידיעות אחרונות. "למה אצל מוזס הכל עובד בשקט?", נהגו לקבול באוזני בכירי וואלה, כשהטיית הסיקור באתר החדשות הפופולרי הפכה נחלת הכלל. מוזס, מצדו, לא שמח לראות את אלוביץ' מזנק בזכות שליטתו בבזק למעמד איל התקשורת המשפיע בישראל, שותפם של דיירי המעון בבלפור למחול האינטרסנטי. למרות זאת, ספק אם רווה נחת מהסתבכותו האחרונה של הטייקון, ולו משום שבתרחיש מסוים היא עלולה להוביל אותו עצמו אל ספסל הנאשמים. פרשות 2000 ו–4000 מקרינות זו על זו ומשלימות זו את זו: שתיהן מספקות חרך הצצה לנפשו של ראש הממשלה, ומלמדות שנתניהו היה מוכן להשתמש בכוח השררה כדי לזכות בכלי תקשורת צייתנים ומאולפים.

הנרטיבים של נתניהו ואלוביץ' דומים למדי. עיקרם: אין כל קשר בין הפעולות של נתניהו בעניין בזק לבין מה שהתרחש במסדרונות מערכת וואלה; ההחלטות שקיבל ראש הממשלה ושר התקשורת בנושאים הקשורים למונופול היו סבירות וזכו לתמיכת אנשי המקצוע; הסיקור בוואלה לא הוטה, אלא תאם את מדיניות הבעלים שרצה בסיקור הוגן ומאוזן. "וואלה זה כלי התקשורת הכי מתון והגון אתנו", כתב ניר חפץ במסרון לבכיר בשוק התקשורת בינואר 2015, שבועות ספורים לפני שהקלפיות נפתחו ושלוש שנים לפני שחצה את הקווים.

אלוביץ' ונתניהו טוענים שלא היו מודעים כלל לתעבורת המסרונים המפורשת ולקשר הטלפוני האינטנסיבי בין שתי הרעיות, איריס ושרה. מול קו ההגנה הזה יעמדו עדותו של חפץ וההקלטות שהוא מחזיק, שמלמדות, לדברי מקורות המעורים בחקירה, על הציפייה של נתניהו שאלוביץ' ישרת אותו. העדויות וההקלטות שנתן ישועה, גרסתו המפורטת של פילבר וראיות נוספות, מחזקות אף הן את החשד ששני השחקנים המרכזיים בפרשה היו מודעים לאופי היחסים ביניהם, וידעו היטב מה הם צריכים לתת ומה יקבלו בתמורה.

השבוע חזר אלוביץ' לחדר החקירות. נפילתו של בעל ההון המנומס והצנוע היא מהמהירות ומהעגומות שנראו כאן. ב–2010, ערב ההשתלטות שלו על בזק, היה אלוביץ' איש עשיר מאוד ונטול דאגות. שמונה שנים אחר כך הוא מסובך ברשת של חשדות פליליים. ביתו בצפון תל אביב ריק מהפסלים ומיצירות האמנות שתפסו רשויות החוק. מכונית המרצדס בת העשר נלקחה ממנו, כמו גם טבעת הנישואין שהורדה מאצבעו כחלק מחילוט נכסיו. נדמה שעל הצעד המשפיל האחרון אפשר היה לוותר.

תם עידן מולכו

חקירת פרשת הצוללות טרם הסתיימה, עדות נתניהו טרם נגבתה, אבל בעניין אחד לפחות קיבל היועץ המשפטי מנדלבליט החלטה: לא יהיה כאן עוד יצחק מולכו.

עד לאחרונה היה מולכו יועצו ושליחו של נתניהו לעניינים מדיניים, ובהם המשא ומתן עם הפלסטינים. מתוקף תפקידו הוא טס עשרות פעמים לארה"ב ולמדינות נוספות, והיה נציגה הרשמי של מדינת ישראל בפגישות עם פקידי ממשל זרים. במקביל לתפקידו הממלכתי, שאותו מילא בהתנדבות, הוסיף מולכו לשמש עורך דין בתחום האזרחי־מסחרי. לפני שנים אחדות חתם על הסכם ניגוד עניינים, שגיבושו וניסוחו ארכו חודשים רבים. במרכז החקירה הפלילית נגדו ונגד שותפו למשרד, דוד שמרון, עומד כעת החשד שהשניים פעלו בניגוד ההסכם. בין שיוגשו נגדם כתבי אישום ובין שלא, תם העידן שבו ראשי ממשלה ממנים מקורבים, שאינם עובדי מדינה במשרה מלאה, לשרי חוץ או שגרירים בפועל, בעוד הם ממשיכים להחזיק בפרקטיקה פרטית משגשגת.
ניר חפץ משרד התקשורת עד מדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד